
Voldsom vekst i salget av vampyr-, cheerleading- og «Stranger Things» kostymer før Halloween

Helt på trendtoppen er allikevel kostymer fra den svært populære Netflix-serien «Stranger Things.» Her har disse kostymenes andel av nettsalget i kategorien økt med hele 745 prosent før Halloween i fjor til samme periode i år. Deretter følger kostymet til Barbies kjæreste, Ken. Salget av disse har økt med hele 689 prosent fra i fjor.
Det viser salgsstatistikk* fra de av Klarnas mer enn 13 000 norske nettbutikker som selger Halloween-kostymer og andre Halloween-produkter fra så langt i oktober i år, sammenlignet med samme periode i fjor. Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom shopping- og betalingsløsningen.
Kostymevalget til nordmann blir mest påvirket av tv-serier og filmer
Ifølge en ny global Halloween-undersøkelse** de har fått gjennomført skal hele 1 av 5 nordmenn kle seg ut når Halloween feires mandag 31. oktober i år. Ytterligere 16 prosent vurderer dette. Den største inspirasjonen til valg av antrekk henter de fra tv-serier og filmer (46 % blir inspirert av dette). Deretter følger klassiske skumle karakterer som spøkelser og vampyrer (33 % lar seg inspirere av dette), før sosiale medietrender og memer (28 %.)
– Siden nordmenn oppgir tv-serier og filmer som den viktigste inspirasjonen når de skal velge årets Halloween kostyme er det ikke overraskende at Netflix-suksessen «Stranger Things» også er en suksess som kostyme. Andre typiske Halloween-antrekk som trender nå i oktober er Top Gun-kostymer, så ikke bli overrasket om du møter på noen av disse filmstjernene på årets Halloween-fest, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Tidligere i år så Klarna også at salget av 80-tallsinpirert mote – inspirert av «Stranger Things» bidro til en kraftig salgsøkning av denne type produkter i forbindelse med lanseringen av nye sesonger av seriene.
Trump-masker, selvlysende LED-masker og Halloween-lykter trender
Ifølge Klarnas norske salgsstatistikk for 1. oktober-16. oktober i år, sammenlignet med samme periode før Halloween-feiringen i fjor, er dette de heteste og minst hete kostymetrendene før årets feiring:
- Mens andel salg av vampyrkostymer i segmentet har økt med hele 158 prosent siden i fjor, økte cheerleading-kostymesalget med hele 143 prosent. Også andelen solgte skjelettkostymer er mer enn doblet siden i fjor (+102 prosent.)
- Den nye Top Gun-filmen har sannsynligvis bidratt til at salget av Top Gun-kostymer har økt med 36 prosent fra samme periode i fjor.
- Blant kostymene som er klart mindre trendy i år enn i fjor finner vi varulv (- 80 %), spøkelse (-74 %), sykepleier (-49 %) og Ninja (- 43 %).
- Blant masker og annet klassisk Halloween-tilbehør har for eksempel salget av selvlysende LED-masker økt med 27 prosent, Donald Trump-masker med 14 prosent og Halloween-lykter med 53 prosent.
Partyking: Halloweenkostymer til dyr og 80-90-talls kostymer trender
– Selv om Halloween-salget har vært noe roligere enn forventet, antagelig på grunn av inflasjon og høyere levekostnader, ser det ut til at vi kommer til å øke salget noe sammenlignet med i fjor. Kostymer til dyr, og da i særlig grad til hunder, er blant de produktene som har økt mest fra i fjor. Det samme har etterspørselen etter 80- og 90-talls kostymer - som blant annet Ken-kostymer, sier Joel Svensson, director of fun hos en av de store nettaktørene i kategorien, Partyking.no.
1 av 10 norske husdyreiere kler ut kjæledyret sitt til Halloween
Ifølge den globale undersøkelsen oppgir 11 prosent av norske husdyreiere at de vil kle opp kjæledyret sitt til årets Halloween. Mer enn dobbelt så mange mannlige kjæledyreiere oppgir at de vil gjøre dette (18 prosent blant mennene mot 8 prosent blant kvinnene.) Mens halvparten av disse skal kle opp kjæledyret sitt i noe skummelt, oppgir like mange at de går for et morsomt kostyme.
Klart ivrigst med å gi kjæledyrene et eget Halloween-kostyme er amerikanerne. Der oppgir hele 3 av 10 som har kjæledyr at de skal gjøre dette.
– Å kjøpe både gaver og klær til kjæledyrene våre er en trend vi har sett har forsterket seg over flere år. Når vi analyserer tallene, er det også forskjell på hunde- og katteiere globalt. Mens katteierne oftere går for et skummelt kostyme, er hundeeierne delt på midten – om de vil ha et skummelt eller morsomt kostyme, sier Klarna Norges markedsdirektør, Thomas Elvestad.
Dette er 10 Halloween-kostymene som trender mest i Norge nå
1. Stranger Things-kostyme
2. Ken-kostyme
3. Vampyr-kostyme
4. Cheerleading-kostyme
5. Skjelett-kostyme
6. Nonne-kostyme
7. Top Gun-kostyme
8. Game of Thrones-kostyme
9. Mumiekostyme
10. Barbie-kostyme
* Klarnas Shoppingindeks beregnes basert på antallet solgte varer og speiler de sanne trendene- uavhengig av omsetningsvekst i kategorien. Opplysningene kommer fra netthandelskjøp gjort med Klarna i Norge i perioden oktober 2021 til oktober 2022.
** Klarnas webbaserte representative undersøkelse er gjennomført sammen med det globale analyseeselskapet Dynata med et representativt utvalg på 17540 respondenter i 17 land og tre kontinenter. 1028 norske respondenter deltok i undersøkelsen som ble gjennomført i oktober 2022.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder









Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: