E6-utbygging utsettes på ubestemt tid

- Planarbeidet for 23 kilometer ny, trafikksikker Roterud-Storhove har pågått i tre år i tett samarbeid med en rekke interessenter. Planen er vedtatt i Lillehammer og Gjøvik kommuner. Omgjøring av tillatelse til kryssing av Lågen like før prosjektet skal i produksjon, får konsekvenser. Planprosessen har vært svært omfattende. Løsningen som er vedtatt for E6, mener vi er den beste når alle hensyn er vektet. Vi har ingen plan B for prosjektet. Til det er vi kommet for langt i planprosessen, som til nå har kostet 400 millioner kroner, sier Espen Almlid, utbyggingsdirektør i Nye Veier.
VIDEO: Slik blir ny E6 Roterud - Storhove
Får konsekvenser for flere prosjekter
Hvilke konsekvenser denne saken får på lang sikt, er ennå for tidlig å konkludere. Det er likevel åpenbart at det betyr forsinkelser på fremdrift i forhold til realisering av ny, trafikksikker E6 gjennom Gudbrandsdalen.
Stans i Roterud - Storhove får konsekvenser for prosjekt både sør og nord for seg.
Et resultat med endret linjevalg for Roterud - Storhove vil kunne påvirke fremdrift for Moelv-Roterud med ny Mjøsbru, og planleggingen av riksvei 4.
E6 Storhove – Øyer nord for E6 Roterud – Storhove, har godkjente reguleringsplaner i både Lillehammer og Øyer kommune. Prosjektet er nå i konkurranse etter flere runder med optimalisering.
- Heller ikke i dette prosjektet kan anleggsarbeid påbegynnes før linjevalg for E6 Roterud – Storhove er avklart. I ytterste konsekvens vil ikke dette prosjektet bli gjennomført, forklarer Almlid.
Nye Veier har ønsket helhetlig realisering av samfunnsoppdraget med å erstatte 42 kilometer av dagens E6 fra Moelv til Øyer med ny, trafikksikker firefelts vei med midtrekkverk. Ved å sette til side Statsforvalterens dispensasjon over Lågen, får det kjedereaksjonen at oppstart for hele strekningen er uavklart.
- Prosjektene henger naturlig sammen. Det er ikke usannsynlig med forsinkelser på ubestemt tid, sier Almlid.
Gjennomført betydelig optimalisering
Utbyggingsdirektøren fremhever at det er gjennomført betydelig optimaliseringsarbeid i E6 Roterud – Storhove for å minske avtrykket på omgivelsene. Det er planlagt betydelig gjenbruk av eksisterende E6 og konstruksjoner, på plass en rekke løsninger for avlastet E6 inn til Lillehammer by, utvidelse gang- og sykkelveinett og ny E6 inn i 4000 meter tunnel fra Vingrom til brua over Lågendeltaet.
Avslaget på krysningssted av Lågen har vært gjenstand for en omfattende kartlegging av naturressurser, fauna, fugl og fisk. Det har vært svært høyt søkelys på å minimalisere påvirkningene av prosjektet. Det er samtidig dokumentert at den mest sårbare delen av reservatet, er området hvor dagens E6 krysser over Lågen. Nye Lågen bru vil gi en betydelig reduksjon av trafikk på nettopp eksisterende E6-bru. Byggemetode av ny bru er optimalisert fra planarbeidet som ble gjennomført av Statens vegvesen. Konstruksjonen som er planlagt nå, er langt mindre dominerende enn opprinnelig. Den optimaliserte løsningen er samme type som med hell er realisert over sårbare områder som drikkevannskilde, lakseførende vassdrag og trafikkert vei ved byggingen av ny E39 mellom Kristiansand og Mandal i Agder. E39-prosjektet ble offisielt åpnet 9. desember i år.
Vurderer oppstart av andre utbyggingsklare prosjekter
- Nå må vi se på utbyggingsporteføljen på nytt. Nye Veier har prosjekter som er modne for utbygging. Med Miljødirektoratets vedtak som nå foreligger omkring E6 Roterud – Storhove, er det naturlig vurdering å forsere oppstart på andre utbyggingsklare prosjekter i porteføljen til Nye Veier, sier utbyggingsdirektør Espen Almlid.
BAKGRUNN:
Prosjekt E6 Roterud - Storhove
Nye Veier har av Staten fått oppdraget med å bygge E6 fra Roterud i Gjøvik kommune til Storhove i Lillehammer kommune. Den 23 km lange strekningen blir bygget som firefelts motorvei med 110 km/t. E6 Roterud - Storhove er et underprosjekt på strekningen E6 Moelv - Øyer.
Prosjektet inkluderer 4000 meter tunnel forbi Lillehammer på vestsiden av Lågen. Den vi strekke seg fra Øyresvika ved Vingnes til Trosset ved Lågendeltaet. I tillegg planlegges det ny bro over Lågen ved Hovemoen.
Roterud-Storhove har planlagt byggestart var tentativt vinteren 2022.
Hensikten med prosjektet er å sørge for økt trafikksikkerhet, bedre fremkommelighet og stimulere til vekst og utvikling i Innlandet samt tilgrensende regioner. Veiprosjektet knytter sammen kommunene i Mjøsområdet, samt omliggende områder, med en samlet befolkning på over 200.000 innbyggere.
Prosjektet er også svært viktig i arbeidet med å knytte regioner tettere sammen. Den nye veien har stor betydning for både person- og godstransport for Oslo-området, Trøndelag og ikke minst på Nord-Vestlandet. Motorveien er også viktig med tanke på at Innlandet har Norges største hytteområde og stor helge- og ferieutfart både sommer og vinter.
I dag passerer det 10.000–17.000 kjøretøy pr. døgn på strekningen Moelv-Øyer, alt ettersom hvor på strekningen vi måler.
Nye Veier bygger lange strekninger og planlegger helhetlig. Slik klarer Nye Veier å bedre ressursutnyttelsen, redusere klimagassutslippene og redusere kostnadene.
Nøkkelord
Kontakter
Espen AlmlidUtbyggingsdirektør
Tel:918 21 150espen.almlid@nyeveier.noChristian AltmannKommunikasjonsdirektør
Pressekontakt, Nye Veiers hovedkontor
Bilder



Lenker
Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Intern evaluering av E6 Ranheim–Værnes4.9.2025 09:24:48 CEST | Pressemelding
Nye Veier har gjennomført en intern evaluering av utbyggingsprosjektet E6 Ranheim–Værnes, som følge av at prosjektet har blitt forsinket og dyrere enn planlagt.
Tester ut ny standard i driftskontraktene2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Når Mesta og Traftec tar over driften av Nye Veiers veistrekninger på Sør- og Østlandet fra 1. september innfører de en ny standard for digital samhandling. For trafikantene bidrar dette til at veiene blir tryggere, reisene mer forutsigbare, og at det er sjeldnere noe ikke virker som det skal.
Endringer i prosjektledelsen på E18 Rugtvet-Langangen og E6 Ranheim-Værnes14.8.2025 10:02:43 CEST | Aktuelt
Fra starten av august overtok Magne Ramlo rollen som prosjektsjef på E18 Rugtvet-Langangen. Han hadde frem til da vært prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes. Lars Bjørgård overtok rollen som prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes fra samme tidspunkt. Bjørgård er i tillegg prosjektsjef på E6 Berkåk-Vindåsliene.
Benedichte Limmesand Hellestøl blir direktør for Utbedring og drift11.8.2025 14:27:04 CEST | Pressemelding
Hun blir dermed Nye Veiers første direktør for dette virksomhetsområdet.
Sertifisering av bærekraftsarbeid – fungerer det?4.7.2025 13:11:35 CEST | Pressemelding
SINTEF skal gjøre en evaluering av hvordan ordningen BREEAM Infrastructure har påvirket byggingen av vei og jernbane i Norge. Evalueringen gjennomføres på vegne av Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom