Oda satser på selskapets logistikk- og distribusjonsteknologi og planlegger utfasing av matleveringstjenesten i Finland

I den forbindelse planlegger Oda å fase ut matleveringstjenesten i Finland og ser på muligheten for å inngå partnerskap for å tilby logistikk- og distribusjonstjenester i det finske markedet. Oda har på denne bakgrunn innledet forhandlinger med de ansatte i Oda Finland, men vil inntil videre fortsette å levere til selskapets finske kunder.
Odas virksomhet i Norge og Tyskland fortsetter.
Oda har verdens høyeste effektivitet
Oda har verdens mest effektive logistikk- og distribusjon for dagligvarer. Dette måles gjennom enheten UPH, som indikerer hvor mange varer som plukkes per arbeidstime på et lager. Oda oppnår 233 enheter per time i Norge og 170 i Finland. Fremover ønsker selskapet å utnytte dette konkurransefortrinnet og bli en dedikert leverandør av logistikk- og distribusjonstjenester i nye markeder.
- Vi ønsker å utnytte vår verdensledende effektivitet og vurderer å bli en dedikert leverandør av logistikk- og distribusjonstjenester i nye markeder. Som et første steg på veien ser vi på muligheten for å tilby dette i Finland, hvor vi på kort tid har oppnådd så høy effektivitet på driften at vi har et godt utgangspunkt for å skape et “proof of concept”, sier Oda-sjefen Karl Munthe-Kaas.
Endrer forretningsmodellen i Finland
For litt over ett år siden åpnet Oda i Finland. På den korte tiden har Oda blitt blant Helsinkis største online matbutikk med hjemlevering, og er blant de nettbutikkene i Europa som har vokst raskest. I Finland fikk Oda raskt en omsetning på 22 millioner euro i 2022, og har nå i mai en annualisert omsetning på 34 millioner euro.
Kapitalmarkedet har imidlertid endret seg dramatisk siden Oda kom inn i Finland. Kapitalkostnadene har økt, noe som betyr at en forretningsmodell som tidligere var finansierbar i Finland, ikke er det lenger i dagens kapitalmarked.
- Jeg er utrolig stolt over hva vårt dyktige og dedikerte team har oppnådd i Finland på så kort tid. Oda har klart å heve standarden for hva som forventes av en matbutikk på nett i Finland. Dessverre er omsetningen, som er nødvendig for at Oda skal kunne drive matbutikk på nett lønnsomt på det finske markedet, fortsatt ikke tilstrekkelig til å bli finansiert i dagens kapitalmarked.
Fortsatt drift i Norge og Tyskland
Oda vil fortsette å selge mat på nett i Norge og Tyskland. I Norge er Oda landets ledende matbutikk på nett, og selskapet oppnådde lønnsomhet i det norske markedet i 2021. I Tysland ønsker Oda å dra nytte av den enorme størrelsen på det tyske dagligvaremarkedet (EUR 200 milliarder), samt landets høye befolkningstetthet.
Kontakter
Liselotte LundeKommunikasjonsdirektørOda
Tel:95949235no-press@oda.comBilder
Om Oda
Oda er Norges største matbutikk på nett. Oda tilbyr et bredt utvalg dagligvarer og middagsretter lever på døra.
Selskapet ble startet i 2013 av 10 gründere med mål om å lage Norges beste handleopplevelse for dagligvarer og for å gjøre hverdagene friere og enklere. Nå er Oda det selskapet i sin kategori med raskest vekst i hele Norden.
Følg pressemeldinger fra Oda
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Oda på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Oda
Rekordsommer for Oda21.8.2023 06:55:00 CEST | Pressemelding
Oda har opplevd sin sterkeste sommer noensinne. I juli vokste matbutikken på nett med over 20 prosent.
Oda rendyrker satsing på logistikk og distribusjon og avslutter forbrukerrettet virksomhet i Tyskland21.6.2023 15:00:02 CEST | Pressemelding
Oda ønsker å satse på selskapets verdensledende logistikk- og distribusjonsteknologi og faser ut matleveringstjenesten i Tyskland.
Oda boikotter ikke Freia på nåværende tidspunkt13.6.2023 11:13:54 CEST | Pressemelding
Oda har gjort en grundig vurdering av leverandørforholdet til Mondelez og deres Freia-produkter og har besluttet å ikke boikotte Freia på nåværende tidspunkt.
Oda har Norges mest fornøyde dagligvarekunder3.5.2023 21:01:22 CEST | Pressemelding
For tredje år på rad har Oda vunnet Norsk kundebarometers undersøkelse om kundetilfredshet i dagligvarebransjen. Extra og Meny kommer på andre og tredje plass. - Dette beviser at norske kunder er mer fornøyd med å handle dagligvarer på nett enn i fysisk butikk, uttaler Norgessjef Tor Erik Aag.
Oda lanserer fastpris på matvarer1.4.2023 08:00:00 CEST | Pressemelding
Nå kan du tegne fastprisavtale på over 200 matvarer hos Oda de neste tre årene. Det betyr at du alltid vil vite hva en banan eller en kartong Litago vil koste fremover.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom