
Klarna lanserer ny influenser-plattform for økt salg og redusert tidsbruk

Med Klarna Creator Platform kan butikkene lettere skape engasjement i deres målgrupper og få mer ut av sine influensersamarbeid. Influensere på sin side får muligheten til å gi mer relevante produktanbefalinger til sine følgere og få bedre fortjeneste.
I gjennomsnitt har merkevarer som bruker denne plattformen tredoblet sitt salg etter influensersamarbeid. De har også rapportert at de bruker 80 prosent mindre tid på å administrere denne type samarbeid. Creator Platform er bygd og utviklet på APPRL som Klarna kjøpte i 2021.
–Med denne plattformen får influenserne mer tid til å skape kvalitetsinnhold i stedet for å bruke tid på administrasjon. De får også tilgang til partnerskap, kampanjer og aktiviteter med noen av verdens mest kjente merkevarer. Dette kan gi dem bedre fortjeneste. For butikkene blir det lettere å identifisere riktige influenserne, og hvilke kanaler som gir best resultater, sier grunnlegger av APPRL og Head of Social Shopping i Klarna, Martin Landen.
Avgjørende viktig kanal for Klarnas 450 000 globale butikkpartnere
Per i dag utgjør influensermarketing-økonomien rundt 16 milliarder dollar globalt. Med lanseringen av Creator Platform åpner Klarna opp en ny og helt avgjørende kanal for sine mer enn 450 000 globale butikkpartnere. Klarna utvider også med dette ytterligere sin marketing-satsing, som allerede gir 600 millioner «leads» hvert år til deres butikkpartnere over hele verden.
Bare i Norge har 28 prosent av de som har handlet direkte fra sosiale medier, handlet via influensernes egne profiler. Blant Generasjon Z-shopperne (18-25 år) er denne andelen på hele 49 prosent.
Samtidig opplever influensere at det kan være en utfordring å drive en virksomhet samtidig som de skal skape unikt innhold. Flere butikker rapporterer også om vanskeligheter med å finne den riktige influenseren for sine målgrupper, og utfordringer med å måle effekten innholdet faktisk gir. Klarna Creator Platform løser dette ved å koble sammen butikk og influenser direkte. Den strømlinjeformer alle trinnene i prosessen - fra den første kontakten, til å følge salget, analysere effekten og administrere fakturering.
Enklere for både butikk og influensere
I stedet for å signere individuelle kontrakter for hvert nytt partnerskap, kan influensere nå, gjennom Klarna, få direkte tilgang til verdensledende merkevarer og selv velge mellom tusenvis av produkter de kan anbefale til sine følgere.
Butikkene kan søke blant mer enn 500 000 influensere globalt og følge deres prestasjoner i realtid, mens samarbeidet pågår – både når det gjelder trafikk, salg og konverteringsrater. Dette gjør at de kan øke sine aktiviteter og bruke datainnsikt til å reinvestere for å få maksimalt ut av samarbeid.
Enklere enn noensinne å gjøre om reach til inntekt
– Med det sømløse og enkle brukergrensesnittet er Klarna Creator Platform noe alle influensere bør ha, uavhengig av om de akkurat har startet eller har mange følgere. Med muligheten til å velge blant tusenvis av produkter som jeg kan anbefale med ett klikk, er det enklere enn noensinne å gjøre reach om til inntekt. Realtidsinnsikten gjør det også enkelt å finne ut hva følgerne liker, noe som hjelper meg med å lage bedre og mer relevant innhold, sier influenser og Fashion Director i Klarna, Emilia de Poret.
Slik virker influenserplattformen:
- Når butikkeieren har koblet sin nettbutikk til Klarna, velger de selv hvilke produkter de ønsker å promotere og setter sitt foretrukne nivå for kommisjon til influenseren.
- Med et par tastetrykk kan godkjente influensere enkelt generere affilierte lenker som de kan legge til sitt innhold på sosiale medier, og raskt starte sin inntjening.
- For finne den riktige influenseren, kan de filtrere søk i Klarnas globale influenserdatabase. Nettbutikkene kan også se influensernes forskjellige nøkkeltall som reach, konvertingsrate, mer om følgere og produkter som har prestert best hos dem.
- Plattformen har også en funksjon for direktemeldinger hvor influenser og butikk kan chatte sammen.
- Med Klarnas dashboard kan nettbutikken i realtid følge hvilke influensere og produkter som driver trafikken til hjemmesiden. Det gjør det også mulig å raskt flytte budsjett til influensere som presterer best for å maksimere ROI.
- Influensernes dashboard viser hvilke produkter og merkevarer som går best. Dette hjelper dem med å finne ut hva som virker best ute blant publikummet.
- Fakturering blir automatisk håndtert av Creator Platform. Influenserne mottar alle sine betalinger i en enkel månedlig utbetaling. Klarna håndterer administrasjon, skatt og lignende.
Kontakter
press@klarna.com
Bilder








Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: