Ta en pause fra bilturen i sommer

Škoda og Norges Orienteringsforbund vil oppfordre bilister som skal på langtur til å strekke litt på bena – og ta seg en luftetur.

- Vi vet at det er mange nordmenn som legger ferien til Norge denne sommeren, og flere skal ut på langtur. Derfor har vi sammen med Norges Orienteringsforbund lansert Luftetur – et gratis tilbud bestående av korte orienteringsløyper for hele familien, plassert langs de mest trafikkerte hovedårene, ladestasjonene og rasteplassene i landet, sier Per Christian Worren, markedssjef i Škoda Norge.

Luftetur er et lavterskel-tilbud for alle som vil prøve seg på orientering, og samtidig få tilgang til opplevelser de kanskje ikke hadde funnet på egenhånd.

- Våre lokale orienteringsklubber har laget noen fine, enkle løyper for familier med både små og store barn. Vi håper mange gjennom dette får oppleve orienteringsglede ved enkel «skattejakt» rundt omkring i landet, samtidig som de får en viktig avkobling fra kjøreturen. Det klarner hjernen og gir ny energi» sier Stein Blomseth, assisterende generalsekretær i Norges Orienteringsforbund.

Skoda står midt i den største merkevareendringen på over 30 år, med nytt designspråk, ny logo og en tydeligere posisjonering.

- For oss er opplevelsene som tilgjengeliggjøres gjennom våre biler like viktig som kjøreopplevelsen i seg selv. Dette er derfor et perfekt konsept som bidrar til å gjøre turen enda mer innholdsrik, og som gjør det enkelt å oppdage helt nye sider av norsk natur, forteller Worren.

Det er dessuten ingen tvil om at en pause og avkobling kan bidra til bedre trafikksikkerhet for sjåfører på langtur.

Lufteturene er plassert fra Søgne i sør til Bardufosstun i nord, og er tilgjengelig i TurO-appen fra
6. juli. På www.skoda-auto.no finner du også en oversikt over alle løypene.

God tur i sommer!

Foto: Knut Even Hole