Netthandelsåret 2022: Oslo og Tydal kommune på netthandelstoppen
Det viser salgsstatistikk fra Klarna og de mer enn 13000 norske nettbutikkene som benytter seg av deres betaling- og shoppingløsninger. Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom Klarna.
– Spesielt tidlig i 2022 og gjennom julehandelen ble det brukt klart mest på nett av innbyggerne i Oslo. Det skyldes nok dels at mange Oslo-innbyggere for alvor fikk øynene opp for netthandel under pandemien. Inn mot jul handler nok også den økte netthandelen både fra Oslo og landet ellers om at mange har blitt langt mer prisbevisste. Det store flertallet av nordmenn, hele 78 prosent, opplever nemlig at det er enklere å finne lave priser på nett enn i fysisk butikk, sier markedsdirektør i Klarna Norge Thomas Elvestad.
- Oslo er det fylket i Norge hvor det per innbygger ble handlet mest på nett i løpet av 2022. Der handlet de hele ni prosent mer enn landsgjennomsnittet. Deretter følger Troms og Finnmark, som ligger seks prosent over landsgjennomsnittet. Minst ble det handlet i Agder. De netthandlet 15 prosent mindre enn gjennomsnittsnordmannen i fjor.
- Klarnas salgsstatistikk fra 2022 viser også at enkelte varekategorier er overrepresentert i forskjellige fylker. Mens innbyggerne i Oslo handlet mer mote og klær enn landsgjennomsnittet, er sport og fritid favorittkategorien i Troms og Finnmark.
- Gjennomsnittsinnbyggeren i trøndelagskommunen Tydal handlet hele 55 prosent mer på nett enn gjennomsnittet blant alle nordmenn, og er den kommunen i Norge hvor det per innbygger ble handlet klart mest fra på nett i 2022. Deretter følger Berlevåg i Troms og Finnmark (48 % over landsgjennomsnittet) og Eidfjord i Vestland (45 % over landsgjennomsnittet).
- Bærum og Asker er de to av landets 10 mest folkerike kommuner hvor det ble netthandlet mest per innbygger i perioden. Minst blant disse ble det netthandlet i Kristiansand og Stavanger.
Økt netthandel i fjerde kvartal 2022
Klarna gjør hvert kvartal en global undersøkelse i 17 store vestlige markeder hvor handlevaner og preferanser undersøkes. I fjerde kvartal 2022 oppga et økende antall forbrukere, både i Norge og globalt, at de foretrakk å handle på nett.
– Nordmenn er mer opptatt av å gjøre gode kjøp. Da byr netthandelen på flere muligheter. Spesielt i forbindelse med Black Week og jul oppga et økende antall nordmenn at de skulle handle mer på nett, og da gjerne for å få de laveste prisene. Vår prissammenligningstjeneste Prisguiden har også hatt en kraftig vekst, blant annet en dobling i forespørsler om prisvarsler i perioden, sier Elvestad.
Nesten 1 av 4 nordmenn (23 %) oppga at de handlet ukentlig eller oftere på nett i fjerde kvartal. Det er en økning på 10 prosent fra samme kvartal i 2021.
– Kvartalsundersøkelsen viser at nordmenn fremdeles er blant dem som netthandler minst. Samtidig økte andelen som foretrekker å handle på nett fremfor i fysisk butikk mer i Norge enn i noen av de andre landene i siste kvartalet i fjor, sier Klarna Norges markedsdirektør, Thomas Elvestad.
Av de spurte som har en klar mening foretrekker 28 prosent av nordmenn å handle på nett mot 32 prosent for fysisk butikk.
I løpet av fjerde kvartal i fjor er det klær og sko flest oppgir de har netthandlet månedlig (45 %). Deretter følger kategoriene underholdning og elektronikk (30 %).
Søndag og mandag er de største netthandelsdagene
Klarnas tall og undersøkelser for den norske netthandelen viser også at søndag og mandag fremdeles er de største netthandelsdagene i Norge. Tidspunktet hvor flest handler på nett er utover kvelden, med en klar topp som skjer rundt klokken 21.
Disse fylkene handlet mest på nett i 2022
Fylke |
Shoppingindeks, per innbygger** |
Favorittkategori*** |
Oslo |
109 |
Klær og sko |
Troms og Finnmark |
106 |
Sport og fritid |
Møre og Romsdal |
105 |
Underholdning |
Nordland |
105 |
Elektronikk |
Trøndelag |
103 |
Underholdning |
Viken |
103 |
Smykker og accessorier |
Vestland |
98 |
Elektronikk |
Vestfold og Telemark |
97 |
Hus og hage |
Innlandet |
96 |
Sport og fritid |
Rogaland |
87 |
Barneprodukter |
Agder |
85 |
Helse og skjønnhet |
Disse 10 kommunene handlet mest på nett i 2022
Kommune |
Fylke |
Shoppingindeks, per innbygger** |
Tydal |
Trøndelag |
155 |
Berlevåg |
Troms og Finnmark |
148 |
Eidfjord |
Vestland |
145 |
Årdal |
Vestland |
144 |
Bykle |
Agder |
141 |
Rødøy |
Nordland |
137 |
Steigen |
Nordland |
137 |
Vardø |
Troms og Finnmark |
137 |
Lierne |
Trøndelag |
136 |
Austevoll |
Vestland |
136 |
Netthandel i de 10 mest folkerike norske kommunene i 2022****
Kommune |
Shoppingindeks, per innbygger** |
Bærum |
117 |
Asker |
115 |
Lillestrøm |
113 |
Oslo |
109 |
Trondheim |
100 |
Drammen |
96 |
Fredrikstad |
92 |
Bergen |
87 |
Kristiansand |
82 |
Stavanger |
80 |
* Klarnas Shopping Pulse, som oppdateres kvartalsvis, undersøker kontinuerlig utviklingen av forbrukernes shoppingvaner i 13 land på tre kontinenter. Den siste oppdateringen fra Q4 2022 inneholder innsikt fra en undersøkelse med 21 770 respondenter (1383 nordmenn), samt Klarnas egen shoppingdata fra mer enn 450 000 nettbutikker i hele verden. Landene som inngår i undersøkelsen er Norge, Sverige,, Finland, USA, Australia, Storbritannia, Irland, Tyskland, Østerrike, Nederland, Belgia, Frankrike, Italia, New Zealand, Polen, Portugal og Spania.
** Indeks 100 representerer gjennomsnittsnordmannens netthandling gjennom Klarna i perioden 1. januar-31.desember 2022. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket/ kommunen handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
*** Indeksen for “favorittkategori” er regnet ut i forhold til det nasjonale gjennomsnittet, og er ikke nødvendigvis den kategorien som det selges mest av i alt, men som det selges mer av her enn i landet for øvrig.
**** SSB, 2022
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektørKlarna Norge
Tel:+47 932 51 163thomas.elvestad@klarna.comBilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom