Klarna

AI, roboter og virtuelle prøverom: Slik shopper vi i 2041

Del

Virtuelle prøverom, robothjelp i fysisk butikk og personlige stiltips ved hjelp av AI. Dette er blant de mange nyvinningene forbrukerne forventer av fremtidens shoppingopplevelser – som de vil ha både mer personlig og bærekraftig.

Den neste generasjon kunder vil nemlig ha en shoppingopplevelse med langt mer teknisk innovasjon enn slik det er i dag. Det viser Klarnas nye globale rapport «The future of retail», som er gjort i forbindelse med at shopping- og betalingsløsningen i år fyller 18 år. 

Hvordan tror dagens 18-26 åringer de vil shoppe om 18 år – i 2041?

– I den vestlige verden i dag foretas rundt 8 av 10 nettkjøp etter søk. De resterende er basert på personlige anbefalinger. I Kina er det derimot stikk motsatt. Her drives 8 av 10 kjøp av personlige anbefalinger.  Denne rapporten viser at shoppere i vestlige markeder også ønsker dette, som allerede nå er tilgjengelig i Klarnas app – drevet av AI og kjøpshistorikk. Neste generasjons shoppere forventer at produktene skal finne dem, ikke motsatt – slik som ofte er tilfelle i dag, sier Chief Marketing Officer i Klarna, David Sandström.

Hele 5000 forbrukere fra Vest-Europa og USA har svart på undersøkelsen som ligger til grunn for rapporten. I tillegg til råd fra roboter i fysiske butikker, er forskjellig type AI-drevne tjenester for en smidigere shoppingopplevelse blant deres forventninger til hvordan shopping bør være om 18 år.

Her er noen av det «Generasjon Z» (18-26 år) tror og håper vil være fremtidens shopping – i 2041:

  • Mer persontilpasset:

Mer enn halvparten (56 %) av de spurte ønsker en mer shoppingopplevelse mer tilpasset dem i fremtiden. På ønskelisten står blant annet en egen personlig virtuelle assistent som kan gi skreddersydde shopptingtips (42 %), Det mange ønsker hjelp med når det gjelder kleskjøp, er å få anbefalinger til klesvalg for forskjellige typer formelle og uformelle anledninger.

  • Flere åpne for robotrådgivere i fysiske butikker 

Hele 45 % i aldersgruppen 18-26 år synes det hadde vært topp om en robot kom bort til dem i en klesbutikk og tok målene deres. Ytterligere 23 % er usikre på egen reaksjon, spesielt i forhold til hvordan roboten så ut og hvordan den oppførte seg. De siste 32 prosentene ville forlatt butikken med robotbetjening.

  • Mange ønsker å prøve klær virtuelt eller få AI-hjelp

Selv om drøyt halvparten av Gen Z (51%) oppgir at de også i fremtiden kommer til å prøve klær slik de gjør i dag, tror også hele 36 prosent i aldersgruppen at de vil bruke virtuelle prøverom i 2041. Slik kan du se hvordan klærne ser ut på deg, uten faktisk å ta de på deg, eller for den saks skyld- være i en fysisk butikk. 1 av 5 tror også de i 2041 kan ha en egen personlig AI-assistent som forteller dem hva som passer av klær akkurat til dem – både stil og størrelse – så de slipper prøverommet.

  • Bedre shopping med utvidet virkelighet i fysisk butikk

Den unge generasjonen er også klart mer positiv til bruk av utvidet virkelighet for å forbedre shoppingopplevelsen i fysiske butikker. Hele 3 av 4 mener denne type teknologi – hvor den virkelige verden kombineres med den digitale, for eksempel ved prøving av klær – vil gjøre shoppingopplevelsen bedre.

  • Sirkulærøkonomi blir viktigere – flere vil kjøpe og selge brukt

En majoritet (61 %) mener også at sirkulærøkonomien, som plattformer for å kjøpe og selge brukte produkter, bør være en større del av shoppingindustrien i 2041. Blant Gen Z mener hele 4 av 10 at de om 18 år både vil selge og kjøpe brukt oftere enn de gjør i dag.  Nesten like mange (38 %) ønsker også at flere butikker bør tilby muligheten for å få reparert produkter enn det som er tilfelle i dag.

Chat GPT: Utbredt bruk av utvidet og virtuell virkelighet i 2041

Klarna inngikk nylig et samarbeid med Open AI for, med hjelp av AI-roboten Chat GPT, å kunne gi sine kunder smartere shoppingtips og mer personlig informasjon. I  The future of retail-rapporten, har Chat GPT følgende kommentar til hvordan shopping vil se ut om 18 år:

– Den største forandringen for forbrukerne når de handler i 2041 vil sannsynligvis være den utbredte bruken av utvidet virkelighet (AR) og virtuell virkelighet (VR). Dette gjør det mulig for dem å prøve produkter og oppleve dem før du kjøper. Dessuten kommer personlige produktanbefalinger – basert på deres tidligere kjøpemønster og preferanser – bli enda bedre og vanligere. Dette gjør shoppingopplevelsen deres mer effektiv og skreddersydd deres individuelle behov.

* Den representative forbrukerundersøkelsen er gjennomført i samarbeid med analysebyrået Dynata i april 2023 blant 5500 forbrukere i de fem landene USA, Sverige, Storbritannia, Tyskland og Frankrike.

Kontakter

press@klarna.com

Bilder

Om oss

Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.

Globalt har mer enn 500 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Klarna har mer enn 6000 ansatte og er aktive i 45 land. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye