Black Friday ble den største netthandelsdagen i Norge noensinne
Antall tilbud økte også kraftig sammenlignet med fjoråret. Kategoriene med flest gode kjøp var ifølge Prisguiden.no sportsklokker, ryggsekker og bærbare pc-er.
– Allerede den første timen etter midnatt på Black Friday hadde vi flere som netthandlet enn i fjor. Det tok seg opp gjennom hele dagen og økte kraftig den siste timen før midnatt i går. Det er helt tydelig at prisbevisste nordmenn i år har lagt en større andel av førjulshandelen til denne tilbudsuken. Oversikten over antall tilbud tyder også på at det har vært flere gode kjøp i år, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Omsetningsstatistikken fra Klarna er basert på mer enn 13 000 norske nettbutikker som benytter seg av deres betalings- og shoppingløsninger. Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom deres systemer.
Denne statistikken viser at så langt i Black Week, fra mandag 21. november til og med Black Friday, har netthandelen økt med 20 prosent fra den samme perioden i fjor. Black Friday er fremdeles rundt tre ganger så stor som gjennomsnittsdagen i Black Week for øvrig.
Her er noen av de andre resultatene fra rekorddagen for netthandelen i går:
- De kategoriene som var mest populære å netthandle, sammenlignet med en gjennomsnittsdag, var elektronikk, sport og fritid og helse og skjønnhet.
- Tall fra prissammenligningstjenesten Prisguiden.no, som er en del av Klarna, viser at det var 42 prosent flere produkter på tilbud enn i fjor.
- Kategoriene med flest gode kjøp var ifølge Prisguiden.no pulsklokker/ sportsklokker, ryggsekker og bærbare PC-er.
- Hele 63 prosent av kjøpene på Black Friday ble gjennomført av kvinner.
- Aldersgruppen som handlet mest, var de mellom 25 og 40 år (47 %). Deretter følger 41-56 år (35 %) 18-24 år (10 %) og de over 57 år (8 %).
- På Black Friday netthandlet de mest per innbygger i Oslo (14 prosent over landsgjennomsnittet) Deretter følger Vestland (åtte prosent over landsgjennomsnittet.) Minst handlet de i Innlandet (18 prosent under gjennomsnittet) og Troms og Finnmark (11 prosent under landsgjennomsnittet.)
Flere sammenlignet priser enn noensinne
– Årets Black Friday var tidenes beste i Prisguidens 24 år lange historie. Vi hadde en økning i klikk fra i fjor på hele 18 prosent. En analyse vi har foretatt viser også at nordmenn i år klikket mer på produkter under 3000 kroner enn over - sammenlignet med i fjor. Det viser at vi sammenligner priser mer enn noen gang, og er mer opptatte av å shoppe smart enn i fjor, sier daglig leder i Prisguiden.no, Erik Andreassen Perez.
Black Friday 10 ganger større enn en gjennomsnittlig handledag
Av de 92 prosent av nordmenn som oppgir de skal kjøpe julegaver i år, oppgir hele 76 prosent at de skal forsøke å gjøre dette billigere enn i fjor. *
– Mye av økningen vi har sett i år kommer i en periode hvor mange nordmenn har fått økt sine faste utgifter ganske betraktelig. Vår innsikt viser at nettopp muligheten til å finne de laveste prisene og sammenligne priser er det nordmenn flest synes er enklere på nett. Når tilbudene i Black Week i tillegg er gode nok og nordmenn er mer prisbevisste på lenge, er det logisk at netthandelen øker i akkurat denne perioden, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Disse fylkene handlet mest på nett på Black Friday 2022
Fylke |
Shoppingindeks, per innbygger** |
Favorittkategori*** |
Oslo |
114 |
Helse og skjønnhet |
Vestland |
108 |
Underholdning |
Møre og Romsdal |
104 |
Hus og hage |
Trøndelag |
102 |
Sport og fritid |
Rogaland |
100 |
Barneprodukter |
Viken |
100 |
Barneprodukter |
Nordland |
96 |
Elektronikk |
Vestfold og Telemark |
91 |
Hus og hage |
Agder |
89 |
Elektronikk |
Troms og Finnmark |
89 |
Elektronikk |
Innlandet |
82 |
Underholdning |
Topp 10 kategorier med flest gode kjøp****
- Pulsklokke og sportsklokke
- Ryggsekk
- Bærbar PC
- TV
- Smartklokke
- Joggesko og løpesko
- Vintersko
- Robotstøvsuger
- Kjøkkenmaskin
- PC-skjerm
* Undersøkelsen er utført av markedsanalyselskapet Nepa i 17 land (Norge, Sverige, Finland, USA, Storbritannia, Australia, Tyskland, Østerrike, Frankrike, Belgia, Nederland, New Zealand, Spania, Portugal, Polen, Irland og Italia). Undersøkelsen er utført i oktober og november 2022 med 17 540 respondenter og et representativt utvalg av minst 1000 respondenter per land som er valgt ut av Nepa. 1028 nordmenn deltok i undersøkelsen.
** Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens netthandling gjennom Klarna på Black Friday. Et høyere eller lavere tall viser om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
*** Indeksen for “favorittkategori” er regnet ut i forhold til det nasjonale gjennomsnittet, og er ikke nødvendigvis den kategorien som det selges mest av i alt, men som det selges mer av her enn i landet for øvrig.
**** Prisguiden.no. Basert på Prisguidens innsiktsalgoritme basert på et utvalg av de 250 mest populære produktene i de 25 mest populære kategoriene på Black Friday. Metoden benytter seg av deres prishistorikk siste 90 dager.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektørKlarna Norge
Tel:+47 932 51 163thomas.elvestad@klarna.comErik Andreassen-PerezDaglig lederPrisguiden.no
Tel:948 41 700erik.p@prisguiden.noBilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom