BravBrav

Disse fire løperne går inn på det nye skilaget Team Swix

Mikael Gunnulfsen, Mattis Stenshagen, Jonas Vika og Eirik Mysen får med seg Swix i ryggen når de nå starter sitt eget langrennslag.
Team Swix, fra venstre: Eirik Mysen, Mattis Stenshagen, Mikael Gunnulfsen og Jonas Vika.

– Vi går inn i en ny treningssesong med optimisme og lettelse over å ha fått på plass rammene som gir oss muligheten til å gjøre denne satsingen. Med verdenscupseier, flere starter på det øverste nivået og en U23-tittel innad i gruppen forrige sesong, så er selvtilliten på topp og vi er sikre på at potensialet er på et nivå som kan utfordre både landslag og de andre store lagene i sirkuset, sier langrennsløper Mikael Gunnulfsen på vegne av laget.

De skal hete Team Swix.

Smøreopplegg i verdensklasse

– Vi var ikke vonde å be da vi fikk muligheten til å samarbeide med disse løperne. Det gløder en iver etter å komme i gang både hos oss og hos dem, sier marketingdirektør i Brav, Gitte Thune. (Red anm.: Brav er selskapet som eier Swix.)

Team Swix vil bestå av blant andre trener Torstein Dagestad og smører Even Kristoffersen. Swix stiller også med sitt mannskap ute på alle skirenn som skal bistå og støtte arbeidet som laget legger ned i smørevognen.

– Det er få, om trolig ingen, andre lag som kan slå i bordet med samme smøreopplegg som oss. Ikke bare har vi fått med oss en av landets beste smørere i Even Kristoffersen, men i Swix, har vi også med oss de som utvikler og lager verdens beste fluorfrie skismøring. Vi gleder oss til å drive sporten fremover og bidra i utviklingen av denne delen av skisporten, sier Gunnulfsen.

Får en viktig rolle inn mot fluorforbudet

Gunnulfsen får støtte av Christian Gløgård, utviklingsdirektør i Swix.

– Kommende sesong kan ikke komme fort nok. Ikke bare får vi et totalt fluorforbud, som er noe vi i Swix har jobbet for i flere år, men vi får i tillegg oppleve det med egne løpere på start. Sammen skal vi drive sporten fremover og vi skal gjøre det med full åpenhet rundt det som skjer i smøreboden. Vi skal dele testresultater og smøretips til alle renn slik at både yngre løpere og lag kan konkurrere med mindre ressurser, sier Gløgård.

Team Swix kommer primært til å satse mot allround-langrenn, men løperne kan bli å se i langløpsklassikere som Marcialonga, Vasaloppet og Birken. Nå er alle ivrige etter å komme i gang.

– Nå er de fleste brikkene på plass, men vi er fremdeles på utkikk etter flere sponsorer som vil være med på denne reisen sammen med oss og Swix, sier lagets Mattis Stenshagen.

Dette sier løperne om sin nye satsning:

Eirik Mysen, 30 år, fra Nøtterøy

– Det blir kult og jeg gleder meg til å jobbe under den friheten som dette laget tilbyr. Vi løpere får muligheten til å styre arbeidshverdagen vår helt selv, bestemme rammene og viktigst av alt gjøre jobben på trening. Nå har jeg fokus på å snu fokuset fra en dårlig fjorårssesong der jeg slet mye med sykdom. Målet er å komme tilbake i en så god form at jeg igjen får gå World Cup for Norge, sier Mysen.

– Jeg gleder meg til å jobbe med denne gruppe løpere. Mattis, Mikael og jeg kjenner jeg godt fra før, og jeg er sikker på at Jonas sklir rett inn i gruppa. Sammensetningen av løperne er grunnen til at jeg nå gleder meg til å satse videre som skiløper.

Mattis Stenshagen, 26 år, fra Follebu

– Det blir utrolig spennende å satse videre på et helt nytt, egenkonstruert lag. Her har vi mulighet til å skape en kultur, som forhåpentligvis resulterer i gode sportslige resultater, men like viktig skaper en organisasjon jeg er stolt over å være en del av. Ambisjonen min er skyhøy: Jeg skal ta medalje i VM om to år. Det betyr at jeg må være god nok til å kjempe om pallplasser i World Cup allerede kommende sesong. Jeg er sikker på at jeg nå har rammene rundt meg for å lykkes, sier Stenshagen.

– Jeg gleder meg til å samarbeide med de tre andre løperne. Vi skal utfordre og gjøre hverandre bedre, samtidig ha det skikkelig kult på veien.

Mikael Gunnulfsen, 30 år, fra Skien

– Jeg gleder meg stort til å satse sammen med Swix og denne gjengen her. Vi skal gjøre vårt ytterste for å prestere både sportslig og kommersielt. Neste sesong er målet mitt å prestere like jevnt som i år, men å gå 10-20 sekunder fortere hver gang. Dersom jeg lykkes med det, så bør en fremtidig landslagsplass være i rekkevidde.

– Vi har samlet fire surrehoder på samme lag. På tross av det så er jeg sikker på at vi kommer til å bli en bra gruppe med gode diskusjoner om hvordan vi skal optimalisere hverdagen for å bli best mulig. Det er målet til alle fire.

Jonas Vika, 22 år, fra Brummundal

– Jeg går fra god progresjon etter to år på Team Elon Innlandet, men nå er jeg klar for nye utfordringer og muligheter med et sterkt, nytt lag. Ambisjonene for sesongen er å ta steget videre. Jeg debuterte i Verdenscupen denne vinteren og nå skal jeg ta min første topp ti-plassering. Det hadde jo vært gøy hvis det klaffa inn mot Trondheim-VM.

– Team Swix er et solid lag med ulike kvaliteter som gjør at vi kan dra nytte av hverandre i tillegg til å ha det gøy sammen. Jeg overbevist om at laget kommer til å gjøre en veldig bra jobb.

Bilder

Mikael Gunnulfsen, skiløper på Team Swix
Mattis Stenshagen, skiløper på Team Swix
Jonas Vika, skiløper på Team Swix
Eirik Mysen, skiløper på Team Swix

Om Brav

Brav
Snøkrystallen 11
1470 Lørenskog

+47 61 22 21 00https://www.brav.com

BRAV er en innflytelsesrik aktør innen sport- og fritidsmarkedet, og forvalter de sterke merkevarene Swix, Toko, Lundhags, Ulvang og Helsport. Vi tilbyr også teambekledning gjennom Brav Teamwear, samt at vi eier og drifter den digitale plattformen Skisporet.no.

Følg pressemeldinger fra Brav

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Brav på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Brav