Klarnas globale vårlansering: Ny app med AI-dreven feed, gratis shoppingassistent og nye løsninger for butikker og innholdsskapere
Andre nyheter som ble presentert på Spotlight Spring er verktøy for butikker og innholdsskapere som skal engasjere publikum mer effektivt. Målet er å bidra til fremtidens shoppingopplevelse – som skal være personlig, enklere og bedre.
Ny Klarna-app med AI-dreven shoppingfeed
Med nytt design er det enklere enn noensinne å shoppe og holde styr på din personlige økonomi. Appen er nå delt inn i fem logiske faner: «Handle», «Kjøp», «I butikk», «Budsjett» og «Profil». Det er enklere for forbrukere å finne det de vil ha til de beste prisene, samtidig som de hele tiden enkelt har full oversikt over sitt eget forbruk.
Den nye AI-drevne discovery shopping feed gir uendelig mange personlige og relevante produktanbefalinger. Feeden oppdateres i sanntid med en rekke produkter og tilbud. Anbefalingene blir stadig mer skreddersydde ettersom den lærer seg mer om brukerens preferanser. Sammen med Klarnas nylig lanserte prissammenligningstjeneste, som hjelper forbrukeren med å finne det riktige produktet til den beste prisen, vil dette ytterligere bidra til å gjøre appen til et startsted for alle kjøp.
Klarna har også nylig jobbet med OpenAI for å gi bedre og mer personlige produktanbefalinger til brukere som spør ChatGPT om shoppingråd eller inspirasjon. Klarna var den eneste europeiske fintech-virksomheten som inngikk partnerskap med ChatGPT.
Spør Klarna, din egne personlige shoppingassistent
Ifølge en fersk Klarna-undersøkelse ønsker hele 77 prosentav nordmenn en tjeneste hvor de kan snakke med en personal shopper for å få mer informasjon når de handler på nett.Dette er «Spør Klarna.»
«Spør Klarna» er en gratis og personlig shoppingtjeneste som gir forbrukere tilgang til personal shoppers via chat eller video i Klarna-appen eller på Klarna.com. Klarnas team med shopping-eksperter hjelper forbrukerne med å finne de riktige produktene – i første omgang blant tusener av produkter og merkevarer i luksussegmentet. Snart vil tilbudet utvides til flere vertikaler. Med denne tjenesten setter Klarna en ny standard for netthandel – hvor forbrukerne kan ta informerte valg med råd fra troverdige eksperter – alt fra sin egen sofa.
Skaper smoooth bruktsalg
Miljøhensyn og et ønske om å handle billigere har ført til en økende trend med å kjøpe og selge brukt. Ifølge en Klarna-undersøkelsen oppgir mer enn 3 av 10 nordmenn (31 %) at det nå er mer sannsynlig at de selger noe brukt enn for ett år siden.
Den nye videresalgsfunksjonen i Klarnas app gjør det raskere og enklere å legge ut produkter for salg på markedsplasser fordi både bilder og produktdetaljer i annonsen blir forhåndsutfylt. For å videreselge et produkt du tidligere har kjøpt med Klarna, så trykk ganske enkelt på videreselg fra din ordreoversikt i appen. Med få tastetrykk kan du så videreselge et produkt du tidligere har kjøpt med Klarna. Dette gjør det langt mindre krevende å legge ut et produkt for videresalg, og er bra for både forbrukerens lommebok og miljøet.
I dag er denne tjenesten tilgjengelig i Sverige, i et samarbeid med den største videresalgsplattformen i Norden, Tradera. Etter planen skal denne tjenesten også snart lanseres med andre partnere i andre markeder rundt i verden.
Ads Manager: En effektiv ny måte å nå verdens beste forbrukere
Klarna jobber også med å skape nye muligheter for butikker å komme i kontakt med de riktige forbrukerne på riktig tid. I tillegg til de mange marketing- og annonseløsningene som Klarna tilbyr, introduserer de Ads Manager, en selvbetjeningsløsning for butikker.
Ads Manager tar i bruk Klarnas førstepartsdata slik at butikkene kan nå rett kjøper til rett tid, samtidig som de sikrer at forbrukere får en mer relevant shopppingopplevelse. Plattformen tilbyr merkevarer en enklere og mer effektiv måte å annonsere på – fra oppretting av annonse og målgrupperetting, til rapportering i plattformen for å optimalisere kampanjen.
Klarna har fått en rekke nye butikker som partnere fordi de ønsker å få disse tjenestene, og økte sine inntekter fra markedsføring med hele 131 prosent. Med denne nye løsningen er selskapet godt plassert til å bli en stor aktør i annonsemarkedet for retail. Takket være sin unike posisjon mellom forbruker og butikk, skaper Klarna resultater for butikkene samtidig som de kontinuerlig forbedrer kundeopplevelsen.
Creator Shops, en ny og viktig shopping-destinasjon
Stadig flere har sosiale medier som sin viktigste inspirasjonskilde for shopping, men det kan være utfordrende å finne igjen produktene. Innhold er spredd i flere kanaler, og reisen fra å se til å kjøpe er uforutsigbar. Samtidig må innholdsskapere ofte svare på spørsmål som «Hvor er det fra?» og «Hvor kjøpte du det?»
Med Creator Shops gir Klarna sitt voksende nettverk av innholdsskapere muligheten til å lansere sine egne utstillingsvinduer på Klarna.com, og verktøyene som skal til for å levere en god shoppingopplevelse. Ved å ta i bruk Klarnas Creator Platform, kan innholdsskapere anbefale produkter fra tusenvis av merker og dele videoer og bilder det kan handles fra. De kan også dele sine personlige butikker i egne sosiale kanaler. Dette gjør det enklere for forbrukere å finne og handle produktanbefalinger på ett sted.
Siden det er mulig å lenke til hvert enkelt produkt, kan også innholdsskapere øke sin inntjening fra en enkelt post på en sosial media-plattform, ved å gi følgerne mulighet til å klikke seg inn i butikken deres og kjøpe. Snart vil også innholdsskapere få muligheten til å dele innholdet med millioner av forbrukere i Klarnas app for enda bedre rekkevidde.
Lovisa Barkman, innholdsskaper, Sverige:
«Når det kommer til å lage innhold til mine sosiale kanaler, har Klarnas Creator Platform vært en game-changer. Med tilgang til sanntidsinnsikt kan jeg lage mer av innholdet som jeg vet mine følgere elsker. Med den nye Creator Shops har jeg en dedikert plass til å dele produktanbefalingene mine, noe som gjør det enklere for publikummet mitt å bla gjennom og kjøpe den nyeste looken min.»
Sebastian Siemiatkowski, medgründer og CEO i Klarna:
«I løpet av de siste 18 årene har vi blitt en global shoppingdestinasjon med smarte verktøy for forbrukere fra hele verden. Vår AI-drevne discovery shopping-feed er den neste evolusjonen i Klarnas app mot å gjøre den til startpunktet for alle innkjøp. Dette er en videreutvikling av flere AI-initiativer, og gir forbrukerne mer personalisering enn noensinne.De nye verktøyene vi lanserer i dag vil skape en rikere og bedre opplevelse for alle, samtidig som det skaper store muligheter for butikkene til å vokse.»
For å lære mer om disse nye produktene: Klikk her
Til redaksjonen:
Klarnas siste produkter er tilgjengelig i utvalgte regioner. Som en del av lanseringsstrategien vil produktene komme til nye regioner i løpet av året. Til Norge kommer i første omgang den nye Klarna-appen, men ikke discovery feed.
Kontakter
press@klarna.com
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom