Oslo jager turbussene – Spår kaos i sommer

Tillitsvalgt og turbussjåfør Steinar Nikolaisen vet snart ikke hvor han kan stoppe bussen i Oslo. Selv har han opplevd å bli jaget både fra Vigelandsparken og Operaen av vektere på oppdrag fra bymiljøetaten. Nå har etaten stengt bussparkeringen ved havnelageret uten å tilby noe alternativ.

Turbussjåfør og tillitsvalgt i Yrkestrafikkforbundet Steinar Nikolaisen spår kaos i Oslo i turistsesongen. Per Christian Lind

- Jeg trodde Oslo jobbet for å få flere turister til å komme og oppleve byen. Men når de først er her så gjør bymiljøetaten sitt ytterste for å gi både dem og oss sjåfører en dårlig opplevelse, uttaler tillitsvalgt i Yrkestrafikkforbundet Steinar Nikolaisen.

Spår kaos i sommer
I flere år har Oslo vært kjent som en vanskelig by å parkere turbusser. Nå har bymiljøetaten stengt den eneste plassen der bussene kan parkere uten tidsavgrensning.

- Nå som den store parkeringen ved havnelageret stenger bli det tilnærmet umulig for oss å gjøre jobben vår. Vi har ikke blitt tilbudt noe alternativ parkering noe sted i sentrum. Dersom bymiljøetaten ikke kommer på banen med et godt alternativ før fellesferien blir det kaos i sommer, uttaler Nikolaisen.

- Foruten å vente på at kundene gjør seg ferdig med severdighetene trenger vi også plasser der vi kan gjennomføre pålagte pauser og døgnhviler. Tilbudet i Oslo er ikke tilpasset antall turbusser i det hele tatt, fortsetter Nikolaisen.

I Oslo brukes turbusser ofte av grupper som ankommer med fly, tog eller båt og ønsker å oppleve severdigheter. Deltakerne er ofte eldre eller dårlige til beins. Ofte finnes det få andre alternativer som dekker transportbehovet for denne type turister.

Blir jaget fra severdighetene
Nikolaisen har selv opplevd å bli oppsøkt av vektere som ønsker å bortvise ham fra tidsavgrensede parkeringsplasser utenfor både Operaen og Vigelandsparken.

- Som turbussjåfør må man blant annet også være kjentmann, oversetter og hjelpe folk av og på bussen. Passasjerene stoler på at jeg er på plass når de trenger det. Da blir det vanskelig å innfri når vektere skal jage deg bort fra de eneste bussparkeringene som finnes i nærheten, konstaterer Nikolaisen.

Respektløst
Nikolaisen får støtte av forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes.

- Dette handler også om arbeidshverdagen til sjåførene. Det blir et stressmoment å måtte kjøre hvileløst rundt i byen på jakt etter en ledig parkering samtidig som du ikke vet når kundene ringer og vil ha deg tilbake på plass. Eller å lure på hvor du skal få parkert for å få gjennomført lovpålagte hvilepauser. Det er respektløst å ikke gi dem gode og forutsigbare hvileplasser, uttaler Klungnes.

Dårlig reklame for Oslo som turistby
- Oslo kommune ønsker seg flere turister som legger igjen penger og benytter tilbudene i byen. Da har de også et ansvar for å tilby verdige hvileplasser for sjåførene som frakter dem. Turbilsjåførene er veldig dedikerte, de ønsker å gjøre en best mulig jobb for kundene, det er derfor veldig frustrerende at det ikke legges bedre til rette. I verste fall vil kundene få en negativ opplevelse. Det vil være dårlig reklame for Oslo som turistby, avrunder Klungnes.

Til fri bruk i saken: Turbussjåfør og tillitsvalgt i Yrkestrafikkforbundet Steinar Nikolaisen

Yrkestrafikkforbundet (YTF) har over 12.500 medlemmer i transportbransjen.
Vi har over 400 tillitsvalgte rundt om i landet og har medlemmer innen buss, gods, lager og logistikk, bane, funksjonærer, taxi, bilbergere, anleggstransport, kran, miljøtransport, mobilitetsbransjen og parkering.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen22.3.2024 12:50:14 CET | Pressemelding

I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036. Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.