Prestisjefull dobbeltseier til Vestre på Scandinavian Design Awards 2023

På en gallatilstelning i Blå hallen i Stockholms stadshus mandag kveld ble vinnerne av den nyopprettede Scandinavian Design Awards presentert. Vestre ble utropt som vinner av både Årets bærekraftspris og Årets arkitektur! Prisene vinner de for The Plus, Vestres nye møbelfabrikk som er tegnet av BIG (Bjarke Ingels Group).
Vestres nye møbelfabrikk, The plus.

Den nye prisen med åtte kategorier er et samarbeid mellom forlaget It Is Media, som tidligere har stått bak Swedish Design Awards by Rum, og Stockholm Furniture Fair, som på sin side har stått bak Editors' Choice Awards. I år har de to aktørene gått sammen for å etablere en pris som skal gi mer tyngde – både til selve prisen og til vinnerne. Prisen er basert på en sterk plattform med internasjonalt fokus. Den skal hedre og skape oppmerksomhet rundt både etablerte aktører og nykommere innen arkitektur, interiørdesign og design i Skandinavia. Vinnerne ble valgt ut av en jury bestående av velansette bransjefolk fra arkitektur- og designindustrien i Sverige, Norge, Danmark og Finland.

Under kan du lese juryens begrunnelse for å tildele prisen til Vestre i de to ulike kategoriene:

Årets arkitektur 2023
The Plus, Magnor, Norge av BIG (Bjarke Ingels Group). «Vestres møbelfabrikk The Plus er en forløper og et strålende eksempel på hvordan man kan ta bærekraftsspørsmål på alvor ned til hver minste detalj. Og det hele er gjennomført med skjønnhet som en selvsagt komponent. Dessuten er The Plus, som første fabrikk i verden, tildelt BREEAM Outstanding-sertifisering. Arkitekturen følger fabrikkens behov og har inspirert formen: et plusstegn – som symboliserer håpet om en lysere fremtid.»

Årets bærekraftspris 2023
Vestre for den bærekraftige møbelfabrikken The Plus. «Et forbilde innen bærekraft. Vestre har jobbet iherdig og målrettet for å nå bærekraftsmålene, samtidig som de har koordinert over hundre partnere i et tverrfaglig samarbeid. Dette har resultert i mange innovative løsninger og den mest bærekraftige møbelfabrikken i verden. De har vært svært opptatt av å skape en attraktiv og vakker bygning som er åpen for besøkende, og som involverer lokalsamfunnet. Ved å sette seg ambisiøse bærekraftsmål og påta seg ansvar for hele verdikjeden er Vestre et forbilde innen klimaspørsmål, der bærekraft og business går hånd i hånd.»

Bærekraft som en kjerneverdi
Den norske familiebedriften Vestre, en av Skandinavias ledende produsenter av bymøbler, har lenge vært en ekte foregangsbedrift og en pioner innen det høyst nødvendige grønne skiftet i industrien. De setter bærekraft i fokus i alle aspekter av virksomheten. Bærekraftige, lokalt produserte materialer og minst mulig miljøpåvirkning står sentralt for selskapets møbelproduksjon. Vestre har lenge fulgt mottoet «Alle kan redde verden. Litt.», og de har knyttet engasjementet sitt for bærekraft til ni av FNs bærekraftsmål.

I juni 2022 åpnet Vestre The Plus Colour and Wood Factory i Magnor, nær grensa til Sverige. Fabrikken er tegnet av det ledende arkitektfirmaet Bjarke Ingels Group og er verdens mest miljøvennlige møbelfabrikk og den største investeringen i norsk møbelindustri på mange tiår. Bærekraft, miljøhensyn og åpenhet har vært grunnsteinen i absolutt alle aspektene ved fabrikken, både når det gjelder selve bygget, og når det gjelder alt rundt. Eksempler på dette er at Vestre sørger for gode arbeidsforhold, legger til rette for elektrifisering av egen tungtransport, har installert 900 solcellepaneler, gjenbruker nesten alt vannet som brukes i produksjonen, og tar vare på skogen rundt The Plus.

Den prestisjefulle dobbeltseieren ved Scandinavian Design Awards 2023 er derfor en bekreftelse på at genuint og gjennomtenkt arbeid for langsiktig bærekraft og en levelig planet ikke går upåaktet hen.

Om Vestre

Drammensveien 44A

Om Vestre

Vestre har i en årrekke levert bærekraftige utemøbler til aktører over hele verden. Møbelprodusenten har i mer enn 70 år skapt sosiale møteplasser for millioner av mennesker. Alt fra Times Square i New York til havnepromenaden i Oslo er møblert med utemøblene fra Vestre. Selskapet har vokst til å bli Europas største utemøbelprodusent og er kjent for klimavennlig produksjon, holdbare produkter og nordisk design. Gjennom sine produkter bidrar Vestre til å skape sosiale møteplasser og arenaer for hverdagsdemokratiet.