Oda satser på selskapets logistikk- og distribusjonsteknologi og planlegger utfasing av matleveringstjenesten i Finland
I den forbindelse planlegger Oda å fase ut matleveringstjenesten i Finland og ser på muligheten for å inngå partnerskap for å tilby logistikk- og distribusjonstjenester i det finske markedet. Oda har på denne bakgrunn innledet forhandlinger med de ansatte i Oda Finland, men vil inntil videre fortsette å levere til selskapets finske kunder.
Odas virksomhet i Norge og Tyskland fortsetter.
Oda har verdens høyeste effektivitet
Oda har verdens mest effektive logistikk- og distribusjon for dagligvarer. Dette måles gjennom enheten UPH, som indikerer hvor mange varer som plukkes per arbeidstime på et lager. Oda oppnår 233 enheter per time i Norge og 170 i Finland. Fremover ønsker selskapet å utnytte dette konkurransefortrinnet og bli en dedikert leverandør av logistikk- og distribusjonstjenester i nye markeder.
- Vi ønsker å utnytte vår verdensledende effektivitet og vurderer å bli en dedikert leverandør av logistikk- og distribusjonstjenester i nye markeder. Som et første steg på veien ser vi på muligheten for å tilby dette i Finland, hvor vi på kort tid har oppnådd så høy effektivitet på driften at vi har et godt utgangspunkt for å skape et “proof of concept”, sier Oda-sjefen Karl Munthe-Kaas.
Endrer forretningsmodellen i Finland
For litt over ett år siden åpnet Oda i Finland. På den korte tiden har Oda blitt blant Helsinkis største online matbutikk med hjemlevering, og er blant de nettbutikkene i Europa som har vokst raskest. I Finland fikk Oda raskt en omsetning på 22 millioner euro i 2022, og har nå i mai en annualisert omsetning på 34 millioner euro.
Kapitalmarkedet har imidlertid endret seg dramatisk siden Oda kom inn i Finland. Kapitalkostnadene har økt, noe som betyr at en forretningsmodell som tidligere var finansierbar i Finland, ikke er det lenger i dagens kapitalmarked.
- Jeg er utrolig stolt over hva vårt dyktige og dedikerte team har oppnådd i Finland på så kort tid. Oda har klart å heve standarden for hva som forventes av en matbutikk på nett i Finland. Dessverre er omsetningen, som er nødvendig for at Oda skal kunne drive matbutikk på nett lønnsomt på det finske markedet, fortsatt ikke tilstrekkelig til å bli finansiert i dagens kapitalmarked.
Fortsatt drift i Norge og Tyskland
Oda vil fortsette å selge mat på nett i Norge og Tyskland. I Norge er Oda landets ledende matbutikk på nett, og selskapet oppnådde lønnsomhet i det norske markedet i 2021. I Tysland ønsker Oda å dra nytte av den enorme størrelsen på det tyske dagligvaremarkedet (EUR 200 milliarder), samt landets høye befolkningstetthet.
Kontakter
Liselotte LundeKommunikasjonsdirektørOda
Tel:95949235no-press@oda.comBilder
Om Oda
Oda er Norges største matbutikk på nett. Oda tilbyr et bredt utvalg dagligvarer og middagsretter lever på døra.
Selskapet ble startet i 2013 av 10 gründere med mål om å lage Norges beste handleopplevelse for dagligvarer og for å gjøre hverdagene friere og enklere. Nå er Oda det selskapet i sin kategori med raskest vekst i hele Norden.
Følg pressemeldinger fra Oda
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Oda på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Oda
Oda styrker fokus på Norge og Sverige og nedbemanner 150 i Oda Group Services4.6.2024 10:46:00 CEST | Pressemelding
Oda har mål om å nå lønnsomhet i både det norske og svenske markedet i løpet av 2025. Fremover ønsker selskapet å styrke fokus på det norske og svenske markedet og utsetter derfor videre internasjonal ekspansjon. I den forbindelse har selskapet varslet på et allmøte i dag at 150 ansatte vil bli nedbemannet i Oda Group Service, og at den svenske, norske og globale lederguppen vil bli slått sammen.
Oda har valgt Pol til å spisse lavprisprofilen6.5.2024 11:00:55 CEST | Pressemelding
Denne våren har Oda gjennomført en byråkonkurranse for å finne en samarbeidspartner som skal hjelpe Oda med å spisse lavprisprofilen. - Det var close race, men vi landet på Pol fordi vi opplever at Pol komplementerer teamet i Oda, men også utfordrer oss og har en tydelig forståelse av hvordan Oda bør kommunisere fremover, uttaler Nina Mikaelsen, markedsdirektør i Oda.
Tidligere sjef i Tesco og Amazon blir ny konsernsjef i Oda14.3.2024 10:45:00 CET | Pressemelding
Etter 10 år går gründer Karl Munthe-Kaas av som konsernsjef i Oda group og blir styremedlem. Chris Poad, tidligere adm. dir. for Tescos netthandel og flere sentrale lederroller i Amazon blir ny konsernsjef. Jesper Højer, tidligere konsernsjef for Lidl International, er ny styreleder.
Nina Mikaelsen ny markedsdirektør i Oda29.1.2024 10:37:18 CET | Pressemelding
Oda har ansatt Nina Mikaelsen som ny markedsdirektør i Oda Norge. Mikaelsen kommer fra stillingen som leder for merkevare og markedskommunikasjon i flyselskapet Norwegian. - Oda er uten tvil en gamechanger i norsk dagligvare, men også i folks liv. Jeg er glad for å ha blitt en del av Oda-laget og ser frem til å bruke min erfaring fra Norwegian til å bidra til Odas vekst og utvikling, sier Nina Mikaelsen.
Oda og Mathem fusjonerer: Blir Nordens største matbutikk på nett16.11.2023 10:15:00 CET | Pressemelding
Oda, Norges største matbutikk på nett, har inngått avtale om å fusjonere med sin svenske motpart Mathem. Sammen vil de bli markedsledende i Norden med en samlet omsetning på over fem milliarder NOK.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom