Togpassasjerene er litt mindre fornøyde
Årets siste kundeundersøkelse, gjennomført av Jernbanedirektoratet, viser at passasjerene er litt mindre fornøyde med togtilbudet. For de reisende er det spesielt punktlighet og avviksinformasjon som trekker ned.

I desember svarte 6187 togpassasjeren i hele Norge på spørsmål om hvor fornøyde de var med togreisen i sin helhet. De reisende gir togselskapene samlet poengscore på 79 av 100, som er en nedgang på 1 poeng fra det foregående kvartalet. Togselskapene som er med i undersøkelsen er Vy, Go-Ahead og SJ Nord.
Ikke fornøyd med punktligheten
Undersøkelsen viser at passasjerene er minst fornøyde med opplevd punktlighet og informasjon om avvik. Samlet sett gir de opplevd punktlighet 74 av 100 poeng, og informasjon om avvik 58 av 100 poeng.
- Vi tar tilbakemeldingen fra passasjerene på største alvor. For reisende er det viktig at de kan stole på at toget kommer når det skal, og de må få rask og tilstrekkelig informasjon dersom det oppstår et avvik på ruten. Hele jernbanesektoren jobber systematisk for å forbedre punktligheten, og disse resultatene viser at det fortsatt er en vei å gå, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Det har vært flere planlagte avvik i perioden hvor undersøkelsen ble gjennomført, spesielt for strekningene på Østlandet. Togtrafikken er også fortsatt påvirket etter ekstremværet i sommer, som har medført buss for tog på deler av Dovrebanen og en økt godstrafikk på Rørosbanen.
SJs kunder mest fornøyd i 2023
Den ferskeste kundetilfredshetsundersøkelsen er også årets siste, dermed er årsresultatet for 2023 klart. Sammenlagt får togselskapene 79 av 100 poeng, som er 1 poeng lavere enn resultatet i 2022. Blant selskapene er det SJ som får de beste resultatene sammenlagt for året.
- Jeg vil gratulere SJ med et godt resultat, de har arbeidet målrettet med god service og kundeopplevelse som settes pris på av kundene. Så vil jeg også skryte av alle i jernbanesektoren, som jeg vet har jobbet og stått på for de reisende i et år med ekstremvær og andre utfordringer litt utenom det vanlige, avslutter jernbanedirektøren
Kontakter
Kristian B. HelgelandRådgiver kommunikasjonJernbanedirektoratet
Tel:48 15 35 19kristian.helgeland@jernbanedirektoratet.noFakta om Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratets rolle er å ivareta den strategiske, helhetlige og overordnede koordineringen og planleggingen av jernbanesektoren. Det innebærer blant annet å kjøpe togtjenester, gjennomføre utredninger og analyser og å utvikle nasjonale standarder, retningslinjer og veiledere. Samfunnsoppdraget er å jobbe for en effektiv, sikker og miljøvennlig jernbanesektor.

Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Togpassasjerene i Midt- og Nord-Norge er landets mest fornøyde26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på SJ Nords linjer er de mest fornøyde i landet. Selskapet får 86 av 100 poeng av kundene, en oppgang fra første kvartal.
Bedre punktlighet ga mer fornøyde passasjerer på Østlandet26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på Østlandet er mer fornøyde enn i fjor. Vygruppen, som kjører togene på Østlandet, får nesten 80 av 100 poeng fra passasjerene. Økningen skyldes i stor grad bedre punktligheten.
Solid oppgang i passasjerenes tilfredshet på Sørlandsbanen26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på Sørlandsbanen er mer fornøyde med reisen. De gir Go Ahead 81 av 100 poeng, en økning på 4 poeng fra samme periode i fjor.
Bergensbanen har noen av landets mest fornøyde passasjerer26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene med Bergensbanen er blant landets mest fornøyde.
NTP: Slik følges jernbanesektoren opp22.4.2025 14:26:30 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet har utarbeidet en gjennomføringsplan for realisering av Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2025–2036. Planen sikrer en god samordning av innsatsfaktorene i jernbanesektoren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom