Stor undersøkelse: Slik vil kunstig intelligens endre måten vi jobber på
Lange mailtråder, møter du skal rekke og varslinger du skal svare på. Det er mye en skal få unnagjort i dagens arbeidshverdag, og det kan være vanskelig å skille mellom viktig arbeid og støy. De siste årene har arbeidstempoet akselerert raskere enn det vi mennesker klarer å holde tritt med. Daglig må vi forholde oss til store mengder data, e-poster og chatter – ofte i et volum som overgår vår evne til å behandle alt. Når det blir for mye digital informasjon på en gang, kan det oppfattes som støy.
Slikt «digital støy» påvirker innovasjonskraften vår – og kan i verste fall føre til utbrenthet. Dette viser data og innsikt fra 2023-utgaven av Microsofts Work Trend Index-rapport.
Rapporten viser hvordan neste generasjon kunstig intelligens (KI) kan lette denne arbeidsbyrden. Organisasjoner som er først ut med å ta i bruk KI, vil dermed legge til rette for økt kreativitet og produktivitet.
– Denne nye generasjonen kunstig intelligens kan fjerne kjedelige og tidkrevende sider av jobben, og frigjøre mer tid til kreativitet, sier Kristine Dahl Steidel, administrerende direktør i Microsoft Norge.
– Med KI-drevne verktøy kan vi bedre håndtere denne overfloden av digital informasjon, og slik styrke våre ansatte i den moderne arbeidshverdagen, sier Steidel.
Tre nøkkelfunn
Rapporten peker spesielt på tre innsikter for ledere som ønsker å forstå og ta i bruk kunstig intelligens på ansvarlig vis i egen virksomhet:
1. Digital overflod hemmer innovasjon: På dette området vil KI-baserte verktøy kunne gjøre vår eksisterende kommunikasjon mer produktiv. Hvert minutt som brukes på å håndtere all innkommende data, i form av e-poster, chatter og ander kilder, er et minutt som ikke brukes på kreativt arbeid. I rapporten oppgir 64% at de ikke har nok tid og energi til å få alt arbeidet gjort. Det er også 3,5 ganger mer sannsynlig at disse ansatte sliter med å være innovative eller tenke strategisk. Av tiden brukt i Microsoft 365, tilbringer den gjennomsnittlige ansatte 57% av tiden på å kommunisere, og bare 43% på å produsere.
2. Ansatte ønsker å ta i bruk kunstig intelligens: For ansatte veier løftet om avlastning tyngre enn frykten for jobbtap. Samtidig ønsker ledere å styrke de ansatte ved bruk av KI – og ikke erstatte dem. 49% av respondentene sier de er bekymret for at KI vil erstatte jobbene dere, men enda flere – 70% – svarer at de vil delegere så mye arbeid som mulig til KI for å redusere arbeidsmengden.
3. Ansatte trenger KI-kompetanse: Det å ta i bruk kunstig intelligens som en naturlig del av arbeidshverdagen vil bli like nyttig som å bruke PC og internett. Her er det essensielt at man får med seg alle ansatte, ikke bare de som allerede har tatt i bruk kunstig intelligens. Ledere som deltok i undersøkelsen, understreker viktigheten av ansatte lærer å ta i bruk kunstig intelligens. Det å kunne gi gode instruksjoner og evaluere det kunstig intelligens leverer blir en viktig ferdighet for ansatte i den nye KI-æraen.
– I en verden der kreativitet er den nye produktiviteten, er tidstyver og støy en trussel mot innovasjon. Neste generasjon kunstig intelligens vil lette arbeidsbyrden og frigjøre tid til mer verdiskapende og innovativt arbeid, sier Steidel.
Fakta om Work Trend Index: Rapporten er en årlig temperaturmåling på hvordan ansatte og ledere opplever arbeidshverdagen og hvilke utfordringer de kjenner på. 31.000 mennesker fra 31 land har deltatt i årets utgave av undersøkelsen, som også bygger på billioner av produktivitetssignaler fanget opp i Microsoft 365-systemer, samt arbeidstrender fra LinkedIn Economic Graph.
For å lære mer, besøk den offisielle Microsoft-bloggen. Du finner hele rapporten her Work Trend Index.
Tidligere i år annonserte vi Microsoft 365 Copilot som knytter kraften i store språkmodeller sammen med data og innhold som utgjør din arbeidshverdag. Denne uken introduseres flere nye funksjoner til Microsoft 365 Copilot og Microsoft Viva. Les mer her:
https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/blog/2023/05/09/introducing-the-microsoft-365-copilot-early-access-program-and-new-capabilities-in-copilot/
Nøkkelord
Kontakter
Jacob AndersenKommunikasjonsrådgiverMicrosoft Norge, kommunikasjon
jandersen@microsoft.comBilder
Om Microsoft Norge
Følg pressemeldinger fra Microsoft Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Microsoft Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Microsoft Norge
Microsoft Norge kåret til IT-bransjens mest attraktive arbeidsplass9.10.2024 17:17:51 CEST | Pressemelding
Prisen er stemt frem av erfarne yrkesaktive i norsk IT-sektor.
Stor undersøkelse: Slik har generativ KI endret arbeidslivet15.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Bruken av generativ KI i arbeidslivet har doblet seg det siste halvåret. Ny undersøkelse fra Microsoft og LinkedIn viser at initiativet kommer fra de ansatte selv, mens bedrifter sliter med å sette bruken i system.
Ny KI-studie: Her henger Norge etter i Norden17.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Omtrent dobbelt så mange finske bedrifter som norske utforsker mulighetene innen generativ kunstig intelligens. – Nøkkelen til å lykkes med KI ligger i ledelse, sier Kristine Dahl Steidel, adm. dir. i Microsoft Norge.
Microsoft lanserer AI-drevne Surface-modeller for bedrifter21.3.2024 17:59:59 CET | Pressemelding
Microsoft lanserer to nye PC-er som gjør det enklere for bedriftskunder å ta i bruk AI-drevne funksjoner og verktøy.
Copilot for Microsoft 365 er tilgjengelig for alle bedrifter fra i dag16.1.2024 08:44:13 CET | Pressemelding
Nå kan alle bedriftskunder – også små og mellomstore – utnytte den fulle kraften i generativ kunstig intelligens i verktøyene de bruker i det daglige. Samtidig åpner Copilot Pro dørene for at private også får god KI-hjelp i Microsoft 365.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom