Selvforsyning hovedgrunn til at nordmenn velger norsk mat
En fersk forbrukerundersøkelse viser at selvforsyning er den viktigste grunnen at nordmenn velger norsk mat fremfor importert mat. 8 av 10 sier dette er viktigst. "Det gleder et hjerte som banker for at vi skal produserer mest mulig av maten vi spiser på egen jord", sier adm.dir Nina Sundqvist i Stiftelsen Norsk Mat.

Undersøkelsen, gjennomført av Essence Mediacom Insight, ble utført i juni 2023 og inneholder svar fra et representativt utvalg på 1000 personer mellom 20-65 år.
Nina Sundqvist, direktør i Stiftelsen Norsk Mat, kommenterte funnene slik: "Det er av uvurderlig betydning at norske forbrukere er opptatte av selvforsyning, støtter den norske bonden og våre industriarbeidsplasser. Du og jeg tar daglige valg for framtiden i matbutikkene. Her er det bare å heie på den norske forbrukeren som altså er opptatt av å vektlegge landbruket over hele landet, nasjonal sikkerhet og en holdbar fremtid. Den støtten trenger vi i vanskelige tider!", sier Sundqvist.
Hovedfunn fra undersøkelsen:
-
Høy prioritering av selvforsyning: 79 % av respondentene anser selvforsyning som den viktigste grunnen til å velge norsk mat over importert mat. Dette inkluderer 50% som er enige i svært stor grad, og 29% i stor grad.
-
Økende betydning av selvforsyning: Andelen som mener selvforsyning er den viktigste grunnen til å velge norsk mat har økt med 4 prosentpoeng siden forrige høst, noe som indikerer at dette blir stadig viktigere for forbrukerne.
-
Stor støtte til norske bønder: 77 % av respondentene er enige i at støtte til den norske bonden er en viktig grunn for å velge norsk mat fremfor importert mat.
-
Regionale forskjeller: Selvforsyning som grunn til å velge norsk mat har sterkest oppslutning i Nord-Norge (87%), mens den har svakest oppslutning på Østlandet (74%). Støtte til norske bønder som grunn er sterkt over hele landet, inkludert i Oslo der 7 av 10 mener dette er en viktig grunn.
"Jeg oppfordrer alle til å slå ring rundt norsk mat- og drikkeproduksjon, grill noe norsk i sommer og fyll på med norsk drikke i varmen. Vi forbrukere har ansvar til å påvirke at vi har den matsikkerhet vi trenger for framtiden, så bare å nyte Norge i hele sommer", avslutter Sundqvist.
Kontakter
Nina SundqvistAdministrerende direktør
Tel:+47 917 85 620nina.sundqvist@norskmat.noBilder



Om oss
Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.
Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.
Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Rørosmeieriet sikter mot eliteserien med Røros Smør™ og Røros Rømme™23.11.2023 16:10:49 CET | Pressemelding
- Vi er stolte av å kunngjøre at vi i dag starter arbeidet med å søke om Beskyttet betegnelse for Røros Smør og Røros Rømme. Slik sikrer vi Røros sin matarv for fremtidige generasjoner. Det handler om respekt for fortiden og forpliktelse til fremtiden, sa Trond Vilhelm Lund, Meieribestyrer i Rørosmeieriet på Røros i dag.
Hedersdryss over brobygger i kjøttbransjen20.11.2023 11:09:36 CET | Pressemelding
Stiftelsen Norsk Mats hederspris går til avtroppende administrerende direktør i Animalia, Tor Arne Ruud. - En brobygger mellom alle kjøttslag og en brobygger i hele kjøttbransjen, sier adm. dir. i Stiftelsen Norsk Mat Nina Sunqvist.
Norges mest kjente merkeordning utvides med norsk vilt17.11.2023 11:22:55 CET | Pressemelding
Vi er utrolig stolte over at Nyt Norge fortsatt er den meste kjente merkeordningen for mat når vi spør norske forbrukere. For første gang vil ordningen også omfatte norsk vilt – et naturprodukt i ordets rette forstand, sier adm. dir. i Stiftelsen Norsk Mat Nina Sundqvist under NM i kjøttprodukter.
Lokalmat- og drikke: Salgsverdi opp og volum ned i dagligvare7.11.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Det omsettes lokalmat- og drikke for nesten 12 mrd. per år i Norge. «I en tid hvor alle har blitt mer prisbevisste, er det gledelig å se at det fremdeles selges lokalmat og drikke for nesten 12 milliarder i Norge. Det viser en klar betalingsvillighet for norsk lokalmat- og drikke», sier landbruks- og matminister Geir Pollestad.
Hvem er din kandidat?23.10.2023 12:13:45 CEST | Pressemelding
Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris 2023 feirer 30 år! I år søker vi kandidater som representerer prisens formål og som har utmerket seg som inspirerende formidlere av norsk matkultur og mattradisjoner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom