Nordmenn strømmer til lojalitetsprogrammene

Interessen for lojalitetsprogrammer der det er penger å spare har skutt fart de siste månedene. – Flere hundretusen har meldt seg inn, forteller MyPOWER-sjefen.

- Det er helt tydelig at norske kunder har fått øynene opp for at det er penger å spare på å delta i ulike kundeprogrammer, forteller Lars Erik Viflat, sjef for Loyalty & CX i POWER og ansvarlig for POWERs lojalitetsprogram, MyPOWER.

I en spørreundersøkelse gjennomført blant 30.000 POWER-kunder, oppgir 43 prosent at de har meldt seg inn i nye kundeprogrammer de siste seks månedene. Det er spesielt lojalitetsprogrammer innen dagligvare og elektronikk som er attraktivt.

- Det har nok en sammenheng med at det er her det er mest å spare. Vi bruker generelt mye penger på mat og hjemmeelektronikk, og en bonusopptjening i disse bransjene kan generere en god sum penger, sier Viflat.

Vil ha penger og rabatt

Siden oppstarten av MyPOWER, har lojalitetsprogrammet generert over en million norske kunder på i overkant av et år, og 250.000 av kundene har meldt seg inn i løpet av de seks siste månedene. Tilsammen har POWER delt ut i overkant av 325 millioner kroner til kundene sine på tvers av norden gjennom lojalitetsprogrammet.

- Vi har opplevd et stort oppsving i antall innmeldinger de siste månedene, og har hatt en vekst på 250.000 MyPOWER-kunder siden i fjor sommer. Det, sett i sammenheng handlevanene som nå endres og sentreres rundt kampanjeperiodene våre, viser at nordmenn helt klart ser etter måter å spare penger på, forteller Viflat.

Undersøkelsen viser også at det er mulighet for eksklusive rabatter og opptjening av bonus som kan benyttes som fremtidig rabatt som er mest attraktivt blant forbrukerne.

- De beste kundeprogrammene tilbyr enten cashback eller poengopptjening som kan benyttes som rabatt. Gjør man litt undersøkelser og kombinerer det med kampanjer eller andre kundefordeler som pant på elektronikk, kan man få ganske solide avslag når man er ute og handler, mener han.

Har flere millioner utestående

Viflat forteller at om lag halvparten av POWERs omsetning i dag kommer fra MyPOWER-kunder, og at lojalitetsprogrammet har truffet blink hos kundene. MyPOWER gir deg mulighet til å spare opp en bonus på to prosent som du kan benytte neste gang du handler.

- Dette er blitt veldig populært hos kundene våre, og skepsisen mange har til slike lojalitetsprogrammer forsvinner fort når de forstår at de styrer dette helt selv. Vi krever ikke at du må motta verken nyhetsbrev eller tekstmeldinger, forklarer Viflat.

Per i dag har nordiske POWER-kunder 46 millioner kroner i utestående rabatter hos elektronikkjeden, og Viflat minner om at bonusen har en varighet på to år. Han minner også om at mange kunder har ubrukte gavekort liggende som også har en utløpsdato.

- Det kan gi en pen rabatt neste gang man skal handle.

Lars Erik Viflat har utviklet POWERs lojalitetsprogram.

Om oss