Oslo Nye Teater

Norgespremiere på Lars von Triers kultklassiker RIKET – nå på scenen

Den populære TV-serien RIKET av den omdiskuterte danske filmskaperen Lars von Trier, oppnådde kultstatus da den kom på 1990-tallet. Oppfølgeren RIKET 2 fulgte på, og nylig kom RIKET 3. Når teaterversjonen nå inntar scenen 15. mars, blir norgespremieren på det tradisjonsrike, gamle Centralteatret. Hva passer vel bedre som arena for kampen mellom vitenskapen og det overnaturlige enn et vaskeekte «spøkelseshus» med sjel?

Dansk regissør og scenograf for Lars von Triers RIKET

Den erfarne danske regissøren Kasper Wilton har regi og bearbeidelse, når historien om det overnaturlige og maktkampen mellom legene på Rikshospitalet skal fortelles. Wilton er teatersjef for danske Folketeatret og er bl.a. prisbelønnet for en sceneoppsetning av Lars von Triers Breaking the WavesLes mer om Kasper Wilton

Scenografi og kostymedesign er ivaretatt av danske Camilla Bjørnvad, som tidligere har gjestet Oslo Nye Teater flere ganger, bl.a. som scenograf/kostymedesigner for Cabaret og Den spanske flueLes mer om Camilla Bjørnvad

Grøsser og komedie med stort ensemble fyller Rikshospitalet

I løpet av noen timer skal det historiske Centralteatret utgjøre en rekke ulike steder på Rikshospitalet (dvs. Riket – eller «Riksen» som vi sier i Norge). Riket er for anledningen plassert i Oslo, og ikke København, og ensemblet rommer både 13 skuespillere, to sett med barneroller, syngende losjebrødre, noen gjenferd og et vell av intriger, i en oppsetning som både er en grøsser og en komedie.

Med blant annet Henrik Mestad og Birgitte Victoria Svendsen i ledende roller

Oslo Nye Teaters ensemble slippes fri i høyt tempo sammen med bl.a. Henrik Mestad, velkjent fra film og TV og Nationaltheatret, som gjester oss i rollen som den svenske overlegen Helmer.
Som den stadig tilbakevendende pasienten fru Drusse finner vi Oslo Nyes egen Birgitte Victoria Svendsen.
Ellers medvirker: Johannes Joner - Anette Amelia Larsen - Melina Tranulis - Helle Haugen - Eivin Nilsen Salthe - Ferdinand Falsen Hiis - Gunnar Eiriksson - Eldar Skar - Marius Lien - Kim Helge Strømmen - Øyvind Boye Løvold, samt to lag med barn fra Oslo og Bærum:
Olav Album / Håkon Seip - Benjamin Holter / Aleksander Noah Vale - Anna Skjønsberg Lundby / Hermine Yttervik-Qaderi. Les om skuespillerne

Kreativt team for RIKET på Centralteatret

Regi og bearbeidelse: Kasper Wilton * Scenografi og kostymedesign: Camilla Bjørnvad * Musikalsk rådgiving og korinnstudering: Simon Revholt * Lysdesign: Øyvind Wangensteen * Lyddesign: Mathis Dikkanen * Videoproduksjon: Lars Opstad * Maskeansvarlig: Katja Langer * Koreografisk assistanse: Thea Bay * Rekvisitør: Ingrid Usta * Dramaturg: Marianne Sævig * Dramaturgassistent: Elinor Hasselberg.

Norgespremiere 15. mars 2023 på Oslo Nye Centralteatret

Velkommen til en underholdende og overdådig forestilling om livets uforgjengelighet, menn med store egoer og kvinnene som må rydde opp etter dem!

RIKET
av Lars von Trier og Niels Vørsel
Bearbeidet for scene av Nicolei Faber,
bearbeidet for Oslo Nye Teater av Kasper Wilton
Oversatt av Kristofer Grønskag

Teaterforlag: Nordiska ApS – www.nordiska.dk

For intervjuavtaler m.m. kontakt:
pressekoordinator
Hanne Lise Rørstad
hanne.lise.roerstad@oslonye.no
mobilnr. 98656219

Last ned bilde
Anna Skjønsberg Lundby og Hermine Yttervik-Qaderi alternerer om å spille Mari i Riket
Birgitte Victoria Svendsen spiller Fru Drusse i Riket
Henrik Mestad som Helmer i Riket

Om Oslo Nye Teater

Oslo Nye Teater
Rosenkrantz' gate 10

22 34 86 00https://oslonye.no/

Følg pressemeldinger fra Oslo Nye Teater

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Oslo Nye Teater på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Oslo Nye Teater

Ine Marie Wilmann i ny hovedrolle som Anna Karenina23.11.2023 11:42:16 CET | Pressemelding

Det er med stor glede vi informerer om at Oslo Nye Teater iscenesetter Anna Karenina av Lev Tolstoj våren 2024. Til å spille den ikoniske tittelrollen har vi vært så heldige å få med oss Ine Marie Wilmann, velkjent fra film og teater. Lev Tolstojs Anna Karenina og Krig og fred regnes blant verdenslitteraturens største verker, og den europeiske litteraturhistorien - inklusiv Ibsen og Hamsun - står på hans skuldre.

En monstrøs ansvarsfraskrivelse13.11.2023 12:07:00 CET | Pressemelding

Mary Shelleys mer enn 200 år gamle romanklassiker FRANKENSTEIN, tas til scenen 15. november i et intenst spill mellom vitenskapskvinnen doktor Frankenstein, monsteret hun skaper og en djevel som egger til strid. Med horror, humor og camp blir oppsetningen på Centralteatret et følelsesladet spill, hvor skaperverket til slutt vender seg mot sin skaper. For tukler man ved naturen for å skape kunstig liv, så må man vel også stå inne for konsekvensene?