Fire av ti svindelofre har selv oppgitt sikkerhetsinformasjon til svindleren
Studien om elektronisk identitetskrenkelse i Norge er gjort som en del av forskningsprosjektet "Samfunnssikkerhet og digitale identiteter" ved Universitetet i Oslo. Analysene er basert på datainnsamling fra nesten 300 saker i de tre frivillige rettshjelptiltakene Jussbuss, Juridisk veiledning for kvinner (JURK) og Gatejuristen i perioden 2015–2021. Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) er samarbeidspartner til forskningsprosjektet.
-Rapporten er den første i Norge som gir en oversikt over kjennetegn ved den sivilrettslige og strafferettslige forfølgningen av svindelkravene, sier vitenskapelig assistent Amelia Svensson ved institutt for privatrett ved Universitetet i Oslo. Sammen med sine kollegaer Ellen Benmin Brataas og Mira Sofie Stokke har Svensson samlet og analysert dataene.
Opptak av lån og kreditt er den klart vanligste formen for eID-svindel, samtidig som det er den svindelhandlingen som påfører offeret den største økonomiske belastningen. I over seks av ti svindelsaker fant forskerne at det var gjort låneopptak i offerets navn.
Klar sammenheng mellom svindelofferets kjønn og nærhet til svindler
De fleste identitetskrenkelser gjøres av en nærstående (66%), men dette varierer mellom kjønnene. Av kvinner i alle aldersgrupper som blir utsatt for identitetskrenkelse er 80% svindlet av en nærstående. Menn blir i størst grad utsatt for identitetskrenkelse av ukjente (46%), etterfulgt av nærstående (36%), og andre bekjente (18%).
De mest belastende låne- og kredittopptakene ble gjort av offerets nærstående. Ser man dette i sammenheng med at det i størst grad er kvinner som blir svindlet av nærstående, viser tallene at det er kvinner som er mest sårbare for å bli utsatt for de mest økonomisk belastende svindlene.
Fire av ti svindelofre oppga selv sensitiv informasjon til svindleren
I 40% av sakene har offeret selv oppgitt passordet til svindleren, enten direkte eller over telefon. Det er også tilfeller av at svindleren har funnet passordet nedskrevet, eller forsøkt å bruke passord som man vet offeret har brukt på andre tjenester.
Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) får mange henvendelser fra personer som er utsatt for identitetstyverier og svindel. Administrerende direktør Lars-Henrik Gundersen sier at tallene ikke er overraskende.
-Vi vet at mange dessverre oppgir slik informasjon i forbindelse med at de trenger hjelp av andre til å utføre digitale tjenester. Det kan også være språkproblemer som gjør at nærstående eller bekjente blir bedt om å hjelpe. Aldri gi fra deg slik informasjon, verken til kjente eller ukjente, og ikke bruk det samme passordet flere steder, sier Gundersen.
Samtidig som dataen ikke kan vise til svindelofferets motivasjon for å gi fra seg sikkerhetsinformasjon til svindleren, kan noen mulige motivasjoner tenkes å være et allerede eksisterende tillitsforhold mellom svindler og offer, at offeret har felles økonomi med svindleren, at offeret opplever trusler og vold fra svindleren, eller at offeret har gitt fra seg opplysningene i forbindelse med et ønske om å motta hjelp fra svindleren.
BankID-brikken klart mest brukt i svindelsaker
I 68% av svindelsakene ble svindelen gjennomført ved hjelp av BankID-brikke.
-BankID-brikken har en sårbarhet i at den ofte oppbevares et annet sted enn der innehaveren befinner seg. Der offeret og svindleren har en nær relasjon, vet ofte svindleren hvor brikken oppbevares. BankID-appen er slik sett mindre sårbar, fordi det er vanskeligere å betjene den uten at offeret er involvert, sier Gundersen.
Politiet henla over halvparten av sakene som ble anmeldt
56% av de politianmeldte sakene forskerne analyserte ble henlagt. Kun 9% ble etterforsket og oppklart, mens 30% fremdeles var under etterforskning da saken ble avsluttet i rettshjelpstiltaket. I sakene som henlegges er offeret mest utsatt for å stå med det økonomiske tapet alene. I alle de sakene som ble avgjort med en fellende dom mot svindleren, fortsatte kreditorene å rette sine krav mot offeret i stedet for mot svindleren.
-Med dagens lovgivning er kreditor ikke pålagt å rette kravet utelukkende mot svindleren som følge av en fellende dom. Kreditor vil i mange tilfeller vurdere at offeret har en bedre finansiell posisjon enn svindleren til å dekke kravet, sier Svensson.
-For den som rammes kan en slik svindel bli helt ødeleggende for livskvaliteten og økonomien. Økokrim uttaler i sin siste trusselrapport at identitetskrenkelser er den vinningskriminaliteten som rammer folk flest. Politiet må ta denne type saker på alvor, også der offeret er forledet til å gi fra seg sensitiv informasjon, avslutter NorSIS-direktør Gundersen.
NorSIS gjennomfører i samarbeid med Skatteetaten en årlig identitetstyveriundersøkelse i Norge. På bakgrunn av undersøkelsen antas det at så mange som 150.000 nordmenn de siste årene har lidt et økonomisk tap som følge av en identitetskrenkelse.
Kontakter
Hanne Stine KindKommunikasjonsleder, NorSIS
Tel:+47 922 63 836hannestine@norsis.noLars-Henrik GundersenAdministrerende direktør, NorSIS
Tel:+47 410 20 300lars-henrik@norsis.noBilder
Lenker
Om NorSIS
Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) arbeider for at alle skal ha en trygg digital hverdag, med særlig fokus på allmennheten og små og mellomstore bedrifter. NorSIS er underlagt Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM).
Følg pressemeldinger fra NorSIS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorSIS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorSIS
Økt bekymring for digital sikkerhet24.10.2024 06:30:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn er stadig mer opptatt av å beskytte sine digitale verdier. Likevel bruker 23 prosent stort sett samme passord, og ti prosent har lånt bort BankID til andre. Det kommer frem i en årlig undersøkelse om digital sikkerhetskultur i Norge.
NorSIS inn i Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM)2.11.2023 15:30:00 CET | Pressemelding
Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) vil fra årsskiftet bli en del av Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM). Overdragelsen representerer en viktig milepæl i NorSIS sin innsats for å bidra til en sikker digital hverdag for befolkningen og små- og mellomstore bedrifter i Norge.
1,2 millioner nordmenn har blitt svindlet på nett2.10.2023 08:02:07 CEST | Pressemelding
De fleste mener de er i stand til å sikre seg mot digitale trusler. Likevel oppgir over en fjerdedel av oss at vi har blitt svindlet for penger på internett. Andelen er størst blant unge under 30 år.
Ferske tall: Flere eldre rammes av ID-tyveri7.6.2023 13:00:00 CEST | Pressemelding
Antall nordmenn som oppgir at de har vært rammet av ID-tyveri over en toårsperiode ligger stabilt på rundt 150.000, og har frem til i år vært uavhengig av alder. I årets undersøkelse ser vi imidlertid en økning blant de eldre i befolkningen. Nå jobbes det med tiltak som kan beskytte sårbare grupper mot svindlerne.
31. mars - den store sikkerhetskopidagen!31.3.2023 07:40:00 CEST | Pressemelding
Har du tenkt på konsekvensene om du uten forvarsel mister din telefon eller innholdet på den? Selve telefonen kan enkelt erstattes ved å skaffe deg en ny, om du ser bort fra kostnaden den utgjør. Men hva med innholdet? Vil du enkelt få tilbake alt som er viktig for deg?
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom