Etterspørselen etter innenlands flyreiser er som forventet i juni
Trenden fra april og mai fortsetter. Fortsatt høy prisvekst, svak norsk krone og rekordhøy rente legger en demper på etterspørselen innenlands også i juni. Antall passasjerer er opp med 0,7 prosent i forhold til i fjor, men dette skyldes primært at passasjertallene i juni 2022 var preget av en streik blant norske flyteknikere. Den underliggende trenden fra april/mai fortsetter imidlertid inn i juni, med noe færre passasjerer enn vi så i 2022.

Kabinfaktoren er ned med 4,1 prosentpoeng i juni og etterspørselen i sommerferien er noe lavere enn forutsatt. Widerøe har økt kapasiteten i markedet, uten at antall passasjerer har tilsvarende vekst. Resultatet er en svekkelse av kabinfaktoren i juni.
Widerøe fortsetter å justere produksjonen for å tilpasse kapasiteten til den forventede etterspørselen fremover. Starten av 2023 har vært preget av en kraftig svekkelse av den norske kronen og dette har skapt kostnadsutfordringer. Widerøe har ikke lykkes med å sende videre kostnadsøkningene som følge av lav kronekurs, flypassasjeravgift og høy drivstoffpris i prisen på flybilletter. For å stimulere til økt etterspørsel og kabinfaktor er derfor hyppigheten på salgskampanjen intensivert og prisene tilpasset et mer prissensitivt marked fremover. Vi håper dette vil styrke kabinfaktoren gjennom sommeren.
Widerøe var Norges mest punktlige flyselskap i mai, og den gode driftskvaliteten fortsetter inn i juni. Etter den mest krevende vinteroperasjon i Widerøes moderne historie, er vi svært glade for å igjen kunne levere regularitet og punktlighet i verdensklasse til våre kunder i Widerøeland. God driftskvalitet er også av stor betydning for lønnsomheten i selskapet.
- Markedet er fremdeles krevende og vi ser at etterspørselen etter flyreiser åpenbart preges av tøffere, økonomiske tider, sier konsernsjef Stein Nilsen. Vi fortsetter å tilpasse produksjonen til den etterspørselen som er forventet fremover. I tillegg tar vi en rekke grep for å stimulere etterspørselen for å fylle flyene fremover. Vi håper at de grep som vi tar på kampanjesiden vil få tilbake kabinfaktoren til der den skal være, fortsetter Nilsen.
Widerøes planer om å være «launch operator» på det planlagte elflykonseptet til Tecnam P-Volt er skrinlagt som følge av at Tecnam legger konseptet til side. Siden oppstarten av samarbeidet med Tecnam og Rolls-Royce er det utviklet mange lovende, fossilfrie konsepter, og alle store flyprodusenter har meldt seg på teknologikappløpet. Widerøe er i dialog med flere av disse. Tidslinjen for første kommersielle fossilfrie flyvning i 2028, samt innfasing av et fossilfritt alternativ til kortbaneflåten i første halvdel av 30-tallet, ligger fast. Vi har som målsetning å kunne gi mer informasjon om konkrete leverandører og konsepter i løpet av høsten 2023.
- Widerøe løpende vært orientert om utfordringene med batterikapasiteten på Tecnams elflykonsept. Det er derfor ingen overraskelse at dette prosjektet legges til side, sier konsernsjef Stein Nilsen. -Vi tar med oss erfaringene og er takknemlige for samarbeidet med Tecnam, som på mange måter ble startskuddet for den grønne utviklingen i luftfarten. I så måte har dette vært en utrolig spennende reise. Vi er i dialog med en rekke aktører i markedet, og Tecnams beslutning har hverken endret vår ambisjon eller tidslinjen for innfasing av elfly på kortbanenettet, avslutter Nilsen.

Kontakter
Widerøe pressevakttelefonPressehenvendelser
Tel:+47 989 01 500KommunikasjonsAvdeling@wideroe.noBilder
Dokumenter
Om oss
Widerøe er Norges eldste luftfartskonsern med over 3500 engasjerte medarbeidere. Konsernet består av datterselskapene Widerøe`s Flyveselskap AS, Widerøe Ground Handling AS, Widerøe Technical Services AS, Widerøe Zero AS, Widerøe Property AS og Widerøe Asset AS.
I Distrikts-Norge er Widerøes flyvninger av stor betydning for både næringsliv, helsevesen, utdanning, reiseliv og kultur, og fungerer som distriktenes kollektivtransport. Widerøe Ground Handling håndterer bakketjenester på 42 lufthavner i Norge og Widerøe Technical Services er representert med tekniske baser og tjenester på fem ulike destinasjoner i Norge.
Widerøe-konsernet eies av Flyco og Fjord1 med eierandeler på henholdsvis 66 og 34 prosent.
Følg pressemeldinger fra Widerøe
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Widerøe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Widerøe
Rekorddager og lojalitetsnyheter – klar for økt sommersatsing7.5.2025 08:09:08 CEST | Pressemelding
Widerøe opplevde sterk passasjervekst i april og satte to nye reiserekorder på enkeltdager. Med økt etterspørsel både lokalt og nasjonalt styrkes rutetilbudet inn mot sommeren. Samtidig opplyser selskapet at de har som mål å bli en del av lojalitetsprogrammet Norwegian Reward i løpet av høsten. Det stadig tettere samarbeidet med Norwegian gir sømløse reiseopplevelser for kundene.
Dyrtid? Nei takk! Slik reiser nordmenn i sommer5.5.2025 11:59:31 CEST | Pressemelding
Resultatene fra Widerøes årlige reiseundersøkelse viser at flere er økonomisk optimistiske og klare for å pakke kofferten denne sommeren. Vi reiser sørover, og over halvparten av oss har planer om å feriere i utlandet. Til tross for ferieplaner har tre av fire nordmenn ennå ikke bestilt årets sommerferie. Den internasjonale trenden med å feriere alene har fortsatt ikke fått fotfeste blant nordmenn – i hvert fall ikke foreløpig.
Økt kapasitet og bedre forbindelser: Nye muligheter for nordmenns sommerreiser4.4.2025 08:12:11 CEST | Pressemelding
Mars endte opp med solid vekst for Widerøe, med en økning i kapasiteten på ni prosent sammenlignet med mars 2024. Vi har satt inn større fly og økt frekvensen på flere ruter for å imøtekomme den voksende etterspørselen. Kabinfaktoren økte, og Nord-Norge seiler opp som en het kandidat for sommerferien.
Aprilsnarr: Widerøe innfører kakaoavgift1.4.2025 10:41:14 CEST | Pressemelding
Økt kostnadsfokus og kraftig økte priser på kakao gjør at Widerøe dessverre ser seg nødt til å innføre kakaoavgift på samtlige kortbaneflygninger etter 1.mai. Avgiften innføres for å sikre at Widerøe kan fortsette å tilby sjokoladen “Liten og søt” til alle passasjerer på kortbanenettet.
Norwegian-konsernet tar storeslem i årets norske Sustainable Brand Index12.3.2025 15:44:19 CET | Pressemelding
Widerøe sikrer posisjonen som bransjevinner blant flyselskapene, og Norwegian kommer inn på andreplass og klatrer hele 37 plasser på kåringen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom