Jernbanedirektoratet

Kontrakten for togtrafikken på Østlandet er signert

Del

Jernbanedirektoratet og Vygruppen har inngått avtale om togtrafikken på Østlandet. Kontrakten har en verdi på 21 milliarder kroner over ti år og vil gi et bedre togtilbud til innbyggerne.

Til venstre: Konsernsjef  Gro Bakstad i Vy og jernbanedirektør Knut Sletta ved inngåelsen av trafikkavtalen for togtrafikken på Østlandet for ti år framover 29/6-2023.
Til venstre: Konsernsjef Gro Bakstad i Vy og jernbanedirektør Knut Sletta ved inngåelsen av trafikkavtalen for togtrafikken på Østlandet for ti år framover 29/6-2023.

- Avtalen innebærer forbedringer i togtilbudet de kommende årene samtidig som statens kostnader blir betydelig redusert, sier jernbanedirektør Knut Sletta.

Gjennom avtalen om togtrafikken på Østlandet vil hensynet til alle grupper av passasjerer bli godt ivaretatt. Befolkningen vil også få en betraktelig forbedring i togtilbudet, blant annet på grunn av at infrastrukturen i og gjennom Oslo-området blir bedre utnyttet.  

- Vi er trygge på at denne avtalen vil gi den beste løsningen for togpassasjerene og for samfunnet, sier Sletta.

Mer tog for pengene
Den avtalen som nå er inngått med Vy-gruppen er den største trafikkavtalen i Norge. 80 prosent av togtrafikken skjer på Østlandet, og hele avtalen beløper seg til 21 milliarder kroner over ti år. I 2023 betaler staten 3,4 milliarder kroner for det samme området for ett år.

- Selv om det ikke er direkte sammenliknbart, har vi gjennom krevende forhandlinger lykkes med å få en avtale som gir samfunnet mer togtrafikk for pengene, sier Knut Sletta. 

I den tiårige avtalen ligger det en forventning til høyere inntjening gjennom økt passasjervekst, i tillegg til en mulighet til å overta trafikken til Oslo lufthavn.

Tilbudsforbedringer

Her er noen eksempler på konkrete tilbudsforbedringer som vil komme på Østlandet:

  • Timesfrekvens på RE 30 Oslo – Gjøvik i løpet av 2024, når nytt signalsystem er på plass
  • Økning fra 30 til 15-minutters frekvens på L2 Ski Stabekk lørdager fra desember 2023
  • Avgangene på R21 Moss – Oslo S forlenges til Stabekk fra desember 2023
  • Flere avganger i lavtrafikkperioder i helgene fra desember 2023:
    • R13 Drammen – Dal
    • R 14 Asker – Kongsvinger
    • RE 10 Drammen – Lillehammer
    • RE11 Skien – Eidsvoll
  • Nye tog settes inn på L2 Ski – Stabekk fra 2025 (ny type lokaltog)
  • Ni avganger med tog for alle reisende mellom Oslo S og Oslo lufthavn fra 2028
  • Fire tog i timen mellom Oslo og Tønsberg fra desember 2025
  • Drammen får 10-minutters frekvens til/ fra Oslo fra desember 2025
  • Hamar får to tog i timen til/fra Oslo fra desember 2027

Kontakter

Bilder

Til venstre: Konsernsjef  Gro Bakstad i Vy og jernbanedirektør Knut Sletta ved inngåelsen av trafikkavtalen for togtrafikken på Østlandet for ti år framover 29/6-2023.
Til venstre: Konsernsjef Gro Bakstad i Vy og jernbanedirektør Knut Sletta ved inngåelsen av trafikkavtalen for togtrafikken på Østlandet for ti år framover 29/6-2023.
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet

Anbefaler ikke utbygging av Nord-Norgebane27.9.2023 13:00:00 CEST | Pressemelding

Jernbanedirektoratet har gjennomført en konseptvalgutredning for Nord-Norgebanen. Utredningen viser at en fullt utbygget Nord-Norgebane er anslått å koste 280 milliarder kroner, har svært lav samfunnsøkonomisk lønnsomhet og har negative innvirkninger på klima og natur. Direktoratet anbefaler i stedet å arbeide videre med å utvikle Nordlandsbanen og Ofotbanen for å styrke transporttilbudet til og fra Nord-Norge.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye