Lene Havn Heimvik (27) gikk helt til topps: - Et statement og en påminnelse
REMA 1000 sin handlenettkonkurranse vekket et stort engasjement over hele Norge. Nå er det klart at Lene Havn Heimvik (27) stakk av med seieren. Til sommeren vil hennes design prege handleturer over hele Norge.

– Jeg er utrolig takknemlig og ydmyk over alle stemmene jeg fikk i konkurransen, sier den stolte vinneren, som til daglig jobber som mediedesigner. Nå gleder hun seg stort til å se sitt eget design trykket på REMA 1000 gjenbrukbare handlenett.
– Jeg håper virkelig mitt lille bidrag vil inspirere til å ta små skritt mot en grønnere livsstil, og at det kan spre glede og smil ved kassene i REMA 1000 sine butikker rundt om i Norge, sier hun.
800 bidrag ble sendt inn
REMA 1000 lyste i januar ut en handlenettkonkurranse som vekket et stort engasjement over det ganske land. Her ble det norske folk invitert til å sende inn sitt bidrag til de nye handlenettene til REMA 1000.
Sammen med en stjernetung jury og det norske folk, ble det klart at Lene Havn Heimvik stakk av med seieren i handlenettnettkonkurransen. Hun danket ut intet mindre enn 800 gode bidrag, og det betyr at det er hennes treffende design som vil pryde REMA 1000 sine handlenett når de kommer i butikk i løpet av sommeren.
Statement og påminnelse
Selv beskriver Havn Heimvik sitt bidrag som enkelt, og meningen er at det skal stå i stil med REMA 1000 sin profil og filosofi «Det enkle er ofte det beste». Meldingsboblene er ment både som statement for brukeren av handlenettet, og som påminner til felleskapet.
Målet bak designet er å inspirere flere til å bruke gjenbrukbart handlenett. Meldingsboblene er enkle å få øye på og budskapet lett å forstå. Designet har som mål å fremme bærekraftig praksis og oppfordre til miljøvennlige vaner.
Glad for stort engasjement
Leder for samfunnsansvar og bærekraft i REMA 1000, Emilie Våge, er svært fornøyd med vinnerbidraget, og retter samtidig en stor takk til alle de 800 bidragene som kom inn i forbindelse med konkurransen. Våge satt selv i juryen som kåret topp tre bidrag, som igjen det norske folk kunne stemme fram.
Juryen besto av:
- Cecilie Lind, Handelens Miljøfond
- Bent Stiansen, kokk og matentusiast
- Emilie Våge, leder for samfunnsansvar og bærekraft i REMA 1000
- Sander Sagosen, håndballproff
- Bendik Høibraaten, TRY Design
– Vi er svært glade for det store engasjementet vi har i sett i denne konkurransen, og er imponert over bidragene som har kommet inn fra hele Norge. Dessuten er det ekstra fint at det er det norske folk som har stemt frem vinnerbidraget, og vi gleder oss stort til å se det i butikk, sier Våge før hun avslutter:
– REMA 1000 har bærekraft høyt på agendaen og er glade for at plastposesalget i butikkene synker og at bruken av handlenett og andre gjenbrukbare alternativer øker. Vi skal fortsette å gjøre det enkelt for våre kunder å ta mer bærekraftige valg i hverdagen. Ombrukbare handlenett er bedre både for miljøet og lommeboka.
FAKTA:
Hvorfor handlenettkonkurranse?
Plastforsøpling er en av de største miljøutfordringene verden står overfor i dag. Åtte millioner tonn plast, som tilsvarer vekten av mer enn 5 millioner biler, havner i havet hvert eneste år. 80 prosent av dette kommer fra land. REMA 1000 ønsker å være
en del av løsningen, ved å redusere plast der man kan. Hver eneste dag jobber dagligvarekjeden for å få flere til å takke nei til plastposen – og heller ta i bruk handlenett, som kan brukes igjen og igjen. Sammen med det norske folk, har REMA 1000 nå utviklet et handlenett med nytt og unikt design.
Kontakter
Celine SjøbergKommunikasjonsrådgiverREMA 1000
Tel:800 31 015celine.sjoberg@rema.noBilder

Om oss
I REMA 1000 skal du finne varer av høy kvalitet til den laveste prisen. Samtidig er det viktig for oss at du kan bære handleposen hjem med god samvittighet. Når vi lager, frakter og selger varer, er vi opptatt av hvordan det påvirker kloden og menneskene rundt oss. Her kan du lese mer om vårt arbeid innen samfunnsansvar og bærekraft: https://www.rema.no/wordpress/wp-content/uploads/2021/04/REMA1000_ansvarsrapport_2020_10mb.pdf
Følg pressemeldinger fra REMA 1000
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra REMA 1000 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra REMA 1000
REMA 1000 ambisiøse ansvarsstrategi - På vei, men ikke i mål2.6.2025 11:27:23 CEST | Pressemelding
De siste fem årene har REMA 1000 redusert utslipp i egen drift med 30 % og kuttet matsvinn med 40 %. Salget av plastposer har falt med 32 %, og utvalget av sunne matvarer er større enn noen gang. – Vi har gjort mye bra, men vi er ikke i mål, sier leder for ansvar og bærekraft i REMA 1000, Emilie Våge.
Her får ungdom sin første jobb – og velger å bli14.5.2025 13:22:35 CEST | Pressemelding
REMA 1000 er en av Norges største arbeidsgivere for unge. Hvert år får tusenvis sin første arbeidserfaring hos dagligvarekjeden – ofte gjennom en sommerjobb.
Mai slår alle rekorder for kakesalg på nett9.5.2025 16:05:25 CEST | Pressemelding
Hos REMA 1000 selges det flere kaker i mai enn i noen annen måned i året – mer enn både jul og nyttår. Og mange velger å bestille kaken på nett og hente den ferdig i sin lokale REMA 1000-butikk.
REMA 1000 er Nordens beste dagligvarekjede på klimaledelse7.5.2025 08:33:29 CEST | Pressemelding
REMA 1000 har oppnådd toppkarakteren A fra det internasjonale vurderingssystemet Carbon Disclosure Project (CDP) – en prestasjon ingen andre dagligvarekjeder i Norge kan vise til. I år rangeres REMA 1000 blant de 2 prosent beste selskapene i verden på klimaledelse, gjennom en kompleks, helhetlig og transparent rapportering.
Startskuddet har gått for årets grillsesong30.4.2025 11:55:11 CEST | Pressemelding
Fint vær og fridager gjør det enkelt å velge middager fremover. Ifølge REMA 1000 rykende ferske grillundersøkelse er omkring halvparten av befolkningen godt i gang med årets grillsesong. Det reflekteres også i dagligvarebutikkene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom