Nå kommer julebrusen
- Av erfaring vet vi at julebrusen tar et godt jafs av bruskategorien allerede fra første salgsuke. Og så blir det bare mer og mer før det topper seg den siste uken før jul. Da pleier julebruskategorien å stå for omlag 25 prosent av brussalget. Totalt skal det kjøres ut rundt ti millioner liter julebrus bare fra Ringnes. Det er ganske vilt, fortsetter Bruusgaard.
I fjor ble det totalt solgt 21 millioner liter julebrus i Norge. Om lag en tredjedel av denne var av markedslederen Hamar og Lillehammer julebrus. Og i Trønderlag er det kun én julebrus som gjelder – Dahls julebrus. – Ikke noe annet sted i verden står en sesongkategori så sterkt i et marked som i Norge. Det er helt unikt og veldig gøy, legger Bruusgaard til.
Mange fans
Og interessen er i stor grad forbruker- og fansdrevet. – Det er veldig mye følelser inne i bildet og alle har sterke meninger om hvilken julebrus de liker best. På sosiale medier er det etablert egne fansider med titusenvis av følgere.
– Tradisjoner og hva man er vant med fra oppveksten er viktig når det kommer til julebrus. Man tuller ikke med julebrusen til folk, for å si det sånn. Den skal smake likt hvert år og se ut som den alltid har gjort. For mange er den nok en like viktig del av julebordet som ribbe og pinnekjøtt. Det er smaken av jul som nå fyller butikkhyllene, legger Bruusgaard til.
Sukkerfritt
I 2016 lanserte Ringnes julebrusvariantene også som sukkerfrie alternativer – i tillegg til den tradisjonelle sukkerholdige varianten. Og de sukkerfrie alternativene spiser innpå originalene - også for julebrus. – Skiftet til sukkerfritt begynner for alvor å vise seg. I fjor var 40 prosent av Hamar og Lillehammer julebrus sukkerfri. Kanskje blir den størst allerede i år? Det er de sukkerfrie variantene som står for veksten, sier Bruusgaard, og legger til:
– Og det er jo bra. I Ringnes har vi som mål om at 90 prosent av all brusen vår skal være uten tilsatt sukker i løpet av 2022. Med en andel på rundt 88 prosent nærmer vi oss målet, legger han til.
Selv om det er de eldre, tradisjonsrike variantene som dominerer julebrussegmentet har Ringnes lansert en nyhet foran årets sesong. – Solo Super julebrus er en rød variant vi har utviklet i samarbeid Linneá Myhre. Den smaker supergodt og er en brus vi har stor tro på at vi gjøre der bra, avslutter han.
Nøkkelord
Kontakter
Nicolay BruusgaardKommunikasjonssjefRingnes
Tel:90084257nicolay.bruusgaard@ringnes.noBilder
Lenker
Om Ringnes
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom