
Black Week og Cyber Monday økte med 22 prosent

Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom Klarnas betalings- og shoppingløsninger.
– Vi vet fra våre undersøkelser at de viktigste fordelene nordmenn ser med netthandel er at de oppfatter at prisene her er lavere, og det er lettere å sammenligne priser. Med de økte levekostnadene mange opplever om dagen, er det sånn sett logisk at netthandelen øker den ene uken i året hvor flest produkter er på salg, og innkjøp av julegaver for alvor er i gang, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Prisbevisste nordmenn på julegavehandel
Ifølge en representativ undersøkelse* Klarna har foretatt, var det faktisk flere som skulle handle til andre enn som skal handle til seg selv i løpet av Black Week (75 mot 65 prosent). 77 % oppgir også at de i år oftere vil sammenligne priser mellom forskjellige butikker før de handler.
– Vi ser at kategoriene som har vært handlet mest i Black Week, sammenlignet med en gjennomsnittsdag, er elektronikk, sport og fritid og helse og skjønnhet. Dette er klassiske julegavekategorier og tyder på at enda flere prisbevisste nordmenn i år har gjort en større andel av sin julehandel på nett i løpet av tilbudsuken, sier Elvestad.
Helgen etter Black Friday vokste mest
Netthandelen gjennom Klarna på Cyber Monday alene gikk opp med 22 prosent, sammenlignet med fjoråret. Det var også på denne dagen de samme tre kategoriene som i Black Week forøvrig, som skilte seg ut som de mest populære.
– Handlemønsteret i årets Black Week-uke ligner det vi hadde i fjor, men har endret seg noe fra de foregående årene. Mens vi tidligere så at dagene før selve Black Friday økte mer enn denne, har det de to siste årene vært den etterfølgende helgen som har vokst mest. Black Friday er imidlertid fremdeles den klart største netthandelsdagen i løpet av året. Den er rundt tre ganger så stor som en gjennomsnittsdag i Black Week ellers, sier Klarna Norges markedsdirektør.
Hele 63 prosent av kjøpene i Black Week, inklusive Cyber Monday, ble foretatt av kvinner. Mest handlet de i aldersgruppen 25-40 år (46 %) etterfulgt av 41-56 år (37 %), 18-24 år (9 %) og de over 57 år (8 %.)
Registrerte 42 prosent flere tilbud enn i fjor
Prisguiden.no, som er en del av Klarna, har gjennom hele Black Week registrert 42 prosent flere tilbud enn i samme periode enn i fjor. Et tilbud er hos dem en pris på en vare som har gått betraktelig ned i forhold til laveste markedspris over tid.
– Det store bildet er at det har vært mange gode rabatter i løpet av Black Week i år enn i fjor, men selv om det er tilbud på enkelte produkter, er det selvsagt ikke slik at alt har vært billigere. Det lønner seg derfor alltid å prissammenligne. Det ser vi at nordmenn har gjort mer enn noensinne den siste drøye uken, sier daglig leder i Prisguiden.no, Erik Andreassen-Perez.
Priseksperten har også et tips til de som ikke har funnet julegavene de har vært ute etter til en pris de var fornøyde med i løpet av Black Week.
– Prisene på en rekke produkter – som TV-er, hodetelefoner/ ørepropper og mobiltelefoner gikk også, ifølge vår statistikk – i gjennomsnitt for produktgruppene – ned fra november til desember i fjor.
Netthandelsutviklingen Black Week og Cyber Monday 2022
- Mandag: +17
- Tirsdag: + 26 %
- Onsdag: +23 %
- Torsdag: + 17 %
- Black Friday: + 18 %
- Lørdag: +30 %
- Søndag: + 29 %
- Cyber Monday: + 22 %
- Mandag 21. november- mandag 28.november: + 22 %
* Undersøkelsen er utført av markedsanalyselskapet Nepa i 17 land (Norge, Sverige, Finland, USA, Storbritannia, Australia, Tyskland, Østerrike, Frankrike, Belgia, Nederland, New Zealand, Spania, Portugal, Polen, Irland og Italia). Undersøkelsen er utført i oktober og november 2022 med 17 540 respondenter og et representativt utvalg av minst 1000 respondenter per land som er valgt ut av Nepa. 1028 nordmenn deltok i undersøkelsen.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektørKlarna Norge
Tel:+47 932 51 163thomas.elvestad@klarna.comErik Andreassen-PerezDaglig lederPrisguiden.no
Tel:948 41 700erik.p@prisguiden.noBilder






Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: