Nasjonal transportplan 2025-36: Vil prioritere punktlighet og ruste jernbanen for fremtiden

Del

Jernbanedirektoratet og Bane NOR ønsker å bruke mer penger på vedlikehold og fornyelse av dagens jernbane i neste Nasjonale transportplan, for å styrke punktligheten og gjøre jernbanen rustet mot klimaskapte endringer.

Øystein Grue, Jernbanedirektoratet Jernbanedirektoratet

Passasjerer og næringsliv er avhengig av et forutsigbart togtilbud. Derfor foreslår Jernbanedirektoratet og Bane NOR å prioritere tiltak som kan gjøre jernbanen mer pålitelig i neste Nasjonale transportplan.

- Den store trafikkøkningen de siste årene, og stadig mer krevende værforhold, øker slitasje og hverdagsfeil på jernbanen. Uværet «Hans» og styrtregnet i august førte til store ødeleggelser på vei og jernbane. Dette har forsterket vårt budskap om å prioritere vedlikehold og fornyelse av dagens jernbane og gjøre den mer robust, sier Henning Bråtebæk, som er konstituert konsernsjef i Bane NOR.

Prioriterer persontrafikk rundt byene og gods på lengre strekninger

De neste tiårene vil flere trenge transport i og rundt de største byene, mer gods skal fraktes over lange avstander, Norges klimagassutslipp skal reduseres og det blir viktig å verne om sårbar natur og begrense arealbruken. I tillegg kommer de klimaskapte utfordringene med mer ekstremvær.

- Vi mener at jernbanen i svært stor grad kan løse mange av disse utfordringene. Toget er utslippsfritt og kan frakte veldig mange mennesker og store mengder gods på en areal- og energieffektiv måte, sier jernbanedirektør Knut Sletta.

Jernbanedirektoratet og Bane NOR har foreslått fire hovedprioriteringer for neste Nasjonale transportplan:

  • Ta vare på det vi har
  • Fullføre det som er satt i gang
  • Styrke kapasiteten for gods på lengre strekninger
  • Styrke togtilbudet rundt de store byene

 

Fakta: utbyggingsprosjekter som er satt i gang

2024:

  • Oppgradering av tunnelen gjennom Ulriken på Bergensbanen, slik at det blir mulig med tog hvert 15. minutt mellom Arna og Bergen
  • Elektrifisering av Trønderbanen, som vil bidra til en klimavennlig togtransport mellom Trondheim og Stjørdal
  • Elektrifisering av Meråkerbanen mellom Norge og Sverige

2025:   

  • Fire tog i timen og redusert reisetid mellom Oslo og Tønsberg
    • Dobbeltsporet fra Nykirke til Barkåker og nye Horten stasjon ferdigstilles
    • Dobbeltsporet mellom Drammen og Kobbervikdalen ferdigstilles
    • Oppgradering av Drammen stasjon

2025/26

  • Nye lokaltog med mer plass om bord mellom Oslo og Lillestrøm, mellom Oslo og Spikkestad og mellom Stabekk og Ski.

2027:

  • To regiontog i timen mellom Oslo og Hamar, med tre tog i rushtid

2030

  • Kortere reisetid og flere rushtidsavganger mellom Oslo og Moss.
    • Bygging av dobbeltsporet mellom Sandbukta og Såstad, og ny jernbanestasjon i Moss sentrum.

Kontakter

Bilder

Foto: Øystein Grue
Last ned bilde
Foto: Aksel Jermstad
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye