Et stort flertall av nordmenn er solidariske med Ukraina til tross for høye strømpriser

En fersk undersøkelse viser at nordmenns solidaritet ovenfor Ukraina holder seg svært høy, til tross for krigspriser på energi.

En nylig gjennomført spørreundersøkelsen av Respons analyse, viser at nordmenn i stor grad har solidaritet med Ukraina. 2/3 av respondentene stilte seg positive til at Norge sender våpen til Ukraina. Og så mange som 87% av respondentene svarer at de høye energiprisene ikke påvirker støtten til Ukraina i negativ retning. Støtten er bred i alle aldersgrupper og i alle partier.

-Tallene viser en bred støtte til Ukraina i alle deler av samfunnet, og at nordmenn ikke lar seg vippe av pinnen av Putins energikrig. Det blir et viktig samhold å ta med seg inn i tiden som kommer, sier Fagsjef i Tankesmien Agenda, Andreas C. Halse.

En tilsvarende undersøkelse i Tyskland viser at et flertall fortsatt vil støtte Ukraina, selv om det betyr høyere energipriser. Men den tyske undersøkelsen synliggjør store variasjoner blant ulike velgergrupper.

-Også i Norge varierer støtten noe langs det politiske spekteret, men hovedfunnet er at støtten er bred i alle velgergrupper. Det er et annet bilde enn det vi ser i Tyskland hvor særlig velgerne på ytre høyre er skeptiske til å hjelpe Ukraina.

Fakta om undersøkelsen

Undersøkelsen er gjennomført av Respons Analyse på oppdrag for Tankesmien Agenda. 1225 respondenter fra 18 år til 88 år er stilt følgende spørsmål:

1. Stiller du deg negativ eller positiv til at Norge støtter Ukraina med våpen?

2. Mange mener krigen i Ukraina har bidratt til høyere energipriser i Europa og Norge. På hvilken måte vil du si at høye energipriser påvirker din holdning til Norges generelle støtte til Ukraina?

Youngs gate 7

Tankesmien Agenda er organisert som et ideelt AS, og eies av Trond Mohn og Landsorganisasjonen i Norge (LO).