Mercedes-Benz Norge

Salgsstart på nye GLC Coupé i Norge

Del

Norgesfavoritten GLC Coupé i ny utgave er både mer luksuriøs og mer romslig enn tidligere. Som ladbar hybrid har den i tillegg en elektrisk rekkevidde på opptil hele 131 kilometer (WLTP). Nye GLC Coupé er ventet til landet i løpet av høsten, men er allerede nå klare for bestilling. Tre varianter kommer på markedet i Norge: to ladbare hybrider og en mildhybrid. Startprisen blir på 1 010 000,-.  

Nå er den nye Mercedes-Benz GLC Coupé klar for bestilling i Norge.
Nå er den nye Mercedes-Benz GLC Coupé klar for bestilling i Norge.

- Den nye GLC Coupé kombinerer elegant design med sportslige kjøreegenskaper, og er en svært stilfull variant av SUV-familien til Mercedes-Benz. Som ladbar hybrid kan bilen tilbakelegge opptil 131 kilometer elektrisk, det gjør at kjøringen til daglige gjøremål for de aller fleste kan foregå utslippsfritt, sier Audun Hermansen, kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.

Bedre støykomfort takket være forbedret aerodynamikk
Nye GLC Coupé er en behagelig og stillegående bil med lav vind- og rullestøy. Dette er oppnådd takket være akustisk optimalisering av karosseriet og sofistikert lydisolering. En akustisk membran i frontruten er for eksempel standardutstyr. Det valgfrie akustisk effektive termiske isolasjonsglasset oppfyller enda høyere komfortforventninger.

I den mest gunstige aerodynamiske konfigurasjonen er den minimale luftmotstandskoeffisienten til GLC Coupé på 0,27 Cd, noe som gjør den tre tideler bedre enn forgjengeren. Optimalisering av modellen med hensyn til luftmotstand og vindstøy er utført ved hjelp av omfattende digitale strømningssimuleringer, samt tester med i den aeroakustiske vindtunnelen.

null

Mer plass gjør GLC Coupé mer praktisk
Dimensjonene understreker det dynamiske og muskuløse utseendet til nye GLC Coupé. Med en lengde på 4.763 mm, er den nye modellen hele 31 mm lengre enn forgjengeren, og dette gir flere fordeler. Bagasjekapasiteten nyter godt av dette, og det betyr at nye GLC Coupé har 545 liter (45 liter mer enn forrige modell) til disposisjon med baksetene oppe, og 1.690 liter dersom baksetene legges ned (90 liter mer enn forrige modell). Som ladbar hybrid strekker bagasjeromsvolumet seg fra 390 til 1.335 liter. Den økte plassen bør merkes godt i både daglig kjøring, så vel som under feriereiser med familien.

Nye GLC Coupé har EASY-PACK elektrisk bakluke som standard. Denne åpnes eller lukkes bekvemt enten ved hjelp av knappen på nøkkelen, bryteren i førerdøren eller håndtaket på bakluken.

Opptil 131 kilometer elektrisk rekkevidde
Som fjerdegenerasjons ladbar hybrid, er GLC Coupé tilgjengelig med en elektrisk rekkevidde på opptil 131 kilometer. Batteriet er egenutviklet av Mercedes-Benz og har en totalkapasitet på 31,2 kWh. En full oppladning med den valgfrie DC-laderen på 60 kW er unnagjort i løpet av rundt 30 minutter. Som standard er GLC Coupé utstyrt med en 11 kW AC-lader.

Den elektriske motoren har et maksimalt dreiemoment på 440 Nm som er tilgjengelig fra start, noe som resulterer i en dynamisk kjøreytelse. Den elektriske kraften er tilgjengelig i opptil 140 km/t.

Nye GLC vil kunne leveres som ladbar hybrid med enten bensin- eller dieselmotor.

48-volts mildhybrid
Gjennom systematisk elektrifisering av de firesylindrete motorene, er nye GLC Coupé svært effektiv. Mildhybriden inkluderer en andregenerasjons integrert startgenerator (ISG) og et 48-volts elektrisk system. Den integrerte startgeneratoren støtter forbrenningsmotoren spesielt ved lave motorturtall, og sammen med turboladeren gir dette et enestående skyv. I tillegg sørger ISG for funksjoner som «gliding» og energigjenvinning, noe som sparer drivstoff. Motorene starter også veldig raskt og komfortabelt som et resultat av dette. Det gjør at start/stopp-funksjonen blir nesten like umerkelig for føreren som overgangen fra å «glide» med motoren slått av, til sterk akselerasjon under gasspådrag.

null

AIRMATIC luftfjæring og bakakselstyring
Alle utgavene av GLC Coupé er utstyrt med sportsfjæring, med unntak av de ladbare hybridene som i tillegg har luftfjæring på bakakselen som standard. Med tilleggsutstyret Teknikkpakke, er AIRMATIC luftfjæring og aktiv bakakselstyring med styrevinkel på 4,5 grader inkludert.

Den smidige bakakselstyringen reduserer svingradiusen med 90 centimeter til 10,9 meter. Ved hastigheter under 60 km/t styrer bakhjulene i motsatt retning av forhjulene. Dette fører til en opplevelse av kortere akselavstanden, som igjen resulterer i betydelig smidigere kjøreegenskaper og forbedret manøvreringsevne. Når hastigheten går over 60 km/t, styrer bakhjulene i samme retning som forhjulene. Dette gir en opplevelse av lengre akselavstand, og har en positiv effekt på kjørestabiliteten, og gir dermed også en mer direkte styrefølelse.

Imponerer i terrenget
Nye GLC Coupé er egnet for terrengkjøring, og har flere nye funksjoner og systemer designet for nettopp denne bruken. Standardutstyret inkluderer kjøremodusen Off-Road og DSR (Downhill Speed Regulation). De ladbare hybridmodellene tilbyr helelektrisk terrengkjøring, og med elmotorens fulle dreiemoment på 440 Nm tilgjengelig fra start, er kraften lett å kontrollere til enhver tid. Dette tillater presis, kontrollert kjøring selv i utfordrende terreng.

Som en del av 360-graders kameraet, ser panseret gjennomsiktig ut i skjermen, og bakken under fronten vises for ekstra oversikt i terrenget. Bilens to skjermer brukes for tydelig presentasjon av informasjon og nøkkelfunksjoner av terrengforholdene. Instrumentpanelet viser blant annet helning, stigning, topografisk høyde, geo-koordinater og kompass, samt veihastighet og motorhastighet ved drift med forbrenningsmotor. Den sentrale skjermen viser gjeldende posisjon i terrenget samt styrevinkelen til forhjulene. Hvis bilen er utstyrt med bakakselstyring, viser skjermen også styringsretningen til bakhjulene. Alle kjørefunksjonene som er relevante for terrengkjøring kan enkelt kontrolleres på én skjerm.

null

Teknologi som vi kjenner igjen fra S-Klasse
Nye GLC bygger på styrkene fra forgjengeren, og har teknologiske høydepunkter fra S-Klasse. Innvendig er interiøret digitalisert og nye GLC kommer med andregenerasjons MBUX (Mercedes-Benz User Experience) multimediasystem.

DIGITAL LIGHT er tilgjengelig som ekstrautstyr, og gir et kraftig og presist lys gjennom en matrise av lysdioder. Dette gir bedre presisjon under krevende lysforhold, og ekstremt nøyaktige fjernlys som maskerer ut motgående trafikk. Projiseringsfunksjonen gjør det mulig å projisere markeringer og advarselssymboler på veien.

null

Tekniske data – Ladbar hybrid: 

GLC 400 e 4MATIC

GLC 300 de 4MATIC

Motor

R4 bensinmotor

R4 dieselmotor

Volum

1.999 cc

1.993 cc

Effekt (bensin-/dieselmotor)

252 hk ved 5.800 o/min

197 hk ved 3.600 o/min

Dreiemoment (bensin-/dieselmotor)

400 Nm ved 2.000 – 3.200 o/min

440 Nm ved 1.800 – 2.800 o/min

Effekt (elektrisk motor)

100 kW

100 kW

Dreiemoment (elektrisk motor)

440 Nm

440 Nm

Systemeffekt

381 hk

335 hk

System-dreiemoment

650 Nm

750 Nm

Batterikapasitet

31,2 kWh

Drivlinje

4MATIC firehjulstrekk

Akselerasjon 0 – 100 km/t

5,6 s

6,4 s

Toppfart

239 km/t

219 km/t

Blandet drivstofforbruk (WLTP)

0,5 – 0,6 l/100 km

0,4 – 0,5 l/100 km

Blandet CO2-utslipp (WLTP)

11 - 15 g/km

10 - 13 g/km

Blandet elektrisk forbruk (WLTP)

20,2 – 22,4 kWh/100 km

20,3 – 22,7 kWh/100 km

Elektrisk rekkevidde (WLTP)

119 – 131 km

113 – 130 km

Bagasjevolum

390 – 1.335 liter

Pris fra kr. (ekskl. levering)

1 083 000,-

1 072 000,-


Tekniske data – Mildhybrid:
 

GLC 220 d 4MATIC

Motor

R4 dieselmotor

Volum

1.993 cc

Effekt

197 hk ved 3.600 o/min

Elektrisk effekt (boost)

23 hk

Dreiemoment

440 Nm

Elektrisk dreiemoment (boost)

200 Nm

Drivlinje

4MATIC firehjulstrekk

Akselerasjon 0 – 100 km/t

8,1 s

Toppfart

225 km/t

Blandet drivstofforbruk (WLTP)

5,1 – 5,8 l/100 km

Blandet CO2-utslipp (WLTP)

135 - 152 g/km

Bagasjevolum

545 – 1.690 liter

Pris fra kr. (ekskl. levering)

1 010 000,-

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Last ned bilde
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Last ned bilde
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Last ned bilde
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Last ned bilde
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Last ned bilde
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Last ned bilde
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Last ned bilde
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Last ned bilde
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Last ned bilde
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Last ned bilde
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Last ned bilde
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Last ned bilde
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Last ned bilde
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Last ned bilde
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Last ned bilde
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Last ned bilde
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Salgsstart i Norge for den nye Mercedes-Benz GLC Coupé.
Last ned bilde

Lenker

Om oss

Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge. 

Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.

Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.

Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye