I natt økte norsk netthandel med hele 989 prosent
–Salget den første timen på årets største netthandelsdag var 989 prosent høyere enn en gjennomsnittsdag, og syv prosent høyere enn den samme timen i fjor. Black Week-salget til og med torsdag har vært 21 prosent høyere enn i fjor. Det tyder på at mer prisbevisste nordmenn har fått mange av de tilbudene på nett de hadde forventninger om på forhånd, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Tradisjon tro la flere nettbutikker ut flere av sine tilbud etter at klokken slo tolv natt til Black Friday. Spesielt kvinner og de i aldersgruppen 25-40 år var overrepresentert blant de som valgte å starte tilbudsjakten på årets store handledag ved midnatt.
Nærmere 6 av 10 nordmenn (59 %) sa i forkant av tilbudsuken, at de sikkert eller ganske sikkert skulle handle løpet av Black Week/ Black Friday*. Blant de som valgte å legge det meste av handelen sin til nettet, visste også hele 77 prosent nøyaktig hva de var på jakt etter av produkter.
Elektronikk, klær og sko og sport og fritid vokste mest
Kategorien som vokste mest denne første timen, sammenlignet med en vanlig handledag, var elektronikk, klær og sko og sport og fritid. Mens 63 prosent av de som handlet i natt var kvinner, var aldersgruppen som satt klart mest oppe de mellom 25 og 40 år. Nesten annethvert kjøp (48 %) ble gjennomført av denne aldersgruppen.
Klarna leverer betalings- og shoppingløsninger til mer enn 13 000 norske nettbutikker. Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom deres løsninger. Det er omsetningsstatistikk herfra som danner grunnlaget for funnene.
– Langt mer prisbevisste og ønsker å gjøre gode kjøp
– De siste årene har vi sett at større deler av salgsvolumet og tilbudene i økende grad har spredd seg til dagene før, men også etter selve Black Friday. Mye tyder på at dette er en tendens som fortsetter i år. Samtidig er det verdt å merke seg at Black Friday i fjor fremdeles var tre ganger så stor som gjennomsnittet av de andre dagene i Black Week, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Den rekordstore interessen for å handle på nett i år tror Klarnas markedsdirektør har sammenheng med at mange er langt mer prisbevisste og ønsker å handle smartere i år enn i fjor.
– De økte kostnadene mange har fått de siste månedene, har ifølge våre undersøkelser ført til at mange nordmenn er langt mer opptatt av å gjøre gode kjøp og spare der det lar seg gjøre. De ønsker å handle julegaver eller andre produkter de trenger på tilbud - og da er Black Friday-perioden ofte en god anledning til det, sier Elvestad.
Ifølge en representativ undersøkelse Klarna har fått utført oppgir flere at de skal handle til andre enn til seg selv i løpet av Black Week (henholdsvis 75 % og 65 %).
31 prosent flere Black Friday-tilbud enn i fjor
Hele 77 prosent av nordmenn sier de skal sammenligne priser mer enn i fjor før de gjennomfører sine kjøp i Black Week. Like mange (76 prosent) har også som mål å bruke mindre penger på gaver i år enn i fjor.
Ifølge Prissammenligningstjenesten Prisguiden.no, som er en del av Klarna, økte også antall registrerte tilbud i de mer enn 700 nettbutikkene de prisovervåker med 6 prosent fra midnatt i natt.
Så langt i uken har de registrert 31 prosent flere produkter på tilbud enn under Black Week i fjor. Antall rekordbillige produkter, det vil si produkter som aldri før har vært registrert med lavere pris hos dem, er også åtte prosent høyere enn i fjor.
-Både antall tilbud og interessen for å sammenligne priser har i år vært markant høyere enn i fjor. I går var trafikken vår 13 prosent høyere enn i fjor. Slik det ser ut nå er det spesielt innenfor kategorien hodetelefoner og ryggsekker som prisene er best. Det er også en klar tendens blant tilbudsvarene at om det er greit med fjorårets modell av øretelefoner, mobiltelefon eller tv, kan du nå gjøre meget gode kjøp, sier daglig leder hos Prisguiden, Erik Andreassen-Perez.
Netthandelsutviklingen mandag-torsdag Black Week
Mandag: +17 %
Tirsdag: + 26 %
Onsdag: +23 %
Torsdag: + 17 %
Mandag-torsdag: +21 %
* Undersøkelsen er utført av markedsanalyselskapet Nepa i 17 land (Norge, Sverige, Finland, USA, Storbritannia, Australia, Tyskland, Østerrike, Frankrike, Belgia, Nederland, New Zealand, Spania, Portugal, Polen, Irland og Italia). Undersøkelsen er utført i oktober og november 2022 med 17 540 respondenter og et representativt utvalg av minst 1000 respondenter per land som er valgt ut av Nepa. 1028 nordmenn deltok i undersøkelsen.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektørKlarna Norge
Tel:+47 932 51 163thomas.elvestad@klarna.comErik Andreassen PerezDaglig lederPrisguiden.no
Tel:948 41 700erik.p@prisguiden.noBilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom