Advarer mot falsk kosmetikk – kan gi uhelbredelige skader

De fleste nordmenn forstår risikoen rundt falske medisiner som er som russisk rulett å regne, men enklere produkter som kremer, sminke og såper kan også inneholde giftige og skadelige stoffer. Foto av Edz Norton og Nataliya Melnychuk, Unsplash

Lurt på nett og i sydenbutikker

På spørsmål om hvor man har funnet produktene man har kjøpt oppgir 5 prosent sosiale medier, som Instagram og TikTok. 9 prosent har kjøpt fra utenlandske nettsteder og 10 prosent forteller at de har kjøpt med seg parfyme fra typiske syden-destinasjoner. Av de som ikke er sikre på om det er en originalvare, sier 9 prosent at det ikke bekymrer dem om de sitter igjen med en piratkopi. Hele 16 prosent svarer at de heller velger billigere piratkopi enn original vare til dyrere pris.

– Mange er nok fortsatt litt naive, og det er ikke alltid lett å se forskjell på hva som er ekte og hva som er piratkopi. Men at 1 av 10 ikke bekymrer seg over mulige bivirkninger er kanskje mest urovekkende. Å bruke kremer der man er usikker på innholdet, for eksempel på tynn hud, kan i verste fall føre til uhelbredelige skader.

Pedersen sikter ikke bare til potensielle skadevirkninger på grunn av giftstoffer, men også hvordan det illegale markedet ofte er styrt av store kriminelle nettverk, som mange kanskje ikke er klare over at dem støtter.

Mafiaorganisasjoner står bak

Seniorrådgiver Jacob Calmeyer, i Patentstyret er i likhet med Pedersen, svært bekymret over utviklingen:

– Det er godt dokumentert av Europol at piratkopiering genererer store summer til organiserte kriminelle, og at falske produkter utgjør en helse- og sikkerhetsmessig trussel mot forbrukerne.

I Norge koordinerer Patentstyret et myndighetsnettverk som arbeider mot omsetning av piratkopierte produkter i Norge. De drifter også nettsiden velgekte.no som har som mål å veilede nordmenn slik at de unngår å kjøpe piratvarer. Calmeyer forstår at det ikke alltid er lett å skille en piratkopi fra originalen, men oppfordrer folk til å være ekstra oppmerksomme på følgende:

– Piratkopiert kosmetikk og parfyme kan ofte ha overdreven lukt. Mange legger seg også nært opp til prisen for det originale produktet nettopp for å kamuflere at varen ikke er ekte. Hvis du vil være sikker på at nettbutikken selger ekte varer, sjekk autoriserte forhandlere på originalprodusentens nettsted, avslutter han.

Stig Henning Pedersen, farmasøyt og driftsdirektør i Farmasiet