Podkast: Hvordan påvirkes barns utvikling av fattigdom og sosial ulikhet?

I tredje episode av podkasten «Det virker!» snakker vi om hvordan vi, som samfunn, kan lindre og forebygge de negative konsekvensene av sosial ulikhet og fattigdom for barn i Norge.
Hør episoden her >>
Apple Podcasts / Spotify / Google Podcasts
Skamfullt og stressende
Å leve i økonomisk knapphet er både skamfullt og stressende, spesialt for familier med barn i skole og barnehage. Linn Skrede Sandberg i Kirkens bymisjon på Stovner i Oslo treffer i sitt arbeid ofte på familier som lever under fattigdomsgrensa. Det preger barna på mange måter og kan få store konsekvenser, forteller hun.
— Barna vi snakker med i vårt arbeid forteller at de føler seg utenfor og annerledes. De har sjelden mat med seg på skolen. Noen spiser aldri frokost eller har ikke mat i kjøleskapet. De er bekymret for om regningene hjemme blir betalt. De er bekymret for om de må selge huset eller flytte. En av jentene har fortalt at familien har flyttet 26 ganger og at det vanskelig å slå seg til ro der hun er, sier Linn.
Et politisk ansvar
Selv om Linn og Kirkens bymisjon har mange gode tilbud som familier kan benytte seg av, gjør det ikke noe med selve problemet.
— Vi må løfte familiene og barna ut av fattigdommen, og det er et politisk ansvar, sier hun.
Hva kan vi gjøre?
Henrik Zachrisson er psykolog og professor ved Institutt for spesialpedagogikk på Universitetet i Oslo. Her leder han et prosjekt som forsker på årsakene til at fattigdom og levekår har negative konsekvenser for barns utvikling. I tillegg sitter han i et nytt regjeringsoppnevnt utvalg som skal foreslå tiltak for å redusere konsekvenser av barnefattigdom.
Sammen med Ingvild Stjernen Tisløv, universitetslektor ved Psykologisk institutt på Universitetet i Oslo, gjester han tredje episode av «Det virker!».
Sammen svarer de på spørsmål som:
- Hvor mange lever under «fattigdomsgrensa» i Norge i dag?
- Hva er egentlig denne «fattigdomsgrensa»?
- Hva er årsakene til at fattigdom og ulikhet øker i Norge?
- Hvilke konsekvenser har fattigdom og sosial ulikhet for barns utvikling?
- Hva kan vi gjøre på et politisk og strukturelt nivå for å hjelpe disse familiene?
- Hva kan vi, som enkeltindivider og foreldre, gjøre for å hjelpe?
Podkasten er produsert av SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering og er finansiert av Forskningsrådet.
Programleder og produsent: Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.
Nøkkelord
Kontakter
Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver ved SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering.
Telefon: 92 82 14 94
Fredrik Solli WandemKommunikasjonsrådgiverSpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Tel:92821494f.s.wandem@isp.uio.noBilder





Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering er finansiert av Forskningsrådet og er samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder, Nord Universitet, Universitetet i Oslo og Universitetet i Stavanger.
Vår hovedidé er å bringe ledende forskere og lovende yngre forskere sammen for å løfte kvaliteten på den spesialpedagogiske forskningen i Norge.
Forskningen i senteret er bygget opp rundt fire sentrale spørsmål:
- HVEM trenger spesialundervisning, og NÅR bør de få den?
- HVA skal spesialundervisningen inneholde, og HVORDAN bør den gis?
Les mer om SpedAims her.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Slik gikk det med tverrfaglige tema i skolen19.8.2025 09:32:29 CEST | Pressemelding
I en tid preget av uro og samfunnsutfordringer, bør skolen være et sted hvor konfliktstoff utforskes mer, konkluderer forskere i ny rapport.
Hvordan oppleves verden for en som er autist?6.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
For 18 år gamle Liv handler det om sterke sanseinntrykk, utfordringer i det sosiale – og en dyp erkjennelse av at autismen er en grunnleggende del av hvem hun er. — Jeg føler meg ofte som en kopi. Jeg gjør det samme som de andre, men jeg skjønner ikke helt hvorfor, sier hun.
Flere elever får vist hva de kan med digitale verktøy4.8.2025 12:43:46 CEST | Pressemelding
Hvordan kan elevene vist hva de har lært med en iPad, sammenlignet med tradisjonelle verktøy som penn og papir? Et innovasjonsprosjekt viser vei.
Hvordan, hvor mye og av hvem bør skolen styres?13.5.2025 14:49:39 CEST | Pressemelding
Har sentrale myndigheter og skoleeiere fått for mye makt over innholdet i skolen?
Algoritmisk tenkning og programmering: Skolene har ennå en vei å gå, viser ny skoleforskning7.4.2025 11:00:07 CEST | Pressemelding
Hva skjer egentlig med algoritmisk tenkning og programmering ute i klasserommene? En ny klasseromsstudie fra Universitetet i Oslo viser at skolene ikke er helt i mål.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom