Eirik Børve Monsen erstatter Toril Nag som konserndirektør for Lyses televirksomhet

Lyses televirksomhet innbefatter mobiloperatøren Ice, bredbånds- og underholdningsleverandøren Altibox og en rekke hel- og deleide fiberselskaper over hele Norge.
Eirik Børve Monsen blir ny konserndirektør for Lyses televirksomhet. (Foto: Lyse)

Eirik Børve Monsen, født 1974, kommer fra stillingen som konserndirektør for økonomi og finans i Lyse. I sitt arbeid i konsernet har han jobbet tett sammen med televirksomheten og vært tungt involvert i flere oppkjøpsprosesser, blant annet Lyses kjøp av mobiloperatøren Ice i 2022.

Børve Monsen har bred styreerfaring og har i dag styreverv blant annet i Lyse Fiberinvest, Altibox og Ice. Foruten styreverv i Lyse-konsernet, er Børve Monsen styremedlem i DSD.

Fra 1998 til 2005 arbeidet han med revisjon og rådgivning i KPMG. I perioden 2005 til 2011 hadde Børve Monsen flere ulike lederstillinger i Telenor både i Norge og i Asia. Før han startet i Lyse i 2016, var han finansdirektør i Akva Group ASA.

Børve Monsen er utdannet statsautorisert revisor og har en MBA fra NHH. I tillegg er han siviløkonom fra Handelshøyskolen BI i Oslo, og renteanalytiker og autorisert finansanalytiker fra NHH/NFF.

- Lyses telekomvirksomhet går inn i en svært spennende tid med fortsatt ekspansiv kundevekst og utbygging av samfunnskritisk infrastruktur. Jeg ser fram til å lede dette arbeidet, sier Eirik Børve Monsen.

Børve Monsen går inn i den nye rollen 1. mai 2023. Stillingen som konserndirektør for økonomi og finans vil nå lyses ut internt i konsernet.

Nåværende konserndirektør Toril Nag har takket ja til å bli ny seniorpartner i investeringsfondet HitecVision der hun skal jobbe med investeringer knyttet til energisektoren.

- Toril har vært med på å bygge opp Lyses omfattende televirksomhet fra bunnen helt siden hun begynte i konsernet i 1999. Hun har gjort en imponerende jobb og etterlater seg et stort fotavtrykk i norsk telekombransje og ikke minst i Lyse, sier konsernsjef Eimund Nygaard.