Vestre presenterer verdens første møbel laget av 100 prosent fossilfritt stål fra ssab

Den norske møbelprodusenten Vestre presenterer Tellus – en benk som er utformet av den prisbelønte svenske designeren Emma Olbers. Benken er det første møbelet i verden som er fremstilt kun av SSABs nye og revolusjonerende 100 prosent fossilfrie stål.
Foto: Einar Aslaksen

I flere århundrer har man produsert stål på den tradisjonelle måten, ved å brenne kull og koks i masovner. Dessverre medfører dette veldig store klimagassutslipp. Globalt står stålproduksjon for 7 prosent av alle CO2-utslipp, og i Vestre står det for rundt 69 prosent av selskapets klimaavtrykk.

– Nettopp derfor er dette et av de viktigste områdene for oss å dekarbonisere. Målet vårt er å bli anerkjent som verdens mest bærekraftige møbelprodusent, og å drive utviklingen av og overgangen til mer bærekraftige materialer og produksjonsmetoder. For å få til det må vi ligge i forkant. Tidlige estimater viser at det å bytte ut alt stålet vårt med fossilfritt kan redusere det samlede klimaavtrykket vårt med rundt 60 prosent, sier Øyvind Bjørnstad, CSO (bærekraftsansvarlig) i Vestre.

Vestre jobber for å være en spydspiss, og de har alltid vært tidlig ute med å teste ny teknologi og nye løsninger for å bedre bærekraften og redusere selskapets klimapåvirkning. Når de nå blir den første møbelprodusenten i verden som bruker det revolusjonerende fossilfrie stålet fra svenske SSAB, tar Vestre nok en gang initiativ og viser at det grønne skiftet er mulig.

– Vestres mål med å bruke SSABs fossilfrie stål er å inspirere flere til å gjøre det samme. Her i Vestre lever vi etter mottoet «Alle kan redde verden. Litt». Det stemmer veldig godt overens med visjonen til både Emma Olbers og SSAB. Dette er et naturlig samarbeid mellom sterke aktører som alle jobber mot det samme målet, sier Bjørn Fjellstad, konsernsjef i Vestre.

Verdens første møbel som er laget av 100 prosent fossilfritt stål, er en benk ved navn Tellus. Den fikk dette navnet fordi den er fremstilt med omsorg for planeten vår, Tellus, og i tråd med tålegrensene dens.

Teknologien for fossilfri stålproduksjon som SSAB har utviklet, er basert på HYBRIT-initiativet (Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology), som SSAB startet i 2016 sammen med gruveselskapet LKAB og energiselskapet Vattenfall. Ved hjelp av denne teknologien, der kull og koks blir erstattet med fossilfritt hydrogen, har SSAB potensial til å redusere Sveriges CO2-utslipp med rundt 10 prosent. Og utviklingen går på høygir. I 2021 klarte SSAB å fremstille det første stålet med 100 prosent fossilfritt hydrogen. Målet er å kunne tilby fossilfritt stål på markedet i 2026.

Når det fossilfrie stålet er klart for kommersiell bruk, vil det ha akkurat de samme egenskapene som stålet Vestre bruker i dag. Produkter som lages av fossilfritt stål, vil naturlig nok ha en noe høyere pris i begynnelsen. Men etter hvert som mer av det produseres og blir tilgjengelig, og flere tar det i bruk, vil det på lang sikt forhåpentligvis bli den nye normalen.

– Det er fantastisk å starte denne bærekraftreisen med Vestre, siden de deler vårt mål om å redusere klimaavtrykket i hele verdikjeden. Samtidig viser også samarbeidet bredden i mulige bruksområder for det fossilfrie stålet vårt, sier Thomas Hörnfeldt, leder for Sustainable Business ved SSAB.

OM SSABs fossilfrie stål

Den svenske stålprodusenten SSAB er allerede en av verdens mest karbondioksideffektive stålprodusenter – stålet de produserer nå, har over 20 prosent lavere utslipp enn verdensgjennomsnittet. Samtidig er de klar over at industrien som sådan har langt igjen. Derfor jobber SSAB for å gjøre en reell forskjell så snart som mulig, og de ønsker å lede stålindustrien mot en karbondioksidfri fremtid.

Fossilfritt stål produseres ved hjelp av en prosess som kalles direkte reduksjon, som erstatter masovnprosessen som brukes i dag. Enkelt forklart går teknologien ut på å erstatte kull og koks med hydrogen (som også fremstilles ved hjelp av fossilfri elektrisitet, for det meste vind- og vannkraft). Biproduktet av denne prosessen er vann, som i neste omgang kan brukes for å produsere mer hydrogen. Resultatet er rent stål av høy kvalitet som er fremstilt helt uten fossile energikilder, og dermed også helt uten CO2-utslipp. Utregninger har vist at CO2-utslippene i Sverige kan reduseres med hele 10 prosent hvis all stålproduksjon går over til denne prosessen.

Les mer på ssab.com/sv-se/fossilfri

Om Emma Olbers
Emma Olbers er en svensk designer som jobber mye med bærekraft. Hun er grunnleggeren av det Stockholm-baserte designstudioet Emma Olbers Design. Blant kundene hennes er merkevarer som Asplund, Vestre, Skultuna og Eldvarm.

Et av Olbers’ mange prosjekter har vært å designe Gamla biblioteket ved Nationalmuseum i Stockholm. For dette ble hun nominert til Dezeen Awards i 2019, i kategorien civic and cultural interior (kommunalt eller kulturelt interiør). Gamla biblioteket har fått en grundig oppgradering av Emma Olbers Design i form av innredning som er laget av bærekraftige materialer.

I februar 2020 ble Olbers utpekt som årets designer av svenske Elle Deco, og i 2019 ble hun tildelt årets prisen for interiørdesigner av Architectural Digest i Tyskland, for nettopp Gamla biblioteket. Hun ble også utpekt som årets designer 2018 av det svenske magasinet Rum. I 2018 ble Olbers dessuten utnevnt til Forerunner for Sustainability (forløper for bærekraft) av det svenske magasinet Residence. Et av de nyeste prosjektene hennes er utstillingen Now or Never, 1kg CO2e.

Om Vestre

Drammensveien 44A

Vestre har i en årrekke levert bærekraftige utemøbler til aktører over hele verden. Møbelprodusenten har i mer enn 70 år skapt sosiale møteplasser for millioner av mennesker. Alt fra Times Square i New York til havnepromenaden i Oslo er møblert med utemøblene fra Vestre. Selskapet har vokst til å bli Europas største utemøbelprodusent og er kjent for klimavennlig produksjon, holdbare produkter og nordisk design. Gjennom sine produkter bidrar Vestre til å skape sosiale møteplasser og arenaer for hverdagsdemokratiet.

Les mer på vestre.com og theplus.no