
Nord-Norge tilbake på den norske netthandelstoppen siste kvartal - Flå og Rødøy på kommunetoppen

Det viser omfattende salgsstatistikk fra Klarnas mer enn 13 000 norske nettbutikker fra 1. juli til 30. september 2022. Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom deres shopping- og betalingsløsninger.De kartlegger trender for å få bedre innsikt i forbrukeratferd og forventninger.
– Denne statistikken kan tyde på at den geografiske fordelingen av norske netthandelen er i ferd med å vende tilbake til “normalen” før pandemiperioden. De nordligste fylkene har over tid vært der de har handlet mest på nett per person. Oslo tok imidlertid over topplasseringen i fjor, og har vokst klart raskest gjennom pandemien. Fremdeles handles det mer i Oslo enn i landet som gjennomsnitt, men ikke like mye som i Troms og Finnmark og Nordland, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
- Mens netthandelen i Troms og Finnmark var 11 prosent høyere enn landsgjennomsnittet var i 3. kvartal 2022, følger Nordland like etter. Der handlet i gjennomsnitt hver innbygger for ni prosent mer.
- Minst ble det handlet på nett i Rogaland og Agder. I Rogaland handlet de 16 prosent mindre på nett i fjor enn gjennomsnittet per innbygger på landsbasis.
- Trondheim og Asker er de to av landets 10 mest folkerike kommuner hvor det ble netthandlet mest per innbygger i perioden. Minst ble det handlet på nett i Kristiansand og Stavanger.
– Mange har netthandlet fra hytta i sommer
Flå kommune i Viken og Rødøy kommune i Nordland er de to kommunene hvor det per innbygger ble netthandlet mest gjennom Klarnas betalingsløsninger de siste tre månedene. Her ble det handlet hele 53 prosent over gjennomsnittet. Deretter følger Tydal i Trøndelag (52 prosent over gjennomsnittet).
– Det er interessant å merke seg at salgsstatistikken på kommunenivå, blir toppet av typiske hyttekommuner. Det tyder på at mange i løpet av sommerferien har shoppet på nett og fått dette levert dit de er på ferie. Mindre kommuner som ligger lengre fra de store byene og kjøpesentrene, er også ofte høyt opp på topplistene for netthandel, sier Elvestad.
Uendret netthandelshyppighet fra før sommerferien
Ifølge Klarnas store internasjonale Shopping-Pulse undersøkelse*, hvor handlevaner og preferanser i 13 av de største vestlige landene er kartlagt i 3. kvartal 2022, er andelen nordmenn som oppgir de handler ukentlig eller oftere på nett uendret fra før sommeren. Nærmere 1 av 4 nordmenn (23 %) gjør dette.
I løpet av den siste måneden er det klær og sko som flest oppgir de har netthandlet (38 %). Deretter følger underholdning (30 %) og skjønnhet og velværeprodukter (25 %).
– Nordmenn har likevel handlet mindre hyppig på nett de siste tre månedene enn alle de andre landene i undersøkelsen, bortsett fra Finland. Dette gjelder spesielt for de over 40 år, sier Elvestad.
I Norge er det spesielt i aldersgruppen 25-40 år at et flertall foretrekker netthandel fremfor fysiske butikker. Deretter følger de mellom 18 og 25 år hvor litt i underkant av halvparten foretrekker netthandel. Selv om den har steget litt, er fremdeles preferansen for netthandel klart lavest blant de over 57 år.
Ifølge undersøkelsen er det primært tre faktorer som nordmenn trekker frem som det store fordelene med netthandel: Flere betalingsløsninger (76 %), at de får lavere priser (74 %) og sparer tid (73 %).
Økende interesse for mobilshopping
Interessen blant nordmenn for å bruke mobiltelefonen til å handle på nett med har vært til dels kraftig økende det siste året:
- Selv om 1 av 2 (48 %) foretrekker datamaskinen, oppgir nå hele 38 prosent, syv prosent flere enn i samme periode i fjor, at de foretrekker mobiltelefonen.
- Det er spesielt blant kvinner (48 %) og i aldersgruppen 26-41 år (51 % foretrekker mobiltelefonen til netthandel) hvor trenden er tydeligst.
Både i USA, Irland, Australia og Storbritannia foretrekker nå et flertall av netthandelskundene å bruke mobiltelefonen til dette.
Søndag og mandag er de største netthandelsdagene
Klarnas tall og undersøkelser for den norske netthandelen i 3. kvartal viser også at søndag og mandag er de største netthandelsdagene i Norge. Tidspunktet hvor flest handler på nett er utover kvelden, med en klar topp som skjer rundt klokken 21.
Disse fylkene handlet mest på nett i 3. kvartal 2022
Fylke |
Shoppingindeks, per innbygger** |
Favorittkategori*** |
Troms og Finnmark |
111 |
Underholdning |
Nordland |
109 |
Elektronikk |
Møre og Romsdal |
108 |
Underholdning |
Oslo |
106 |
Klær og sko |
Trøndelag |
106 |
Underholdning |
Viken |
101 |
Smykker og accessorier |
Innlandet |
99 |
Sport og fritid |
Vestfold og Telemark |
98 |
Hus og hage |
Vestland |
97 |
Sport og fritid |
Agder |
85 |
Elektronikk |
Rogaland |
84 |
Underholdning |
Disse 10 kommunene handlet mest på nett i 3. kvartal 2022
Kommune |
Fylke |
Shoppingindeks, per innbygger** |
Rødøy |
Nordland |
153 |
Flå |
Viken |
153 |
Tydal |
Trøndelag |
152 |
Berlevåg |
Troms og Finnmark |
146 |
Aurland |
Vestland |
143 |
Steigen |
Nordland |
142 |
Hemsedal |
Viken |
142 |
Vardø |
Troms og Finnmark |
140 |
Hol |
Viken |
140 |
Bardu |
Troms og Finnmark |
139 |
Netthandel i de 10 mest folkerike kommunene i 3. kvartal 2022****
Kommune |
Shoppingindeks, per innbygger** |
Trondheim |
107 |
Asker |
107 |
Oslo |
106 |
Bærum |
102 |
Lillestrøm |
102 |
Drammen |
92 |
Fredrikstad |
92 |
Bergen |
91 |
Stavanger |
84 |
Kristiansand |
83 |
* Klarnas Shopping Pulse, som oppdateres kvartalsvis, undersøker kontinuerlig utviklingen av forbrukernes shoppingvaner i 13 land på tre kontinenter. Den siste oppdateringen fra Q3 2022 inneholder innsikt fra en undersøkelse med 13 510 respondenter (1064 nordmenn), samt Klarnas egen shoppingdata fra mer enn 400 000 nettbutikker i hele verden. Landene som inngår i undersøkelsen er Norge, Sverige, Danmark, Finland, USA, Australia, Storbritannia, Irland, Tyskland, Østerrike, Nederland, Belgia og Frankrike.
** Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens netthandling gjennom Klarna i perioden 1. juli-30.september 2022. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket/ kommunen handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
*** Indeksen for “favorittkategori” er regnet ut i forhold til det nasjonale gjennomsnittet, og er ikke nødvendigvis den kategorien som det selges mest av i alt, men som det selges mer av her enn i landet for øvrig.
**** SSB, per 23. februar 2021
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder






Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: