Høyskolen Kristiania

Kristiania kobler bedrift og student direkte

Del
Karrieresenteret på Kristiania har lansert en ny, gratis stillingsportal for bedrifter som ønsker å ansette studenter til små eller store oppdrag. I løpet av et par måneder har over 200 bedrifter laget seg en konto her inne, og det uten noen som helst markedsføringshjelp.
Rådgiver Eli Lund og seniorrådgiver Vidar Daatland jobber begge på Karrieresenteret til Kristiania i Bergen. Sammen ivrer de på hver sin kant – hun holder i de årlige Karrieredagene i byen og han har bygget opp en ny stillingsportal sammen med kollegaer i Oslo.
Foto: Kristiania/Haakon Dueland
Rådgiver Eli Lund og seniorrådgiver Vidar Daatland jobber begge på Karrieresenteret til Kristiania i Bergen. Sammen ivrer de på hver sin kant – hun holder i de årlige Karrieredagene i byen og han har bygget opp en ny stillingsportal sammen med kollegaer i Oslo. Foto: Kristiania/Haakon Dueland

Kristiania har siden 2015 hatt sin egen stillingsportal, men denne er nå byttet ut med en bedre intern løsning.

– Arbeidsmarkedet koker og Kristiania-studentene er attraktive. I vår hadde vi over 900 stillinger ute på et tidspunkt, og i løpet av semesteret flere tusen, sier seniorrådgiver Per Erik Aspen som er ansatt for å veilede studenter på det som er Norges største breddeinstitusjon for utdanning.

Aktører fra arbeidslivet kan via den nye portalen på karriere.kristiania.no få fatt på fersk arbeidskraft innen følgende felt:

  • Design og kreativitet
  • Film og medier
  • Helse og trening
  • HR og ledelse
  • Markedsføring og kommunikasjon
  • Musikk og scenekunst
  • Psykologi og pedagogikk
  • Teknologi og innovasjon
  • Økonomi og bærekraft

Det har alltid vært gratis å bruke denne tjenesten på Kristiania, men tidligere ble alt av forespørsler lagt inn i systemet manuelt via et eksternt program. Dette var svært ressurskrevende.

Økt brukervennlighet

I august i fjor fikk Karrieresenteret enda en ressurs i Bergen i tillegg til rådgiver Eli Lund. Inn kom seniorrådgiver Vidar Daatland som sammen med Aspen har sett på hvordan de kunne løse dette med ledige stillinger på en enklere måte.

– Vi kutter ned avstanden mellom studenter og arbeidslivet, gjør det mye mer brukervennlig for bedriftene å raskt kunne nå studentene våre, sier han.

Kort forklart så kan bedriftene bl.a. lage sin egen konto, og her trekkes NRK fram som et godt eksempel. Når steg én er unnagjort kan de ulike aktørene legge ut stillinger, alt fra om de har en fulltidsjobb ledig, om de vil ha satt ut et oppdrag eller om de vil ha en student i praksis.

– Uansett hvilken henvendelse bedriften eller organisasjonen har rettet mot studentene, så kan de nå dem direkte der. Og der kan studentene gå inn å finne ut om det er noe ledig frivillig arbeid som det trengs hjelp til, eller om det er noen ledige stillinger innenfor deres felt – for alle stillingsannonser blir jo også tagget med det fagområdet de tilhører, sier Daatland.

De årlige Karrieredagene

Daatland melder at som en ren bonus får de i samme slengen flere kontaktpunkter via den nye portalen. Når en konto er opprettet har Karrieresenteret lettere for å nå konkrete personer som de vet driver med rekruttering.

Dette er en stor fordel inn mot de årlige Karrieredagene på Kristiania, som neste år blir den 20. og 21. mars i Bergen og den 22. og 23. mars i Oslo.

– Vi lever i en digital verden og er svært fornøyde med at vi har lansert en ny kanal hvor bedriftene gjør jobben selv. Vi overvåker og har spart inn masse jobb, som vi bruker på riktigere ting, legger Aspen til.

Avdelingsleder Mette Lise Martinsen er glad for at Karrieresenteret fikk satt interne krefter på å utviklere den nye portalen.

– Det er veldig deilig å ha frigjort ressurser i avdelingen, men det viktigste her er at det har blitt en bedre service for bedriftene. Stillingsannonsene kommer fortere ut og dersom de trenger å gjøre endringer kan de gjøre dette selv, sier hun.

Framover vil avdelingen fortsette å utvikle portalen og definere hvilke andre prosesser de har som bør digitaliseres. De opplever ellers «all time high» med henvendelser også fra studenter som ønsker å delta på kurs og veiledninger.

– Bare i september var vi i kontakt med ca. 1000 studenter via kurs, veiledning, informasjonsarbeid på stands etc. Vi jobber hver dag mot å servere arbeidsmarkedet våre gryteklare kandidater, sier Martinsen.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Rådgiver Eli Lund og seniorrådgiver Vidar Daatland jobber begge på Karrieresenteret til Kristiania i Bergen. Sammen ivrer de på hver sin kant – hun holder i de årlige Karrieredagene i byen og han har bygget opp en ny stillingsportal sammen med kollegaer i Oslo.
Foto: Kristiania/Haakon Dueland
Rådgiver Eli Lund og seniorrådgiver Vidar Daatland jobber begge på Karrieresenteret til Kristiania i Bergen. Sammen ivrer de på hver sin kant – hun holder i de årlige Karrieredagene i byen og han har bygget opp en ny stillingsportal sammen med kollegaer i Oslo. Foto: Kristiania/Haakon Dueland
Last ned bilde
– Arbeidsmarkedet koker og Kristiania-studentene er attraktive, sier seniorrådgiver Per Erik Aspen på Karrieresenteret i Oslo.
Foto: Kristiania/Jonatan Quintero
– Arbeidsmarkedet koker og Kristiania-studentene er attraktive, sier seniorrådgiver Per Erik Aspen på Karrieresenteret i Oslo. Foto: Kristiania/Jonatan Quintero
Last ned bilde
Avdelingsleder Mette Lise Martinsen forteller at Karrieresenteret, med avdeling i både Oslo og Bergen, opplever ellers «all time high» med henvendelser også fra studenter som ønsker å delta på kurs og veiledninger.
Foto: Kristiania/Jonatan Quintero
Avdelingsleder Mette Lise Martinsen forteller at Karrieresenteret, med avdeling i både Oslo og Bergen, opplever ellers «all time high» med henvendelser også fra studenter som ønsker å delta på kurs og veiledninger. Foto: Kristiania/Jonatan Quintero
Last ned bilde

Om Høyskolen Kristiania

Høyskolen Kristiania
Høyskolen Kristiania
Prinsens gate 7-9
0152 Oslo

22 59 60 00http://www.kristiania.no

Følg pressemeldinger fra Høyskolen Kristiania

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Høyskolen Kristiania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Høyskolen Kristiania

Kristiania beklager30.4.2025 11:45:25 CEST | Pressemelding

Kristiania er opptatt av at alle studenter skal behandles likt, og få svar innen rimelig tid. Vi beklager at dette ikke ble etterlevd i forbindelse med en sak knyttet til en eksamensoppgave i 2024. I NRK 29. april, kom det frem at en student ved Kristiania fikk stryk på sin eksamensbesvarelse fordi sensor ikke kunne åpne filen med innleveringen. Hun fikk dessverre ikke tilstrekkelig svar innen rimelig tid, da hun kontaktet studieadministrasjonen om dette. - Vi er fryktelig lei oss for at vi ikke har tatt tak i dette tidligere. Denne situasjonen burde vært unngått. Vi er i dialog med studenten for å løse saken, sier studiedirektør Marianne Østbye ved Høyskolen Kristiania. - Nå går vi gjennom våre rutiner for at dette ikke skal skje igjen. Vi vil også sørge for å informere bedre, slik at det blir enklere for studentene våre å levere besvarelser riktig, sier Østbye.

WHO utpeker Kristiania som samarbeidssenter for å bygge tillit og redde liv13.3.2025 10:52:44 CET | Pressemelding

Verdens helseorganisasjons (WHO) regionale kontor for Europa har valgt Kristiania som den første akademiske institusjonen i verden til å samarbeide om å styrke kunnskapsgrunnlaget for risikokommunikasjon, samfunnsengasjement og håndtering av informasjonskriser (RCCE-IM). Målet er å redde flere liv under nye helsekriser ved å bygge opp tillitsbasert RCCE-IM, som er nøkkelen til å beskytte mennesker under epidemier og pandemier.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye