Kraftig økning i interesse for netthandel: Hus og hage og dagligvarer øker mest
Det viser Klarnas kvartalsvis shoppingundersøkelse for fjerde kvartal 2022*. Dette er en stor undersøkelse som er foretatt blant hele 21 770 respondenter i 17 vestlige land, inklusive Norden, store deler av Vest- og Sør-Europa, USA og Australia.
Bare fra fjerde kvartal 2021 til fjerde kvartal 2022 har andelen nordmenn som foretrekker mest netthandel fremfor fysisk handel økt med hele 27 prosent – fra 22 til 28 prosent. Tilsvarende for fysiske butikker er 32 prosent (en nedgang på 8 prosent.) De resterende har ingen sterke preferanser for den ene eller andre salgskanalen.
- Selv om nordmenn fremdeles er blant dem i undersøkelsen som handler minst jevnlig på nett, bare knappe 1 av 4 oppgir at de gjorde dette ukentlig eller oftere i fjerde kvartal i fjor, tyder denne kraftige økningen på at netthandel kan bli enda viktigere for flere fremover. Våre undersøkelser tyder på at spesielt muligheten for å finne lavere priser er viktig for at kundene velger nett. Det er nok en medvirkende årsak til at vi nå ser at interessen for netthandel er økende – noe som er verdt å merke seg for aktørene i dette markedet, sier Klarna Norge-sjef, Geir Østby.
– Kan være mye å tjene på digital satsing spesielt innenfor disse kategoriene
I den globale undersøkelsen er det mange av de samme kategoriene, dagligvarer, farmasøytiske produkter og hus og hage, som peker seg ut som de som per i dag handles i fysiske butikker, men som samtidig har hatt den kraftigste økningen i netthandelspreferansen i løpet av de siste par årene.
– Det kan tyde på spesielt butikker som opererer innenfor disse kategoriene kan ha mye å tjene på å satse på mer digitalt i tiden fremover, sier Østby.
Mens hele 78 prosent av de spurte mente at prisene var lavere på nett enn i fysisk butikk og at dette var den viktigste fordelen, oppga 77 prosent at også muligheten til å sammenligne priser var lettere på nett. Nesten like mange (76 %) mente at netthandel også sparte dem tid – i forhold til handel i fysisk butikk.
Doblet interesse for å bli varslet om prisreduksjoner
Både i Klarnas app og hos Klarnas prissammenligningstjeneste, Prisguiden.no, kan forbrukerne nå få et prisvarsel når et produkt faller i pris. Det har det ifølge Østby vært en enorm økning i interesse for å motta slike varsler så langt i 2023.
– Bare i løpet av januar i år har Prisguiden fått mer enn dobbelt så mange prisforespørsler fra prisbevisste nordmenn om å bli varslet dersom et produkt faller i pris. Det er et tydelig tegn på at mange er langt mer bevisste på pris, noe vi også så tydelige tegn på gjennom hele julehandelen. Det er til dels store besparelser på å shoppe smart og benytte seg av de mange verktøyene som etter hvert er tilgjengelig.
Enda viktigere for nettbutikker å kunne tilby mer sosial interaksjon
– Selv om flere nordmenn foretrekker netthandel, så er det fremdeles slik at det store flertallet, hele 7 av 10, synes den totale handleopplevelsen er bedre i fysisk butikk. Spesielt den sosiale kontakten og servicen trekkes frem som grunner til dette. Da blir det enda viktigere for nettbutikker også å kunne tilby dette – og ta i bruk nyere verktøy, som live shopping og personlig service via chat og video – som vårt Virtual Shopping-verktøy, sier Klarnas Norgessjef, Geir Østby.
Ifølge undersøkelsen har 13 prosent av nordmenn deltatt i et live-shopping-event. Det er omtrent like mange som i Sverige (14 %), men klart færre enn i USA, som topper denne oversikten. Der har 29 prosent deltatt i live-shopping. Også i Tyskland, Storbritannia og Australia har 1 av 5 deltatt i live-shopping.
Hele 3 av 4 nordmenn mener nettbutikker kontinuerlig bør investere i ny teknologi for å møte økende forbrukerforventninger til handleopplevelsen. Det flest ønsker seg er teknologier som gjør at betalingen er friksjonsfri når de netthandler (51 %), produktanbefalinger basert på deres egne preferanser (44 %), digital gjenkjenning med personlig velkomst og service i nettbutikken (35 %) og virtuelle butikker/ prøverom (33 %).
Kategoriene hvor preferansen for netthandel økte mest fra Q4 2021**:
1. Hus og hage: + 47 % (18 prosent foretrekker nett)
2. Dagligvarer: +46 % (19 prosent foretrekker nett)
3. Smykker og accessoirer: +40 % (20 prosent foretrekker nett)
4. Farmasøytiske produkter: +35 % (25 prosent foretrekker nett)
5. Skjønnhetsprodukter: + 33 % (28 prosent foretrekker nett)
6. Klær og sko: +29 % (32 prosent foretrekker nett)
7. Barneprodukter: + 28 % (16 prosent foretrekker nett)
7. Bildeler og bilprodukter: + 28 % (21 prosent foretrekker nett)
9. Sport og fritid: +24 % (27 prosent foretrekker nett)
10. Underholdning: +20 % (42 prosent foretrekker nett)
11. Elektronikk: +16 % (33 prosent foretrekker nett)
12. Erotiske artikler og sexleketøy: Uendret (31 prosent foretrekker nett)
*Klarnas Shopping Pulse, som oppdateres kvartalsvis, undersøker kontinuerlig utviklingen av forbrukernes shoppingvaner i 17 land på tre kontinenter. Den siste oppdateringen fra Q4 2022 inneholder innsikt fra en undersøkelse med 21 770 respondenter (1383 nordmenn), samt Klarnas egen shoppingdata fra mer enn 450 000 nettbutikker i hele verden. Landene som inngår i undersøkelsen er Norge, Sverige, Finland, USA, Australia, Storbritannia, Irland, Tyskland, Østerrike, Nederland, Belgia, Frankrike, Italia, New Zealand, Polen, Portugal og Spania.
** Økning, preferanse for netthandel sammenlignet med Q4 2021 (Andelen som oppgir de foretrekker å gjøre det meste av sin shopping på nett innenfor kategorien) De resterende foretrekker enten fysisk butikk (totalt 32 prosent i Q4 2022), eller de har ingen klar preferanse mellom netthandel og handel i fysisk butikk (40 prosent totalt i Q4 2022).
Kontakter
Geir ØstbyNorgessjefKlarna Norge
Tel:+47 958 99 672geir.ostby@klarna.comBilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom