Škoda lanserer AI-tjenesten Blåtur
- Vi ønsker at Blåtur skal være med på å gi nye opplevelser i nærområdet, eller gjøre det enkelt å utforske steder man aldri har vært, forteller Škoda-direktør i Norge, Martine Behrens.

Škoda står midt i den største merkevareendringen på 30 år. I det ligger ny logo, nytt design og nye elektriske modeller. Nå skal Škoda inspirere turglade nordmenn til å få enda mer ut av kjøreturen.
Ekte turopplevelser planlagt av kunstig intelligens
Blåtur er en gratis AI-tjeneste som genererer millioner av reiseruter. Tjenesten tar utgangspunkt i over 7000 opplevelser spredt rundt i Norge, og bruker kunstig intelligens for å skreddersy en reiserute på under 10 sekunder. Alt du trenger å gjøre er å legge inn noen reisedetaljer og interesser, så lager Škoda sin AI en hemmelig dagsplan full av flotte destinasjoner og morsomme aktiviteter – tilpasset dine behov.
- Vi håper at denne tjenesten skal være med på å muliggjøre helt nye oppdagelser. Enten det er et utsiktspunkt du ikke visste om, en kunstutstilling - eller en helt annen restaurant enn den du ellers ville valgt, fortsetter Behrens.
Tjenesten er ikke begrenset til de som kjører Škoda.
- Det betyr at du kan ta med Škoda på turen uansett hvilken bil du kjører, forteller Behrens.
Reiselederoppgaven overlates til ny teknologi
- Mange er kjent med fenomenet blåtur, der ofte én eller to personer tar seg av planleggingen. Her overlater vi reiselederoppgaven til ny teknologi. Det passer merkevaren vår godt, vi skal være nysgjerrige og bruker det til å gjøre enda mer ut av for eksempel søndagsturen, forteller Behrens.
Hvis fristelsen blir for stor, kan du selvsagt velge å se destinasjonene før du setter deg i bilen. Du kan også bruke Blåtur til å gjøre litt mer ut av kjøreopplevelsen for eksempel på vei til hytta, ved å legge inn et bestemt endested.
Under panseret
Tjenesten bruker data fra kilder som visitnorway.no, UT.no og Google Places, og integrerer naturlig språkbehandling gjennom GPT-4. Ved å lage en vektordatabase av steder, attraksjoner og severdigheter, klarer tjenesten å generere millioner av reiseruter.
Klar for å reise ut i det blå?
Generer din første blåtur i dag på Škoda Blåtur.
God tur!
Kontakter
Christine Eiken WintherKommunikasjonssjef Audi og ŠKODAHarald A. Møller AS
Tel:41691716christine.eiken.winther@moller.noBilder



Følg pressemeldinger fra ŠKODA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ŠKODA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra ŠKODA
Škoda Elroq er turkameraten til Norges Tøffeste Kjendis11.9.2025 13:56:07 CEST | Pressemelding
I kveld er det premiere for 71° nord - Norges Tøffeste Kjendis, hvor tolv kjente personligheter skal kjempe om å vinne en Škoda Elroq – til en verdi av kr 399.000.
Verdenspremiere for Škoda Vision O-konseptet: Fremtidens elektriske stasjonsvogn9.9.2025 08:58:42 CEST | Pressemelding
Vision O er utviklet med kunden i sentrum, og tilbyr enestående kjøreopplevelser ved å kombinere innovasjon og funksjonalitet. Konseptbilen representerer dessuten neste generasjon av Škodas designfilosofi Modern Solid.
Škoda Epiq: Škodas minste elektriske SUV7.9.2025 15:07:26 CEST | Pressemelding
Utstillingsmodellen av Škoda Epiq gir et godt bilde av hvordan den kommende helelektriske urbane SUV-en vil se ut. Epiq er planlagt for produksjon allerede i 2026.
Škoda Vision O: Første glimt av interiøret25.8.2025 10:08:24 CEST | Pressemelding
Teaser-videoen viser en mulig designretning for fremtidens Škoda-modeller - basert på neste generasjon av designuttrykket Modern Solid
Škoda Vision O: Stasjonsvogn med aerodynamisk eksteriørdesign14.8.2025 11:00:45 CEST | Pressemelding
Den nye konseptbilen styrker Škodas posisjon som ledende aktør i det europeiske stasjonsvognsegmentet, og avslører detaljer om utviklingen av designuttrykket Modern Solid.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom