Oda, Norges største matbutikk på nett, henter 1,5 milliarder kroner

– Vi er imponert over hva Oda har fått til. De har funnet opp dagligvarehandelen på nytt og utviklet en verdensledende logistikk- og distribusjonsteknologi som gjør dagligvare på nett lønnsomt og bærekraftig. Kundene som handler hos Oda bidrar til å halvere co2- utslippene sammenliknet med fysiske matbutikker og matsvinnet er rundt en fjerdedel. Vi ser et stort potensial i virksomheten og ønsker å bidra til videre suksess. Derfor investerer vi i Oda, sier Martin Gjølme og Staffan Mörndal i investeringsteamene til henholdsvis Summa Equity og Verdane.
Som ledende aktør på å kutte i matavfall, viser Oda at det er mulig å få til omfattende strukturelle endringer i en enorm global industri. Dermed støtter investeringen i Oda opp om FNs bærekraftsmål nummer 12, som blant annet sier at andelen matavfall per innbygger på verdensbasis skal halveres innen 2030.
De to oppkjøpsfondene Summa Equity og Verdane går sammen med det svenske investeringsselskapet Kinnevik inn med totalt 1,5 milliarder kroner i ny kapital i Oda. I tillegg blir gjeld for 621 millioner kroner fra Rasmussengruppen, Prosus og Kinnevik konvertert til egenkapital. Oda verdsettes til rundt 3,5 milliarder kroner etter emisjonen.
Tjener penger i Norge
Oda ble etablert i 2013 med ambisjon om å gjøre hverdagen for folk flest enklere ved å levere matvarer helt hjem til kundene. Selskapet har lykkes i å etablere en lønnsom virksomhet med fornøyde og lojale kunder i Norge, og ekspanderer nå gradvis også til andre markeder.
– Oda hadde i 2021 et overskudd på driften i Norge på 29 millioner kroner. Det viser at selskapets forretningsmodell fungerer. Vi har svært fornøyde kunder som nyter godt av et bredt utvalg varer til lave priser, levert rett hjem på døren. De siste månedene har vi økt salget i Norge med 15-20 prosent sammenlignet med samme tid i fjor. Samtidig har netthandel og dagligvaremarkedet for øvrig krympet. I fjor reduserte vi prisene til samme nivå som lavprisbutikkene. Det hadde positiv effekt på salget, sier Kristin Thornes Woldsdal, Odas Norgessjef.
Karl Munthe-Kaas, CEO i Oda, setter pris på at selskapet nå har fått med seg kapitalsterke investorer i Summa Equity, Verdane og Kinnevik på eiersiden. Totalt får Oda tilført 2,1 milliarder kroner i ny egenkapital i et kapitalmarked som har vært spesielt krevende for teknologi- og vekstselskaper.
– Det at tre ledende nordiske eiermiljøer, som alle satser spesielt på selskaper som driver verden i mer bærekraftig retning, velger å investere i Oda er en bekreftelse på at det vi gjør er riktig. Det er også verdt å merke seg at eksisterende aksjonærer som Rasmussengruppen og Prosus bidrar til å styrke Oda ytterligere. Oda er nå godt finansiert og posisjonert for videre målrettet vekst også utenfor Norge, i første rekke Finland og Tyskland, sier Munthe-Kaas.
Justerer kursen
I 2021 hadde Oda en omsetning på 2,47 milliarder kroner, en økning fra 1,98 milliarder kroner i 2020. Parallelt jobbet selskapet med å utvikle en effektiv, global handelsplattform. Selskapet hadde i fjor et overskudd på 29 millioner kroner fra driften i Norge, og det investerte mer enn 380 millioner kroner i å bygge en skalerbar plattform og internasjonal vekst. Ekspansjonen vil fortsette, men i noe redusert omfang og tempo i lys av utsiktene i finansmarkedet.
– Nå gjennomfører vi en kursjustering av vår internasjonale vekststrategi. Vi vil konsentrere oss om våre nåværende initiativer i Finland og Tyskland, og vil prioritere lønnsomhet i eksisterende markeder før vi ekspanderer til andre land. Med finansieringen som vi nå har fått på plass, er vi klare for å fortsette revolusjonen av dagligvaremarkedet og gjøre hverdagen enklere og rimeligere for folk, sier Munthe-Kaas.
Kontakter
Thor SteinhovdenFungerende kommunikasjonsansvarligOda
Tel:97097117thor.steinhovden@oda.comBilder

Om Oda
Oda er Norges største matbutikk på nett. Oda tilbyr et bredt utvalg dagligvarer og middagsretter lever på døra.
Selskapet ble startet i 2013 av 10 gründere med mål om å lage Norges beste handleopplevelse for dagligvarer og for å gjøre hverdagene friere og enklere. Nå er Oda det selskapet i sin kategori med raskest vekst i hele Norden.
Følg pressemeldinger fra Oda
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Oda på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Oda
André Knüppel blir ny administrerende direktør i Oda4.2.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Chris Poad går av som CEO i Oda Group. André Knüppel, som er nåværende COO i selskapet, blir ny CEO. Poad vil fortsette som rådgiver for styret. Fremover skal selskapet styrke veksten i Oda Norge og Mathem og øke fokuset på LaaS (Logistics-as-a-Service).
Oda velger Omnicom Media Group (OMG) som nytt mediebyrå i Norden. Avtalen skal ledes fra PHD i Norge23.1.2025 09:14:48 CET | Pressemelding
Det er god fart i PHD om dagen og fremover skal byrået lede kunderelasjonen til Oda med hele Omnicom Media Group (OMG) i ryggen. OMG er et av verdens største mediebyrånettverk med relevant erfaring og bred kompetanse som blir viktig for å skape videre vekst for Oda i Norge og søsterselskapet Mathem i Sverige.
Oda avslutter rekordåret med å knuse Kiwi på pris16.12.2024 11:51:27 CET | Pressemelding
Oda kom på andre plass i VGs matbørs i helgen og var bare 20 kroner bak førsteplassen. - Vi har jobbet knallhardt gjennom året for å kunne levere lave priser på døra, og dette resultatet er et bevis på det. Ekstra gøy er det jo at vi er hele 200 kroner billigere enn Kiwi, de som såkalt aldri gir seg på pris, sier kommersiell direktør i Oda, Anders Hansen.
Oda styrker fokus på Norge og Sverige og nedbemanner 150 i Oda Group Services4.6.2024 10:46:00 CEST | Pressemelding
Oda har mål om å nå lønnsomhet i både det norske og svenske markedet i løpet av 2025. Fremover ønsker selskapet å styrke fokus på det norske og svenske markedet og utsetter derfor videre internasjonal ekspansjon. I den forbindelse har selskapet varslet på et allmøte i dag at 150 ansatte vil bli nedbemannet i Oda Group Service, og at den svenske, norske og globale lederguppen vil bli slått sammen.
Oda har valgt Pol til å spisse lavprisprofilen6.5.2024 11:00:55 CEST | Pressemelding
Denne våren har Oda gjennomført en byråkonkurranse for å finne en samarbeidspartner som skal hjelpe Oda med å spisse lavprisprofilen. - Det var close race, men vi landet på Pol fordi vi opplever at Pol komplementerer teamet i Oda, men også utfordrer oss og har en tydelig forståelse av hvordan Oda bør kommunisere fremover, uttaler Nina Mikaelsen, markedsdirektør i Oda.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom