Kortere ladetid, flere krefter og nye modellversjoner: Ny og forbedret Škoda Enyaq

Nye Škoda Enyaq får en rekke forbedringer i forbindelse med modellårsskifte og en større oppgradering. – I tillegg introduseres nå for første gang Škoda Enyaq SUV som RS-modell i Norge, samt lanseringen av Škodas toppmodell Enyaq Laurin & Klement, forteller Martine Behrens, Škoda-direktør i Norge.

Enyaq RS SUV

Nye og oppgraderte Enyaq vil få bedre rekkevidde og raskere hurtiglading – og en enda mer skjerpet kjøreopplevelse. Bilen endrer dessuten betegnelse fra 80 og 80x til 85 og 85x. Dette reflekterer at bilen har fått bedre ytelse, blant annet som følge av en ny elektrisk motor på bakakselen og bedre batterieffektivitet.

– Enyaq er en svært populær modell, og den nest mest solgte bilen i Norge så langt i år. I forbindelse med en større oppgradering kommer modellen nå med en rekke forbedringer og ny funksjonalitet, forteller Behrens.

Nye og oppgraderte Škoda Enyaq 85 vil ha en kampanjepris som starter på 489.900 kroner og tilsvarende 509.900 kroner for Škoda Enyaq Coupé 85x.

Nye modellvarianter
Škoda Enyaq 85 får en rekkevidde opp mot 556 kilometer (WLTP). I tillegg gir en ny elektrisk motor modellen en effekt på 210 kW, mot 150 kW tidligere. Dette gir akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 6,7 sekunder, to sekunder raskere enn før.

Også firehjulstrekkeren Enyaq 85x har fått en forbedring med en effekt på 210 kW, 15 kW mer enn sin forgjenger. Nye Enyaq 85x går fra 0 til 100 km/t på 6,6 sekunder. Enyaq 85x kan hurtiglade med opp mot 175 kW, noe som reduserer ladetiden fra 10 til 80 prosent ned til 28 minutter. Rekkevidden for Enyaq 85x er forventet opp mot 530 kilometer (WLTP) på SUV-en, og 538 kilometer (WLTP) på Coupéen.

I tillegg lanseres altså Enyaq Laurin & Klement som er toppmodellen fra Škoda, med blant annet eksklusive designelementer både på eksteriør og interiør.

Også den helt nye Enyaq SUV RS kommer for salg i Norge for første gang, med et sportslig utseende. Enyaq RS, både SUV og Coupé, har en effekt på 250 kW, og kan akselerere fra 0 til 100 km/t på 5,5 sekunder. Rekkevidden er forventet opp mot 536 kilometer (WLTP) på SUVen, og 542 kilometer (WLTP) på Coupéen.

Maks hastighet er nå 180 km/t for alle modeller.

Største merkevareendring på 30 år
I tillegg vil alle nye Enyaq-modeller nå få muligheten til å forhåndsvarme batteriet. Denne funksjonaliteten trigges automatisk ved å bruke ruteplanleggeren og legge inn stopp for hurtiglading – eller ved å aktivere dette manuelt i bilens infotainmentsystem.

Škoda står midt i den største merkevareendringen på over 30 år. Nye Enyaq vil derfor også få små justeringer på utseende, blant annet med den helt nye Škoda-logoen. I tillegg vil iV-merket nå erstattes med batterikapasitet i ny font og ny corporate identity.

I tillegg kommer det små endringer og positive overraskelser, eksempelvis en ny låsefunksjon som gjør at bilen automatisk låses når sjåføren forlater bilen med nøkkelen.

Det vil også bli enkelte endringer i bilens infotainment-system, blant annet et redesignet brukergrensesnitt og ny grafikk på head-up display. Dette skal reflektere Škodas nye merkevareidentitet.

Stemmeassistenten Laura vil også blir forbedret, og sjåføren vil få se sanntidsoversettelser av deres kommandoer på displayet.

Enyaq SUV kommer nå i variantene 85, 85x, 85x L&K, 85 Sportline, 85x Sportline og RS. Enyaq Coupé kommer i variantene 85x, 85x L&K og RS. Salgsstart av alle nye modeller er onsdag 11. oktober.

Enyaq RS interiør
Enyaq Laurin & Klement