Tabben som kan gi glovarm bil
Tre av ti bileiere spør ikke verkstedet spesielt om dette, eller oppgir at de ikke har tenkt over det, viser en ny måling utført av YouGov for Autobransjens leverandørforening (ABL). En like stor andel regner med at verkstedet kontrollerer og følger opp klimaanlegget på eget initiativ.
– Samlet sett viser svarene at drøyt 60 prosent har et passivt eller ubevisst forhold til behovet for klimaservice. Mange av dem kan få en lite behagelig påminnelse i løpet av ferieturen, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.
Kun 15 prosent ber om at verkstedet går over klimaanlegget. 24 prosent svarer at de bare tar opp spørsmålet ved mistanke om at noe ikke fungerer som det skal.
Rens og etterfylling
– Klimaanlegget trenger vedlikehold, og ofte inngår ikke dette i det ordinære serviceprogrammet. Det er behov for rens annethvert år, og etterfylling av gass kanskje hvert tredje eller fjerde år. Etter hvert kan det også oppstå lekkasjer som må tettes, sier Hansen.
Klimaanlegget inneholder kjølegass, gjerne fra 500 gram til litt over en kilo. Opp mot 10 prosent siver årlig ut gjennom koblinger og pakninger. Tapet kompenseres gjennom etterfylling.
Dette bør gjøres av fagfolk for at det skal bli skikkelig uført, og for å være sikker på at det fylles på riktig gass, ifølge Ole Fredrik Havaska, Norges-sjef for Elektro Partner AS, som leverer tekniske løsninger og utstyr til bilverkstedene.
– Ved service benyttes en stasjon for diagnose, trykktesting og fylling av gass. Dessverre finnes mye av det vi betegner som «falsk kjølegass» i omløp utenom den autoriserte bransjen. Den kan i verste fall infisere kjølekretsen med skadelige stoffer, sier Havaska.
Spraybokser med kjølemiddel som inneholder propan eller butan kan dessuten i en del tilfeller gi risiko for brann eller eksplosjon, advarer han.
Særlig viktig for elbiler
Alle moderne biler trenger jevnlig vedlikehold av klimaanlegget, men for el- og hybridbiler er det spesielt viktig at dette fungerer optimalt, påpeker Havaska.
– Disse bilene benytter anlegget også til viktige funksjoner som temperaturstyring av batteriet. I elbilene er klimaanlegget en langt mer vital del av teknikken totalt sett enn i fossildrevne biler.
Selv ved jevnlig etterfylling kan klimaanlegget etter noen år vise tegn til funksjonssvikt, ofte på grunn av skader eller utslitte komponenter.
– Når vanlig etterfylling kun gir kortvarig effekt kan det være nødvendig å teste med sporstoff for å finne større lekkasjer. Ved mistanke om redusert funksjonsevne er det lurt å få gjort noe med klimaanlegget før man legger ut på en lang og varm ferietur, sier Arild Hansen i ABL.
Nøkkelord
Kontakter
Arild HansenDaglig leder
Tel:907 74 601arild.hansen@autobransjen.noBilder
Om Autobransjens Leverandørforening
Autobransjens leverandørforening (ABL) er organisasjonen for frittstående importører og grossister innen bil- og motorbransjen. Medlemmene representerer storparten av de internasjonale produsentene innen områdene verkstedutstyr, deler og rekvisita. ABL deltar i en rekke nasjonale og internasjonale fora på bransjens vegne, og arrangerer hvert tredje år landets største bilbransjeutstilling, Automessen, i samarbeid med Norges Varemesse.
Følg pressemeldinger fra Autobransjens Leverandørforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Autobransjens Leverandørforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Autobransjens Leverandørforening
Tørker ikke av etter forrige bruker19.11.2024 08:07:00 CET | Pressemelding
De fleste dropper å rengjøre kupeen før de setter seg inn i en bil med mange brukere, viser ny måling. Lurt å tenke mer på hygiene, råder bransjefolk.
Mener bilen trenger bedre lys20.9.2024 08:12:00 CEST | Pressemelding
Fire av ti synes egen bil kunne trenge mer eller sterkere lys enn den var utstyrt med fra fabrikken, viser ny undersøkelse. Én gruppe er særlig misfornøyd.
Seks av ti bileiere sliter med dette7.3.2024 08:20:00 CET | Pressemelding
Kunnskapen om dekk er begrenset blant bileierne, viser en ny undersøkelse. Men én gruppe føler seg langt mer opplyst enn gjennomsnittet.
Bileierne frykter ikke hackere16.1.2024 08:17:00 CET | Pressemelding
Bare et lite fåtall bilister anser hacking som en risiko, viser ny undersøkelse. Samtidig blir det stadig viktigere å beskytte seg, mener bransjeeksperter.
Mange eiere lar bilen ruste27.10.2023 08:05:00 CEST | Pressemelding
Bare to av ti eiere passer på at bilen er beskyttet mot rust, viser en ny undersøkelse. Svært uheldig at dette blir glemt, mener bransjefolk.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom