- Knallvær dobler vannsalget

Like sikkert som at temperaturen nærmer seg 30 grader, er det at journalistene kontakter Ringnes for å høre hvordan finværet påvirker salget av øl, brus og vann. Og til alle sommersvette journalister der ute – her er svaret.

- Vi forventer at salget av flaskevann får seg et skikkelig løft nå som finværet har feid innover Sør- Norge. Fra tidligere år vet vi at med ordentlig varmt vær kan vannsalget dobles fra en dag til en annen. Godt vær er rett og slett godt nytt for bransjen vår, sier kommunikasjonssjef i Ringnes, Nicolay Bruusgaard.

Mer vann enn brus
Han forteller at brussalget også stiger i takt med gradene, men kanskje ikke så mye som man skulle tro. – Alt av drikke får seg et sommerløft, men vann mer enn brus. Som tørsteslukker er vann uslåelig – og i tillegg til at det konsumeres mer drikke, forskyves nok en del av forbruket over fra brus til vann, fortsetter kommunikasjonssjefen.

Utepils
Når det gjelder selskapets tredje kategori, øl, legger den seg midt i mellom sine alkoholfrie venner på «konsumeteret». Ringnes' ekspert på produksjonsplanlegging, Kent Abrahamsen, forteller at ølsalget først og fremst påvirkes av om det er utepilsvær eller ikke. - Ølsalget opplever en oppgang når gradestokken kryper opp mot 23,24,25 grader. Det er ikke unormalt at salget kan stige 15 prosent ved fint vær. Men da flater det også ut. Vi selger ikke nødvendigvis mer øl selv om det er 30 grader i luften. Da er det vann som gjelder, sier Abrahamsen.

Ikke bare Oslofjorden
Bruusgaard legger til at gjennom den såkalte agurktiden har mange journalister i Sør-Norge en tendens til å glemme at selv om solen skinner over Oslofjorden, er det ikke nødvendigvis hetebølge i hele landet. - Vi får krysse fingrene for at også de som befinner seg lenger Nord får nyte finværet i sommer, avslutter han.