NUPI - Norsk Utenrikspolitisk Institutt

Militærmaktseminaret 2022: Nordeuropeisk sikkerhet etter Ukraina

Verdens sikkerhet er mer truet enn på lenge – også for oss i nord. Under årets militærmaktseminar blir det debatt om viktige politiske spørsmål knyttet til sikkerheten i Norges nærmeste nabolag. Tirsdag 18. oktober inviterer NUPI til en dag fylt med analyser fra en rekke eksperter. Få også med deg forsvarsminister Bjørn Arild Grams åpningstale!

I tillegg til store menneskelige lidelser har den russiske invasjonen av Ukraina fått, og kommer til å få, konsekvenser som høyere energipriser, matmangel, endrede alliansemønstre og økt geopolitisk spenning i verden. Kinas rasling med sablene og sterkere tilknytning til Russland har også bidratt til at det sikkerhetspolitiske bildet i verden har endret seg drastisk.

På en annen side har den russiske invasjonen av Ukraina også bidratt til å samle Europa og NATO-landene i en ny solidaritet, med hverandre og ikke minst med Ukraina. En av de store utviklingene er Finland og Sveriges NATO-søknader. At disse landene nå har valgt å søke alliansetilknytning markerer også et skifte i det sikkerhetspolitiske bildet i Nord-Europa, Norden og nordområdene.

Det er dermed mange nye, store spørsmål vi må stille oss. På årets militærmaktseminar skal vi prøve å svare på disse. Hvordan ser den sikkerhetspolitiske utviklingen i nordområdene ut for våre viktige allierte – som USA, Storbritannia og Tyskland? Hvordan skal Norge og et utvidet NATO forholde seg til dette? Hvilke muligheter og utfordringer ligger der for Norge i dette nye sikkerhetspolitiske landskapet?

En rekke forskere og eksperter skal diskutere disse spørsmålene, og i første panel hører vi blant andre fra Stian Jenssen, stabssjef for NATOs generalsekretær. Forsvarsminister Bjørn Arild Gram holder åpningstalen.

Se fullt program og meld deg på til Militærmakteseminaret 2022 her.

Tid og sted: Tirsdag 18. oktober, 08.30 – 14.00 (registrering og kaffe fra 08.00), Sentralen i Oslo

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Se strømming av Militærmaktseminaret 2022 herVideokanal

Om NUPI - Norsk Utenrikspolitisk Institutt

NUPI - Norsk Utenrikspolitisk Institutt
C. J. Hambros plass 2 d
0130 Olso

22 99 40 04https://www.nupi.no

NUPI tilbyr tjenester innen forskning, analyse og utredning, i tillegg til undervisningsrelaterte tjenester rettet mot skolen.

Følg pressemeldinger fra NUPI - Norsk Utenrikspolitisk Institutt

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NUPI - Norsk Utenrikspolitisk Institutt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NUPI - Norsk Utenrikspolitisk Institutt