Realfagskrisen: – En time naturfag ekstra i uka hadde gjort enormt

To forskere og en lektor vi har snakket med i podkasten Læring – en geolog, en kjemiker og en biolog – ser med en viss viss uro på framtiden for realfag i Norge.
Gryende realfagskrise
For «mens næringslivet og skolene våre nærmest roper etter flere realister og teknologer, når rekrutteringen et kritisk nivå, og stadig færre velger utdanning som gjør at de blir realfagslærere».
Det skrev rektorene Svein Stølen ved Universitetet i Oslo og Anne Borg ved NTNU sammen med NHO-direktør Ole Erik Almlid i avisen Khrono nylig.
«Realfagskrisen kan stoppe det grønne skiftet i Norge», advarte Stølen, Borg og Almlid.
For å utdanne framtidens realister, trenger vi med andre ord flere gode realfagslærere i skolen, og tid til å utforske fagene.
– Ingenting dreper nysgjerighet mer enn å få beskjed om alt vi skal lære. Vi må få mulighet til å finne litt ut av hva vi lurer på selv, sier Tone Gregers, faglig leder for realfag ved Lektorprogrammet ved Universitetet i Oslo.
Halvparten så mye som nabolandene
Men på ungdomstrinnet har norske elever i snitt bare 2 timer og 10 min naturfagundervisning i uken.
Dette er halvparten så mye som i andre nordiske land og ikke nok til å stimulere nysgjerrighet og utforskertrang, ifølge gjestene i denne episoden av podkasten Læring.
– En time naturfag ekstra i uka hadde gjort enormt for engasjement for fagene og, på sikt, for rekrutteringen, tror Gregers.
– Vi vet at det som skal til for å få elever til å elske realfag, er at de får utforske fagene, istemmer Merethe Frøyland, instituttleder ved Naturfagsenteret.
– Læreren må i tillegg ha kunnskap og engasjement både i fagdisiplinen og i rollen som underviser, sier Frøyland som selv er dobbelt fagmenneske: en like entusiastisk lærer som hun er geolog.
Hvis du vil se dette innholdet fra open.spotify.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Å løse de store samfunnsutfordringene
Men hvorfor skal realister søke seg til klasserommet? Hvorfor forblir for eksempel lektor Andreas Haraldsrud, kjemiker og programmeringsekspert, i yrket?
– Åh! Både kjærligheten til eget fag og de omkringliggende fagene. Og på toppen, muligheten til å møte mennesker, mange mennesker, som jeg har mulighet til å påvirke og glede med realfag, sier han.
Samfunnsoppdraget til realfagslæreren er ikke blitt mindre akutt med årene.
– Å bidra til at vi får flere fagfolk inn i arbeidslivet som kan løse de store utfordringene vi står overfor – klima, bærekraft, artsmangfold, sykdom, pandemier – det er veldig givende, sier Haraldsrud og legger til:
– Det er det ekstremt viktig at noen har verktøy til å ta tak i disse utfordringene.
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Lektorprogrammet | Realfag
Nøkkelord
Kontakter
Monica BjermelandPressekontakt ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Tel:98684916monica.bjermeland@uv.uio.noBilder

Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo er landets ledende utdannings- og forskningsmiljø i utdanningsvitenskap.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
JONASPRISEN 2023: Gjer det NAV ikkje fekk til åleine29.8.2023 14:15:00 CEST | Pressemelding
På få år har stiftelsen Helt Med skapt over 250 ordinære arbeidsplassar til arbeidshungrige personar på uføretrygd. No vert det lagd ein ny modell i NAV, inspirert av Helt Med-modellen.
Nytt forskningsprosjekt skal hjelpe elever med kort botid i Norge med skolegangen22.8.2023 09:02:50 CEST | Pressemelding
− Det er et stort behov for kunnskap om hvordan flerspråklighet kan bli en ressurs i opplæring av ungdommer med kort botid, sier professor og prosjektleder.
Gode råd til en trygg skolestart for alle16.8.2023 07:00:00 CEST | Pressemelding
Daniel gledet seg til å begynne på skolen. Foreldrene også. Han hadde ikke hatt det så lett i barnehagen, men nå skulle det bli bedre. Slik ble det dessverre ikke. — I vårt arbeid i PP-tjenesten ser vi dessverre altfor ofte slike tilfeller, sier Julie Ek Holst-Jæger, seksjonsleder i Oppvekst skole i Bærum kommune.
Forskning og praksis møtes i ny studie for å hjelpe barn som strever med lesing og matematikk3.7.2023 07:00:00 CEST | Pressemelding
Visste du at barn som strever med matematikk ofte også strever med lesing? Det er faktisk dobbelt så sannsynlig at elever med matematikkvansker har dysleksi, sammenlignet med elever uten matematikkvansker. Dette skal det nasjonale forskningssenteret SpedAims se nærmere på.
Ny studie: Åpner for elevers livsverden og medvirkning15.6.2023 10:38:59 CEST | Pressemelding
De tre tverrfaglige temaene i skolen, nye i 2020, gjør det lettere å bruke elevenes hverdagserfaringer til å lære, viser den første omfattende klasseromsstudien av hvordan temaene brukes i skolen. Les forskernes seks råd til hvordan å lykkes.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom