Nordmenn elsker dette: – Viktig del av norsk kultur og tradisjon

Når solen skinner og temperaturen stiger, finner man ofte nordmenn i hager, parker, på terrassen, eller ved sjøen med grillen i full sving.
Nordmenn simpelthen elsker å grille. Dette bekreftes av en undersøkelse REMA 1000 har gjort sammen med analysebyrået YouGov. Halvparten av befolkningen mener nemlig at grillmat er noe av det beste de vet!
– Det er ingen overraskelse at grilling er så populært i Norge. Nordmenn er glad i å grille fordi det er en fin måte å nyte det gode været på, samle venner og familie, spise deilig mat og koble av fra hverdagen. Grilling har rett og slett blitt en viktig del av norsk kultur og tradisjon, sier Craig Whitson, landslagssjef for det norske grillandslaget.
Craig Whitson og resten av det norske grillandslaget har jobbet med årets grillkampanje sammen med REMA 1000, for å sikre ekstra god grillmat til det norske folk. I år skal de også til Memphis for fjortende gang, for å representere Norge under VM i Grill.
Smaken av sommer
Undersøkelsen viser at åtte av ti forbinder grilling med kos og hygge, og da er det kanskje ikke så rart at seks av ti gleder seg til å fyre opp grillen i sommer.
Man kan grille det aller meste, fra grønnsaker og frukt, til fisk og ost, bakverk og mer – mulighetene er nærmest uendelige. Men ifølge REMA 1000 sin undersøkelse svarer syv av ti at de foretrekker å grille kjøtt. Så selv om man kanskje kan grille en hel ananas eller en saftig camembert, vil altså de fleste nordmenn heller nyte en nygrillet biff, eller en saftig burger.
– Grilling av kjøtt har en spesiell plass i hjertet til mange nordmenn. Fordi det gir en unik smaksopplevelse. Kombinasjonen av røyk, varme, gode krydderblandinger og marinader er for mange selve smaken av sommer, sier Craig Whitson. Jeg ser frem til at flere vil eksperimentere med mer sjømat, frukt og grønt og andre råvarer, som er vel så spennende.
Er grillmat for dyrt?
Nordmenn er ikke bare født med ski på beina. Setter vi det litt på spissen kan vi også si at vi er født med grillklype i hendene.
– Vi vet at så fort godværet melder seg havner det stadig mer grillmat i handlekurvene. Grillmat er viktig for nordmenn, og REMA 1000 har bevist år etter år at folk synes vi er best på grill. Vi har mange grillfavoritter som kommer tilbake denne sesongen, samt over 50 nyheter. Et godt og bredt utvalg av kvalitetsprodukter, sier Pia Mellbye, salg- og markedsdirektør i REMA 1000.
Men så var det dette med pris. Nesten fire av ti som har svart på undersøkelsen YouGov har gjennomført, mener at grillmat er for dyrt.
– REMA 1000 skal være billigst på grillmat slik at alle skal kunne nyte grillsesongen. I år er vi klare for å imponere med både spennende grillnyheter og tidligere favoritter, til alltid lave priser, sier Pia videre.
Så, alle grillentusiaster. Tiden er inne for å børste støv av grillen, fylle opp gassbeholdere eller grillkull-lageret. Grillsesongen er endelig her. Klar, ferdig, grill!
*Undersøkelsen er gjennomført av analysebyrået YouGov. Det er i perioden 15.03-20.03 2023 gjennomført til sammen 1001 CAWI-intervjuer i et landsrepresentativt utvalg bestående av personer som er 18+ år.
Nøkkelord
Kontakter
Celine SjøbergKommunikasjonsrådgiver
Tel:800 31 015celine.sjoberg@rema.noBilder




Om REMA 1000
REMA 1000 AS omfatter virksomheten til REMA 1000 i Norge, Danmark og Sverige, samt REMA Industrier. Virksomheten eies 100 % av Reitangruppen. REMA 1000 er blant Norges største dagligvareaktør og en av landets sterkeste merkevarer. Siden 1979 har REMA 1000 tilbudt kunder over hele landet et godt valgt utvalg av dagligvarer av god kvalitet til de laveste prisene
Følg pressemeldinger fra REMA 1000
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra REMA 1000 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra REMA 1000
Startskuddet har gått for årets grillsesong30.4.2025 11:55:11 CEST | Pressemelding
Fint vær og fridager gjør det enkelt å velge middager fremover. Ifølge REMA 1000 rykende ferske grillundersøkelse er omkring halvparten av befolkningen godt i gang med årets grillsesong. Det reflekteres også i dagligvarebutikkene.
Påskens Frukt i løsvekt-kampanje ga rekordsalg24.4.2025 12:11:03 CEST | Pressemelding
REMA 1000 tok sats før påsken, og lanserte frukt i løsvekt som et sunnere alternativ til påskegodtet. Det ga salgsøkning på hele 66 prosent, sammenlignet med fruktsalget fra påsken i fjor. – En kjempesuksess, sier salgs- og markedsdirektør i REMA 1000, Pia Mellbye.
Grillsesongen: REMA 1000s testarena for nyheter24.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
For REMA 1000 er grillsesongen mer enn pølser og potetsalat – det er et utstillingsvindu for produktinnovasjon. Nå rulles årets nyheter ut i butikkene, og det kundene elsker mest i sommer, kan fort ende opp som helårsvarer.
TikTok-kylling på påskens middagsbord18.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Kylling hører påsken til, også til middag. En fersk middagsinnsikt fra REMA 1000 tyder på at en stadig tilbakevendende TikTok-rett «Marry me chicken» blir å finne på mange nordmenns middagsbord denne påsken.
Her er nordmenns påskefavoritter17.4.2025 11:40:41 CEST | Pressemelding
Etter en måned med påskepriser i butikk har nordmenn rukket å fylle opp kjøleskapet med allslags godsaker før helligdagene. Grillpølser er blant nordmenns påskefavoritt i år, for grillsesongen; den er allerede i gang!
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom