Friluftslivet landet rundt får hjelp

Fjellmedisinsk kurs, søppelrydding, discgolf, treretters uteservering, arboret og torvgamme får nå støtte fra Statskog. Det gjør også 100 andre friluftsprosjekt landet rundt.

Fjellstøvler i vakker natur
106 lag og foreninger får støtte til tilrettelegging for friluftsliv Foto: Thomas Sørmo Thomas Sørmo

Etter vårens søknadsrunde er det nemlig klart hvilke prosjekt som nådde opp i konkurransen om midlene fra «Statskogmillionen».

Små midler skaper store ting

- Pandemien satte en støkk i den norske frivilligheten, men dugnadsånden er i høyeste grad levende blant lag og foreninger som legger til rette for oss andre i skog, by og fjell. Det er imponerende å se innsatsviljen og utrolig givende å kunne gi litt etterlengtet økonomisk støtte. Her gjør små midler store utslag, sier kommunikasjonssjef i Statskog, Trond Gunnar Skillingstad.

En million til friluftsliv

Totalt 106 tildelinger går nå ut i sommerens tildeling fra Statskogmillionen. Statskog har et tilretteleggingsoppdrag for friluftsliv på vegne av fellesskapet, og støtteordningen er en del av oppgaveløsningen. Hvert år deler statsforetaket ut en million kroner til lag og foreninger i form av bidrag på fem og ti tusen kroner.

Her er en fylkesvis oversikt over tildelingene:

Tildelinger i Troms og Finnmark

Tildelinger i Nordland