Oda endrer vekststrategien

Oda er Norges klart største matbutikk på nett og viste i 2021 lønnsomhet i den norske driften. Selskapet har fulgt en aggressiv vekststrategi, med satsinger både i det norske, finske og tyske markedet. Tidligere i år, annonserte Oda et behov for å hente ytterligere kapital for å støtte oppunder den globale veksten. For å sikre denne finansiering i et betydelig strammere kapitalmarked, tar selskapet nå grep for raskere å nå lønnsomhet i driften.
– I løpet av de siste årene har vi posisjonert Oda for eksplosiv vekst. Men sett opp mot et mer dystert makroøkonomisk bilde, krever kapitalmarkedene at vi raskere kan vise til lønnsomhet i driften globalt. Da må vi gjøre endringer i organisasjonen som bidrar til at vi når det målet. Det vil i hovedsak påvirke ansatte som jobber med utvikling og vekst i den globale organisasjonen. Kundene i Norge, Finland og Tyskland vil ikke merke noe til endringene, sier Oda-sjef Karl Munthe-Kaas.
Oda er i sluttfasen av å sikre finansiering på rundt 1,5 milliarder kroner, og vil komme tilbake med flere detaljer om dette i nær fremtid.
Påvirker ikke kundene
Oda anslår å måtte kutte 70 stillinger i Global Group Services, selskapets sentrale utviklingsgruppe. Dette utgjør i 18 prosent av de ansatte i denne delen av selskapet, og cirka seks prosent av alle ansatte i Oda-gruppen. Global Group Services slår sammen flere avdelinger for å effektivisere drift. Målet er å sluttføre prosessen i løpet av november. Oda-sjef Karl Munthe-Kaas informerte de ansatte om endringene under et allmøte tirsdag.
– Mange i Oda er skuffet i dag. Flere av de ansatte vil nå gå inn i nye roller, men vi vil også miste mange dyktige og kompetente kolleger. Det er folk som har gitt alt til Oda, som vi vil savne og som vi unner alt godt fremover. Dette er likevel nødvendige grep som vi må ta for at Oda skal lykkes. Vi skal fortsette å være utfordreren i dagligvaremarkedet, og dette gjør selskapet mer robust i en usikker tid, sier Munthe-Kaas.
Hverken ansatte eller driften i de norske, finske og tyske selskapene påvirkes av endringene. Oda valgte tidligere i høst å utsette den planlagte satsingen i Bochum, Tyskland, men holder fast på åpningen i Berlin i januar 2023.
Kontakter
Thor SteinhovdenFungerende kommunikasjonsansvarligOda
Tel:97097117thor.steinhovden@oda.comBilder
Om Oda
Oda ble startet i 2013 av 10 gründere med et mål om å gjøre hverdagen enklere for folk. Med en revolusjonerende teknologi og verdikjede, leverer Oda til privatpersoner og bedrifter i Norge og Finland. I januar åpner vi også i Tyskland. Med et registrert plukktempo på 212 UPH (enheter per time), er Oda verdens mest effektive dagligvarehandel på nett. I 2021 omsatte Oda for 2,47 milliarder kroner, og ledes av Karl Alveng Munthe-Kaas.
Følg pressemeldinger fra Oda
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Oda på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Oda
André Knüppel blir ny administrerende direktør i Oda4.2.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Chris Poad går av som CEO i Oda Group. André Knüppel, som er nåværende COO i selskapet, blir ny CEO. Poad vil fortsette som rådgiver for styret. Fremover skal selskapet styrke veksten i Oda Norge og Mathem og øke fokuset på LaaS (Logistics-as-a-Service).
Oda velger Omnicom Media Group (OMG) som nytt mediebyrå i Norden. Avtalen skal ledes fra PHD i Norge23.1.2025 09:14:48 CET | Pressemelding
Det er god fart i PHD om dagen og fremover skal byrået lede kunderelasjonen til Oda med hele Omnicom Media Group (OMG) i ryggen. OMG er et av verdens største mediebyrånettverk med relevant erfaring og bred kompetanse som blir viktig for å skape videre vekst for Oda i Norge og søsterselskapet Mathem i Sverige.
Oda avslutter rekordåret med å knuse Kiwi på pris16.12.2024 11:51:27 CET | Pressemelding
Oda kom på andre plass i VGs matbørs i helgen og var bare 20 kroner bak førsteplassen. - Vi har jobbet knallhardt gjennom året for å kunne levere lave priser på døra, og dette resultatet er et bevis på det. Ekstra gøy er det jo at vi er hele 200 kroner billigere enn Kiwi, de som såkalt aldri gir seg på pris, sier kommersiell direktør i Oda, Anders Hansen.
Oda styrker fokus på Norge og Sverige og nedbemanner 150 i Oda Group Services4.6.2024 10:46:00 CEST | Pressemelding
Oda har mål om å nå lønnsomhet i både det norske og svenske markedet i løpet av 2025. Fremover ønsker selskapet å styrke fokus på det norske og svenske markedet og utsetter derfor videre internasjonal ekspansjon. I den forbindelse har selskapet varslet på et allmøte i dag at 150 ansatte vil bli nedbemannet i Oda Group Service, og at den svenske, norske og globale lederguppen vil bli slått sammen.
Oda har valgt Pol til å spisse lavprisprofilen6.5.2024 11:00:55 CEST | Pressemelding
Denne våren har Oda gjennomført en byråkonkurranse for å finne en samarbeidspartner som skal hjelpe Oda med å spisse lavprisprofilen. - Det var close race, men vi landet på Pol fordi vi opplever at Pol komplementerer teamet i Oda, men også utfordrer oss og har en tydelig forståelse av hvordan Oda bør kommunisere fremover, uttaler Nina Mikaelsen, markedsdirektør i Oda.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom