9 av 10 nordmenn har ikke hørt om den livsviktige medisinen

Vidundermedisinen som skal minske sannsynligheten for skader ved hjerteinfarkt er på alles lepper om dagen – hvert fall alle farmasøytenes. 92 prosent nordmenn har imidlertid ikke fått med seg nyheten, ifølge en fersk undersøkelse. – Coxor kan redde mange liv og bør være like viktig som å ha røykvarsler i huset, sier Stig Henning Pedersen.

I undersøkelsen, gjennomført av Respons Analyse for Farmasiet, oppgir 66 prosent nordmenn at de kjenner noen som har vært rammet av hjerteinfarkt. I tillegg er omtrent halve befolkningen bekymret for at de selv eller noen nære kan bli rammet.

– Akutt hjerteinfarkt oppstår ved en plutselig blokkering av en blodåre som ernærer hjertemuskelen, som kan være skummelt. Har du Coxor (acetylsalisylsyre) tilgjengeligkan du imidlertid vinne litt tid, da virkestoffet kan bidra til hjertet fortsatt blir forsynt med blod, sier Pedersen.

Han legger til at du alltid skal ringe 113 umiddelbart, dersom du har mistanke om hjerteinfarkt.

Kvinner og menn kan ha ulike symptomer

Selv om de aller fleste (92%) er klar over de typiske symptomene på hjerteinfarkt (smerter i brystet, kortpustethet, kaldsvette, kvalme og/eller brekninger) er det viktig å huske på at kvinner og menn kan ha ulike opplevelser.

– Det hele 3 av 10 nordmenn ikke vet, er at kvinner ofte kan ha uspesifikke symptomer som verk i rygg, nakke, skuldre, ubehag øverst i magen og/eller tungpustethet. Dette gjør at det ikke alltid er like enkelt å oppdage symptomer på hjerte- og karsykdommer hos kvinner som hos menn, sier Pedersen.

1 av 4 nordmenn er heller ikke klar over at hjerteinfarkt kan være arvelig, ifølge undersøkelsen.

– Dersom du har foreldre eller søsken som har hatt hjerteinfarkt kan du være arvelig disponert. Coxor kan særlig være aktuelt for disse, samt røykere eller personer med høyt blodtrykk og kolesterol, sier farmasøyten.

Bør gå til anskaffelse på arbeidsplassen

På spørsmål om hvor man bør ha legemiddelet tilgjengelig svarer 23 prosent nordmenn på arbeidsplassen. Pedersen sier seg enig i dette.

– På en arbeidsplass er det gjerne ulike aldre, bakgrunner og livsstiler. Å ha en pakke Coxor i skapet sammen med førstehjelpsskrinet kan derfor være en god ide, sier han.

For de ekstra utsatte kan det være en trygghet å alltid ha dette tilgjengelig i veska eller bagen, noe 4 av 10 nordmenn mener man bør ha.

– Legemiddelet er et stort gjennombrudd, og både de som er friske eller har hatt infarkt tidligere kan ha nytte av det. Sett i lys av hva det kan bidra med, bør det være like viktig som å ha røykvarsler i huset, avslutter Pedersen.

Olav Event, PR-operatørene
(+47 978 59 493)
oe@pr-o.no

Undersøkelsen ble gjennomført mellom 03.03. og 07.03. 2023 av Respons Analyse for Farmasiet. Den er utført i et representativt utvalg av respondenter i en alder mellom 18 og 65+ år, og den har tatt sikte på å avdekke nordmenns kunnskap om hjerteinfarkt og kjennskap til legemiddelet Coxor. Den hadde 1059 respondenter i Norge, og den er derfor representativ i de fleste fylkene.

Om Farmasiet: