AI, roboter og virtuelle prøverom: Slik shopper vi i 2041
Virtuelle prøverom, robothjelp i fysisk butikk og personlige stiltips ved hjelp av AI. Dette er blant de mange nyvinningene forbrukerne forventer av fremtidens shoppingopplevelser – som de vil ha både mer personlig og bærekraftig.
Den neste generasjon kunder vil nemlig ha en shoppingopplevelse med langt mer teknisk innovasjon enn slik det er i dag. Det viser Klarnas nye globale rapport «The future of retail», som er gjort i forbindelse med at shopping- og betalingsløsningen i år fyller 18 år.
Hvordan tror dagens 18-26 åringer de vil shoppe om 18 år – i 2041?
– I den vestlige verden i dag foretas rundt 8 av 10 nettkjøp etter søk. De resterende er basert på personlige anbefalinger. I Kina er det derimot stikk motsatt. Her drives 8 av 10 kjøp av personlige anbefalinger. Denne rapporten viser at shoppere i vestlige markeder også ønsker dette, som allerede nå er tilgjengelig i Klarnas app – drevet av AI og kjøpshistorikk. Neste generasjons shoppere forventer at produktene skal finne dem, ikke motsatt – slik som ofte er tilfelle i dag, sier Chief Marketing Officer i Klarna, David Sandström.
Hele 5000 forbrukere fra Vest-Europa og USA har svart på undersøkelsen som ligger til grunn for rapporten. I tillegg til råd fra roboter i fysiske butikker, er forskjellig type AI-drevne tjenester for en smidigere shoppingopplevelse blant deres forventninger til hvordan shopping bør være om 18 år.
Her er noen av det «Generasjon Z» (18-26 år) tror og håper vil være fremtidens shopping – i 2041:
- Mer persontilpasset:
Mer enn halvparten (56 %) av de spurte ønsker en mer shoppingopplevelse mer tilpasset dem i fremtiden. På ønskelisten står blant annet en egen personlig virtuelle assistent som kan gi skreddersydde shopptingtips (42 %), Det mange ønsker hjelp med når det gjelder kleskjøp, er å få anbefalinger til klesvalg for forskjellige typer formelle og uformelle anledninger.
- Flere åpne for robotrådgivere i fysiske butikker
Hele 45 % i aldersgruppen 18-26 år synes det hadde vært topp om en robot kom bort til dem i en klesbutikk og tok målene deres. Ytterligere 23 % er usikre på egen reaksjon, spesielt i forhold til hvordan roboten så ut og hvordan den oppførte seg. De siste 32 prosentene ville forlatt butikken med robotbetjening.
- Mange ønsker å prøve klær virtuelt eller få AI-hjelp
Selv om drøyt halvparten av Gen Z (51%) oppgir at de også i fremtiden kommer til å prøve klær slik de gjør i dag, tror også hele 36 prosent i aldersgruppen at de vil bruke virtuelle prøverom i 2041. Slik kan du se hvordan klærne ser ut på deg, uten faktisk å ta de på deg, eller for den saks skyld- være i en fysisk butikk. 1 av 5 tror også de i 2041 kan ha en egen personlig AI-assistent som forteller dem hva som passer av klær akkurat til dem – både stil og størrelse – så de slipper prøverommet.
- Bedre shopping med utvidet virkelighet i fysisk butikk
Den unge generasjonen er også klart mer positiv til bruk av utvidet virkelighet for å forbedre shoppingopplevelsen i fysiske butikker. Hele 3 av 4 mener denne type teknologi – hvor den virkelige verden kombineres med den digitale, for eksempel ved prøving av klær – vil gjøre shoppingopplevelsen bedre.
- Sirkulærøkonomi blir viktigere – flere vil kjøpe og selge brukt
En majoritet (61 %) mener også at sirkulærøkonomien, som plattformer for å kjøpe og selge brukte produkter, bør være en større del av shoppingindustrien i 2041. Blant Gen Z mener hele 4 av 10 at de om 18 år både vil selge og kjøpe brukt oftere enn de gjør i dag. Nesten like mange (38 %) ønsker også at flere butikker bør tilby muligheten for å få reparert produkter enn det som er tilfelle i dag.
Chat GPT: Utbredt bruk av utvidet og virtuell virkelighet i 2041
Klarna inngikk nylig et samarbeid med Open AI for, med hjelp av AI-roboten Chat GPT, å kunne gi sine kunder smartere shoppingtips og mer personlig informasjon. I The future of retail-rapporten, har Chat GPT følgende kommentar til hvordan shopping vil se ut om 18 år:
– Den største forandringen for forbrukerne når de handler i 2041 vil sannsynligvis være den utbredte bruken av utvidet virkelighet (AR) og virtuell virkelighet (VR). Dette gjør det mulig for dem å prøve produkter og oppleve dem før du kjøper. Dessuten kommer personlige produktanbefalinger – basert på deres tidligere kjøpemønster og preferanser – bli enda bedre og vanligere. Dette gjør shoppingopplevelsen deres mer effektiv og skreddersydd deres individuelle behov.
* Den representative forbrukerundersøkelsen er gjennomført i samarbeid med analysebyrået Dynata i april 2023 blant 5500 forbrukere i de fem landene USA, Sverige, Storbritannia, Tyskland og Frankrike.
Kontakter
press@klarna.com
Bilder
Om oss
Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.
Globalt har mer enn 500 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Klarna har mer enn 6000 ansatte og er aktive i 45 land. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom