Schibsted

Nytt merkevarebudskap skal styrke Aftenpostens posisjon

Del

Aftenposten lanserer i disse dager sitt nye merkevarebudskap, “Forstå hvorfor”.  Budskapet er utviklet i samarbeid med Los & Co, og skal minne lesere og abonnenter på at de får noe annet og mer fra Aftenposten.

Aftnposten lanserer i disse dager sitt nye merkevarebudskap, "Forstå hvorfor".
Aftnposten lanserer i disse dager sitt nye merkevarebudskap, "Forstå hvorfor". Los & Co

– Hos oss får våre lesere og abonnenter ikke bare vite at noe har skjedd, men også en forståelse for hvorfor ting skjer og hvordan ting henger sammen. Det gjelder enten de har lest en rykende fersk nyhetsartikkel som gir litt mer kontekst enn konkurrentene, hørt på en av podkastene våre, eller lest A-magasinet, sier Trine Eilertsen, sjefredaktør i Aftenposten.

Det nye budskapet er en del av avisens nye og smartere merkevarestrategi, som lanseres denne sommeren. 

– Det nye merkevarebudskapet har en pay-off som ligger tett på driverne som motiverer til økt bruk og vilje for å betale for Aftenposten, uttaler Eilertsen. 

Basert på innsikt fra et stort posisjonseringsprosjekt

Driverne ble tydeliggjort da Aftenposten gjennomførte et omfattende posisjoneringsprosjekt for å få fart på abonnementsveksten igjen etter et par år med utflating. Prosjektet har ført til endringer i alt fra språk, innholdsprioriteringer, formater, ap.no-forside, måltall og nå merkevarekommunikasjon.

 - Vi har tatt store steg siden vi startet dette arbeidet, noe som speiles av en jevn vekst i den digitale abonnementsbasen. Det hjelper også på motivasjonen at Aftenposten kan notere full uttelling i form av priser som SKUP, Årets mediehus og Årets bilde de siste par årene, sier Eilertsen.

Må tilby kvalitet i alle ledd

Kampen om de betalende abonnentene blir bare tøffere. De som lykkes må skille seg ut og gi noe mer enn konkurrentene. Stikkordet er kvalitet, i både innhold, brukeropplevelse og produkter.

– Aftenpostens målgruppe krever heldigvis mye av oss. Nå har vi justert merkevarestrategien for å vise frem hvordan Aftenposten skiller seg ut og for å kommunisere produktfordelene våre tydeligere. Vi skal rett og slett jobbe smartere med merkevarekommunikasjonen, slik at vi oppleves mer helhetlig i alle kanalene vi møter leserne våre, sier Trine Eilertsen.

Merkevarebudskapet er utviklet i samarbeid med Aftenpostens mangeårige samarbeidspartner Los & Co. 

– Det har vært givende og spennende å jobbe med det nye merkevarekonseptet og et budskap som virkelig treffer på kjernen til Aftenposten. Vi ønsker å vise frem bredden og dybden i innholdet vårt, med et enkelt budskap som vekker nysgjerrighet hos leserne, sier Line Grendahl, markedssjef i Aftenposten. 

Grendahl forteller at samarbeidet med Los & Co har fungert svært godt.

–  Los & Co har sammen med flinke ansatte i Aftenposten gjort en kjempejobb med konseptet og uttakene, og vi er veldig fornøyde med samarbeidet og resultatet. Nå gleder vi oss til å ta dette ut i markedet, sier hun.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Sjefredaktør i Aftenposten, Trine Eilertsen
Sjefredaktør i Aftenposten, Trine Eilertsen
Last ned bilde
Aftenposten lanserer nå sitt nye merkevarebudskap, "Forstå hvorfor"
Aftenposten lanserer nå sitt nye merkevarebudskap, "Forstå hvorfor"
Last ned bilde
Aftenposten lanserer nå sitt nye merkevarebudskap, "Forstå hvorfor"
Aftenposten lanserer nå sitt nye merkevarebudskap, "Forstå hvorfor"
Last ned bilde

Lenker

Følg pressemeldinger fra Schibsted

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Schibsted

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye