Virtuelle pasienter innlagt på Smøla

Smøla kommune går nye veier for kompetanseløft i helsetjenestene. Nå trener kommunens helsearbeidere på virtuelle pasienter, som kun finnes inne i en VR-brille.

Making View AS Making View AS

Inne i den tredimmensjonalle VR-brillen møter Smølas helsearbeidere pasienter med ulike symptomer, aggressiv atferd eller med behov for førstehjelp. Ansatte får realistisk mengdetrening og stå bedre rustet til å møte kommunens trengende.

Innovative Smøla
I våres gikk Smøla til anskaffelse av VR-briller og lisenser til kurs i førstehjelp, pasientundersøkelser og håndtering av vold og trusler. Kursene fra norske Making View gir simuleringsøvelser og er nå i bruk i kommuner, sykehus, sykepleierutdanning og videregående skoler i hele landet. I Møre og Romsdal bruker til sammen 12 kommuner og fylkeskommunen denne VR-løsnningen. Helsedirektoratet anbefaler simulering med bruk av VR.

Sykepleierne Amanda Roksvåg og Nele Paulsen står i spissen for arbeidet ved sykehjemmet på Smøla.

Simulerer virkeligheten

VR står for "virtual reality" eller virtuell virkelighet. Teknologien fra Making View omfatter simuleringsprogrammer, pedagogikk, faglig innhold og teknologien.
- Simulering i VR gir effektiv trening og ulike, medisinske utfordringer. "Pasientene er så livaktige" er en tilbakemelding vi hører ofte. I VR trener helsearbeidere prosedyrer og rutiner som er krevende å få øvd på i virkeligheten, forteller Making Views gründer Are Vindfallet.

God læring
VR-simulering gir mengdetrening i praktisk håndtering av pasienter, observasjoner og håndtering av utstyr. De kan jobbe alene eller i team rundt den virtuelle pasienten, så de kan vurdere pasientene i felleskap.
- Den enkelte kan da fysisk befinne seg på hver sin kant av landet, men likevel se og høre hverandre inne i VR-brillen, forklarer Vindfallet.

Making View lager jevnlig nye pasienter og nye kurs med simuleringstrening. VR-brillen kan oppdateres automatisk, så den enkelt ansatte får nye utfordringer.

For erfaringer fra Smøla kontakt sykeleierne
Nele Paulsen <nele.paulsen@smola.kommune.no
Amanda Roksvåg <amanda.roksvag@smola.kommune.no

For mer info om VR kontakt daglig leder av Making View, Lars Gunnar Pedersen, tlf 99501410.

Helsedirektoratet anbefaler simuleringstrening med VR-teknologi: Ansatte bør jevnlig gjennomføre ferdighetstrening og simulering av ulike risikosituasjoner ved forverret somatisk tilstand - Helsedirektoratet Se "praktisk informasjon".

MAKING VIEW – Kursene du aldri glemmer!

Vi bygger alle kurs på VR-teknologi.

Å ta på seg en VR-brille er for mange en spektakulær opplevelse: Syn og hørsel tar deg til en helt annen virkelighet enn der du fysisk befinner deg. I tillegg bruker vi håndkontroller, så du for eksempel kan kjenne pasientens puls!

VR gir erfaringsbasert læring. Du blir godt forberedt før du står i utfordrende situasjoner, fordi øvelsene sitter i muskelminnet. Trening gir trygghet.

Alle våre kurs er bygget på etablert forskning og norske retningslinjer. Med flere tiårs pedagogisk erfaring har vi i Making View laget en unik læringssti for optimale resultater. Teoriforelesninger, tester og mange, praktiske øvelser gir dokumenterbart læringsutbytte.

Dette er den enkle, priseffektive og motiverende måten å lære på.

MAKING VIEW:
Grunnlagt i 2005
Har jobbet med VR siden 2010
Leverer kurs til offentlige og privat aktører
Er Norges bredeste leverandør av helekurs i VR
Er 100% norskeid

Dersom media ønsker å teste VR, kontakt oss på post@makingview.com

Følg pressemeldinger fra Making View

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Making View på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Making View