
Nordmenn på den internasjonale julegavetoppen: 3 av 4 vil gjøre det billigere enn i fjor

Det viser en stor undersøkelse Klarna har foretatt i 17 land, inkludert Norden, USA, Australia og store deler av Vest- og Sør-Europa og fersk statistikk fra Prisguiden.no, som er en del av Klarna.
– Selv om nordmenn er de ivrigste til å handle julegaver, er det også et stort flertall som er bevisste på at de ønsker å gjøre dette billigere enn i fjor. Smart bruk av shopping hacks – som prissammenligningstjenester, rabattkoder og lojalitetsprogrammer kan bidra til å gjøre julehandelen billigere, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
92 % skal kjøpe julegaver og 76 % vil gjøre det billigere enn i fjor
Av de 92 prosent av nordmenn som oppgir de skal kjøpe julegaver i år, oppgir hele 76 prosent at de skal forsøke å gjøre dette billigere enn i fjor. Det er i Nederland etterfulgt av Belgia færrest oppgir de skal kjøpe julegaver i år (henholdsvis 65 prosent og 72 prosent). Også ti prosent færre svensker oppgir de skal kjøpe julegaver (82 prosent.)
- De aller fleste nordmenn (67 %) planlegger å spare penger på julegaver ved å handle smartere – som å handle på salg, bruke rabattkoder og lignende.
- 59 prosent av nordmenn oppgir at de helt sikkert eller ganske sikkert skal handle i løpet av Black Week i år. Av disse oppgir 44 prosent de skal handle mer på nett i løpet av Black Week enn de gjorde i fjor.
- De to viktigste fordelene med netthandel for nordmenn, sammenlignet med fysisk butikk, er at det er lettere å sammenligne priser der (77 %) og at prisene er lavere (75 %).
Prisguiden: Kraftig økning i antall tilbud uken før Black Week
Ifølge prissammenligningstjenesten Prisguiden.no, som en del av Klarna, startet årets tilbud flere dager før selve Black Week startet mandag denne uken. Sammenlignet med uken før Black Week i fjor, registrerte de hele 36 prosent flere produkter på tilbud i forrige uke.
– Det er en markant økning fra i fjor og viser med all tydelighet at Black Week i mange butikker startet flere dager tidligere enn i fjor. Det har over tid vært en trend at Black Friday har gått fra å være en dag til å strekke seg over en stadig lengre periode. Samtidig har vi i gjennomsnitt så langt i 2022 hatt flere tilbud i år enn i fjor, sier prisekspert og daglig leder i Prisguiden.no, Erik Andreassen Perez.
Ifølge deres tilbudsoversikt fra de mer enn 700 nettbutikkene de prisovervåker, er det akkurat nå flest tilbud blant annet innenfor kategorier som ryggsekker, bærbar pc, hodetelefoner, joggesko og TV-er.
– Spesielt når det gjelder produkter hvor det har kommet en ny variant - som mobiltelefoner, tv-er eller hodetelefoner, selges nå fjorårets modeller ofte til sterkt reduserte priser. Samtidig er det viktig å sjekke prisen. Selv om det er mange tilbud, er på langt nær alle kjøp like gode. Se deg derfor ikke blind på rabattprosenter, sier Prisguidens leder.
Prisguiden definerer et tilbud som prisen på en vare som har gått betraktelig ned i forhold til laveste markedspris over tid.
Smarte og populære shopping hacks: Sammenligner priser og samler rabattkoder
Ifølge Klarnas undersøkelse oppgir hele 41 prosent av nordmenn at de skal benytte seg av prissammenligningstjenester for å gjøre gode kjøp i løpet av julehandelen. Nesten like mange (38 %) oppgir de skal bruke lojalitetsprogrammer eller rabattkoder.
– Melder du deg inn i lojalitetsprogrammene kan du ofte få de gode tilbudene før de andre. Rabattkoder er det også enkelt å finne på nett eller i Klarna-appen din. Bruker du samtidig en prissammenligningstjeneste, tar deg god tid til research og planlegger dine kjøp, ligger alt til rette for at du kan gjøre gode kjøp, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
– Finner du ikke de tilbudene du forventet i løpet av Black Week, viser også vår prisstatistikk fra i fjor at prisnivået i flere populære julegavekategorier holder seg lavt også utover i desember. Er det ikke julegaver, er ofte også både romjuls- og nyttårssalg perioder hvor tilbudene er gode, sier leder i Prisguiden.no, Erik Andreassen Perez.
Kontakter
Erik Andreassen PerezDaglig lederPrisguiden.no
Tel:948 41 700erik.p@prisguiden.noThomas ElvestadMarkedsdirektørKlarna Norge
Tel:+47 932 51 163thomas.elvestad@klarna.comBilder







Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: