Lene Havn Heimvik (27) gikk helt til topps: - Et statement og en påminnelse

REMA 1000 sin handlenettkonkurranse vekket et stort engasjement over hele Norge. Nå er det klart at Lene Havn Heimvik (27) stakk av med seieren. Til sommeren vil hennes design prege handleturer over hele Norge.

Stakk av med seieren: Lene Havn Heimvik traff en nerve blant folket, og vant REMA 1000s handlenettkonkurruanse. Foto: Privat

– Jeg er utrolig takknemlig og ydmyk over alle stemmene jeg fikk i konkurransen, sier den stolte vinneren, som til daglig jobber som mediedesigner. Nå gleder hun seg stort til å se sitt eget design trykket på REMA 1000 gjenbrukbare handlenett.

– Jeg håper virkelig mitt lille bidrag vil inspirere til å ta små skritt mot en grønnere livsstil, og at det kan spre glede og smil ved kassene i REMA 1000 sine butikker rundt om i Norge, sier hun.

800 bidrag ble sendt inn

REMA 1000 lyste i januar ut en handlenettkonkurranse som vekket et stort engasjement over det ganske land. Her ble det norske folk invitert til å sende inn sitt bidrag til de nye handlenettene til REMA 1000.

Sammen med en stjernetung jury og det norske folk, ble det klart at Lene Havn Heimvik stakk av med seieren i handlenettnettkonkurransen. Hun danket ut intet mindre enn 800 gode bidrag, og det betyr at det er hennes treffende design som vil pryde REMA 1000 sine handlenett når de kommer i butikk i løpet av sommeren.

Statement og påminnelse

Selv beskriver Havn Heimvik sitt bidrag som enkelt, og meningen er at det skal stå i stil med REMA 1000 sin profil og filosofi «Det enkle er ofte det beste». Meldingsboblene er ment både som statement for brukeren av handlenettet, og som påminner til felleskapet.

Målet bak designet er å inspirere flere til å bruke gjenbrukbart handlenett. Meldingsboblene er enkle å få øye på og budskapet lett å forstå. Designet har som mål å fremme bærekraftig praksis og oppfordre til miljøvennlige vaner.

Glad for stort engasjement

Leder for samfunnsansvar og bærekraft i REMA 1000, Emilie Våge, er svært fornøyd med vinnerbidraget, og retter samtidig en stor takk til alle de 800 bidragene som kom inn i forbindelse med konkurransen. Våge satt selv i juryen som kåret topp tre bidrag, som igjen det norske folk kunne stemme fram.

Juryen besto av:

• Cecilie Lind, Handelens Miljøfond
  • Bent Stiansen, kokk og matentusiast
  • Emilie Våge, leder for samfunnsansvar og bærekraft i REMA 1000
  • Sander Sagosen, håndballproff
  • Bendik Høibraaten, TRY Design

– Vi er svært glade for det store engasjementet vi har i sett i denne konkurransen, og er imponert over bidragene som har kommet inn fra hele Norge. Dessuten er det ekstra fint at det er det norske folk som har stemt frem vinnerbidraget, og vi gleder oss stort til å se det i butikk, sier Våge før hun avslutter:

– REMA 1000 har bærekraft høyt på agendaen og er glade for at plastposesalget i butikkene synker og at bruken av handlenett og andre gjenbrukbare alternativer øker. Vi skal fortsette å gjøre det enkelt for våre kunder å ta mer bærekraftige valg i hverdagen. Ombrukbare handlenett er bedre både for miljøet og lommeboka.

FAKTA:

Hvorfor handlenettkonkurranse?

Plastforsøpling er en av de største miljøutfordringene verden står overfor i dag. Åtte millioner tonn plast, som tilsvarer vekten av mer enn 5 millioner biler, havner i havet hvert eneste år. 80 prosent av dette kommer fra land. REMA 1000 ønsker å være
en del av løsningen, ved å redusere plast der man kan. Hver eneste dag jobber dagligvarekjeden for å få flere til å takke nei til plastposen – og heller ta i bruk handlenett, som kan brukes igjen og igjen. Sammen med det norske folk, har REMA 1000 nå utviklet et handlenett med nytt og unikt design.

Vinneren: Lene Havn Heimviks bidrag traff både juryen og det norske folk, og blir å se i butikk fra sommeren.