Ny røykvarsler i ELKO Smart-serien

Røykvarslere i ELKO Smart-serien har vært en suksess med sin lange levetid, praktiske mobilvarsling og samspill med andre smart-enheter. Nå kommer en ny og etterlengtet variant med 230V-tilkobling.

– Tidlig varsling er avgjørende for å redde liv når det begynner å brenne. De fleste boligbranner starter som regel med en form for ulmebrann i møbler eller elektrisk utstyr, og det kan ta tid før både vi og tradisjonelle røykvarslere merker det, forteller Christoffer Borgersen Strand i ELKO.

Ved hjelp av både optiske og termiske sensorer vil smart-serien fra ELKO raskere oppdage både røykutvikling og rask temperaturstigning ved brann. En optisk røykvarsler «ser» nemlig de små partiklene i røyken som oppstår ved brann. Det gjør da at røykvarsleren har en større sannsynlighet for å varsle tidligere.

Svarer til alle sikkerhetskrav

Det er krav om at alle nybygg skal ha minst en 230V-røykvarsler i hver etasje, og det anbefales å ha røykvarsler i alle lukkede rom, spesielt oppholdsrom og soverom. I tillegg har den også batteribackup som varer i 10 år, slik at den også fungerer ved strømbrudd. Det gir ekstra sikkerhet.

– Røykvarsleren svarer til alle krav gitt av Byggteknisk forskrift TEK17 for nybygg. Hvis du planlegger å pusse opp et gammelt bygg, og installerer spotter i taket anbefaler vi også å installerer dette, selv om det ikke er et krav, forteller Borgersen Strand

Sirenene skal ha et lydnivå på 85dB/3m – det er for å sikre at du får 65dB i alle oppholdsrom og soverom, og ELKO anbefaler å seriekoble disse. Hvis uhellet først er ute, får alle i hjemmet med seg at alarmen går.

Fungerer sammen med andre smart-enheter

Røykvarslere vil fungere i samspill med resten av produktene i Elko Smart-serien. Det betyr at en utløst røykalarm også kan styre handlinger på andre smarthjem-enheter. For eksempel å skru på lys i alle rom, blinke med taklysene, eller kutte strømmen til elektriske apparater som er tilkoblet smartkontaktene dine.

Generelle tips til montering og bruk av røykvarsler :

• Bruk seriekoblet røykvarslere – større sannsynlighet for at alle i husstanden hører alarmen så raskt som mulig.
  • Sett varsling i system – få varsel på telefonen hvis røykvarsleren går og det ikke er noen hjemme.
    • Skru på alt lys i hjemmet hvis alarmen går
  • Ved takmontering skal det være minimum 1 meter fra vegg, og bør ikke monteres i områder med dårlig luftsirkulasjon. Det skal være minst 30 cm til nærmeste lampe eller dekorobjekter.
  • Ved montering i skråtak skal det monteres 90 cm fra det høyeste punktet i mønet.
  • Montering på vegg – monter mellom 15 og 30 cm under taket, minst 30 cm fra alle hjørner.
    • Anbefales kun dersom takmontering ikke er mulig.

Sandstuveien 68

67 79 39 00https://www.elko.no/

ELKO er Norges fremste leverandør av elektromateriell. Vi har levert stikkontakter, lysbrytere og annet elektromateriell til det nordiske markedet i over 77 år.

Produkter fra ELKO kan du finne i de aller fleste norske hjem, installert av dyktige elektrikere, og derfor sier vi at «du har kjent oss hele livet». ELKO står for høy kvalitet og holdbarhet, samtidig som vi tilbyr innovative produkter med moderne design og funksjonalitet som er tilpasset våre kunders hverdag - og morgendag.