Nytt merkevarebudskap skal styrke Aftenpostens posisjon
Aftenposten lanserer i disse dager sitt nye merkevarebudskap, “Forstå hvorfor”. Budskapet er utviklet i samarbeid med Los & Co, og skal minne lesere og abonnenter på at de får noe annet og mer fra Aftenposten.
– Hos oss får våre lesere og abonnenter ikke bare vite at noe har skjedd, men også en forståelse for hvorfor ting skjer og hvordan ting henger sammen. Det gjelder enten de har lest en rykende fersk nyhetsartikkel som gir litt mer kontekst enn konkurrentene, hørt på en av podkastene våre, eller lest A-magasinet, sier Trine Eilertsen, sjefredaktør i Aftenposten.
Det nye budskapet er en del av avisens nye og smartere merkevarestrategi, som lanseres denne sommeren.
– Det nye merkevarebudskapet har en pay-off som ligger tett på driverne som motiverer til økt bruk og vilje for å betale for Aftenposten, uttaler Eilertsen.
Basert på innsikt fra et stort posisjonseringsprosjekt
Driverne ble tydeliggjort da Aftenposten gjennomførte et omfattende posisjoneringsprosjekt for å få fart på abonnementsveksten igjen etter et par år med utflating. Prosjektet har ført til endringer i alt fra språk, innholdsprioriteringer, formater, ap.no-forside, måltall og nå merkevarekommunikasjon.
- Vi har tatt store steg siden vi startet dette arbeidet, noe som speiles av en jevn vekst i den digitale abonnementsbasen. Det hjelper også på motivasjonen at Aftenposten kan notere full uttelling i form av priser som SKUP, Årets mediehus og Årets bilde de siste par årene, sier Eilertsen.
Må tilby kvalitet i alle ledd
Kampen om de betalende abonnentene blir bare tøffere. De som lykkes må skille seg ut og gi noe mer enn konkurrentene. Stikkordet er kvalitet, i både innhold, brukeropplevelse og produkter.
– Aftenpostens målgruppe krever heldigvis mye av oss. Nå har vi justert merkevarestrategien for å vise frem hvordan Aftenposten skiller seg ut og for å kommunisere produktfordelene våre tydeligere. Vi skal rett og slett jobbe smartere med merkevarekommunikasjonen, slik at vi oppleves mer helhetlig i alle kanalene vi møter leserne våre, sier Trine Eilertsen.
Merkevarebudskapet er utviklet i samarbeid med Aftenpostens mangeårige samarbeidspartner Los & Co.
– Det har vært givende og spennende å jobbe med det nye merkevarekonseptet og et budskap som virkelig treffer på kjernen til Aftenposten. Vi ønsker å vise frem bredden og dybden i innholdet vårt, med et enkelt budskap som vekker nysgjerrighet hos leserne, sier Line Grendahl, markedssjef i Aftenposten.
Grendahl forteller at samarbeidet med Los & Co har fungert svært godt.
– Los & Co har sammen med flinke ansatte i Aftenposten gjort en kjempejobb med konseptet og uttakene, og vi er veldig fornøyde med samarbeidet og resultatet. Nå gleder vi oss til å ta dette ut i markedet, sier hun.
Nøkkelord
Kontakter
Trine EilertsenSjefredaktørAftenposten
Tel:91317298trine.eilertsen@aftenposten.noBilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra Schibsted
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted
Schibsted offentliggjør unik studie: Brukernes tillit til redaktørstyrte medier påvirkes av fire nøkkelfaktorer30.4.2024 09:05:00 CEST | Pressemelding
– Studien indikerer at investeringer i tillit kan være nøkkelen til å øke brukerinntekter, sier Agnes Stenbom, Head of IN/LAB & Trust Initiatives i Schibsted.
Schibsted Media: Ny konsernledelse på plass8.2.2024 13:00:05 CET | Pressemelding
Schibsteds arbeid med å skille ut medievirksomheten i et eget selskap, Schibsted Media, har nådd en ny milepæl. Nå er konsernledelsen i det nye selskapet på plass.
Schibsted Ventures investerer i den sirkulære markedsplassen Tings30.1.2024 13:01:14 CET | Pressemelding
Schibsted Ventures går inn i Tings sammen med investeringsfondene Spintop, FJ Labs og Arkwright.
Schibsted Ventures invests in the circular marketplace Tings30.1.2024 13:00:50 CET | Press release
This week Schibsted Ventures announces a new investment in the Tings app, together with Spintop, FJ Labs and Arkwright X. Tings brings physical products into the digital world, connecting consumers, brands, retailers and third parties in a circular ecosystem and marketplace.
Trond Olav Skrunes ny sjefredaktør i Bergens Tidende29.1.2024 08:49:46 CET | Pressemelding
Styret i Bergens Tidende har ansatt Trond Olav Skrunes (49) som ny sjefredaktør etter Frøy Gudbrandsen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom