Flere enn 4 av 10 nordmenn får dårlig samvittighet av å kaste for mye mat i julen

I en fersk undersøkelse gjort av Norstat på vegne av Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) kommer det frem at hele 43 prosent kjenner på dårlig samvittighet for at de kaster for mye mat i forbindelse med julen.
Ernæringsrådgiveren i Melk.no tror noe av årsaken kan være at vi handler inn for mye mat, og at vi ikke helt vet hva vi skal gjøre med restene.
– Desember er nok den måneden i året det lønner seg ekstra mye å planlegge innkjøpene godt. Vi arrangerer større selskap som gjør det vanskelig å beregne riktig mengde, vi baker flere sorter enn vi greier å spise, og benytter ingredienser vi vanligvis ikke bruker så mye av resten av året, sier Terese Glemminge Arnesen i Melk.no.
Det ligger i den norske folkesjela at vi i jula ikke skal spare på noe, og mange er usikre på om de har kjøpt inn nok mat.
– Et godt tips for å unngå matsvinn er å planlegge riktig mengde per person og sørge for at matrester og tilbehør kan brukes i flere retter. Et godt eksempel er den populære julegrøten som spises av mange på lille julaften, hvor restene blir til dessertfavoritten riskrem med rød saus på julaften, avslutter Glemminge Arnesen.
5 enkle tips til mindre matsvinn i julen
- Planlegg godt: Lag menyer og kjøp inn akkurat mengde kjøtt, fisk, grønnsaker og tilbehør som passer selskapet.
- Orden innerst kjøleskapet: Storinnkjøp er vel og bra, men et stappfullt kjøleskap kan føre til at vi mister oversikten. Hold orden og kikk godt inn bakerst i kjøleskapet før du handler mer.
- Bruk sansene: smak, lukt og se på mat som har passert best før dato før du kaster. Flere av våre basisvarer som melk, egg og ost er like god etter.
- Oppbevar restemat riktig: Restemat holder seg best om du dekker til maten, avkjøler raskt og setter det kaldt i 2-4 grader.
- Spis restene: det lønner seg å spise opp restematen. Både ribbe, pinnekjøtt og fisk kan enkelt brukes til koldtbord og tapas dagene derpå.
Nøkkelord
Bilder


Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
Melk med smak tar av – 37 % økning siden 202021.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nordmenn elsker melk med smak! Salget har økt med 37 % på fire år, ifølge Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Den tradisjonelle sjokolademelken er fortsatt den store favoritten, men bransjen har vært rask til å følge nye trender og skape flere smakfulle alternativer.
Brunosten er tilbake – flere får smaken på nasjonalosten7.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Etter flere år med nedgang gjør brunosten comeback. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget har økt med 9,2 % de siste to årene. Nasjonalosten er igjen en favoritt på nordmenns brødskiver.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom